Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginnersfiets voor een beginnersbudget

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 20 sep 2013 17:07

Dag,

Ik zal mezelf eerst even kort voorstellen voordat ik los ga branden. Tot op heden heb mij ik enkel gefocust op hardlopen en wil ik nu mijn gewrichten (en kuiten) wat meer zien te ontlasten (ik loop voornamelijk wedstrijden van 8 km t/m de halve marathon aan toe). Aangezien mijn zwager (letterlijk) een golden oldie had staan (de Raleight Sprint uit 1985), ben ik daarmee begonnen met fietsen. Ondanks dat dit een prima fiets was schortte het hierbij aan enkel bepalende factoren, namelijk: fiets te groot, schakelen op het frame verre van ideaal en de cassette was bijna versleten.

Ik heb mezelf een half jaar geleden als doel gesteld om volgend jaar juli mee te doen aan een triatlon en ben daarvoor nu op zoek naar een fiets. Echter wil ik geen triatlon-fiets aanschaffen aangezien ik wekelijks kilometer wil gaan maken op de weg en de fiets dus breder inzetbaar wil hebben. Voor mij wordt het de eerste serieuze racefiets en daarom wil ik er niet al te veel geld aan kwijt zijn, ik heb als budget 750 gesteld (inclusief pedalen), wat volgens mij voor een behoorlijke beginnersfiets reëel lijkt.

Nou ben ik zelf op-en-top Nederland en wil ik voor een duppie op de voorste rij zitten. Ik zie bijvoorbeeld her en der overjarige modellen (zie onderstaande) voor een aardige prijs verkocht worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een Shimano 105 en voor mij gevoel hoeft dit niet de complete set te zijn, sterker nog: ik ben tot op heden nog geen complete 105 aangetroffen voor <800.

Ook niet onbelangrijk om te melden: ik ben 182cm lang, heb een binnenbeenlente van 85cm en zie dat dan een maatje 56 het beste zal passen (eventueel kan ik nog wat additionele data van the Competitive Cyclist toevoegen).

Welke fiets denken jullie dat het meest geschikt zal zijn voor mij? Of toch een tweedehandsje aan te schaffen? Hier ben ik wat schichtig voor aangezien het (tot op zekere hoogte) moeilijk te beoordelen is hoe een fiets is gebruikt cq. onderhouden. Ik neig nu heel sterk naar de Felt of Haibike aangezien ik deze het mooiste vind ogen.

Bulls Harrier - 105
http://www.morsinktweewielers.nl/index. ... ory_id=213

Felt F85 - 105(ik heb nog geen contact met hen gehad maar ik gok dat het het 2011 model betreft met 5700 shifters etc?)
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Fausto Coppi - 105 (mixte)
http://www.tweewielerreus.nl/fietsen.php?fiets=1758

Haibike - SRAM Apex (stuk boven budget, doch verwacht ik dat er wat onderhandelingsruimte zal bestaan)
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Boardman Comp - SRAM Apex
http://www.wiggle.nl/boardman-comp/

Battaglin S11 105 2013
http://www.wiggle.nl/battaglin-s11-105-2013/

Alle tips & tabs en andere voorstellen zijn meer dan welkom. Mochten jullie nog goede adressen weten in Twente en omgeving dan hoor ik ze graag!
Laatst gewijzigd door Koen87 op 20 sep 2013 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 sep 2013 17:37

...het mooiste vind ogen...
een heel belangrijk argument!
De Felt is heel goedkoop, maar de 105 shifters zijn dan ook van 3 jaar geleden....

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 20 sep 2013 17:40

Wat ik er echter van begreep zijn deze niet meer radicaal veranderd sinds 2011? Of veranderen ze jaarlijks nog voldoende?

JJmagic
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 10 jan 2012 20:37

JJmagic 20 sep 2013 18:03

Van welk jaar de shifters ook zijn, ze schakelen.
Ik rij op een woon-werkfiets met de 105 groep ( nog de 9 speed) en dit schakelt voortreffelijk.
Denk dat je een fiets moet kopen die je zelf mooi vindt.

Misschien handig om eens over na te denken: gebruik ik de fiets puur recreatief, of voor competities in de toekomst?!?!
Focus cayo
Ultegra 6800
DA C50

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 sep 2013 19:03

Koen87 schreef:Wat ik er echter van begreep zijn deze niet meer radicaal veranderd sinds 2011?
Nou, dat zijn ze dus wel. Anders kan dat niet van zo'n fotootje gezien worden (tenminste ik niet). Alle kabels lopen nu onder het stuurlint. Of ze beter schakelen dan de 5600 serie, weet ik niet. 5600 schakelt, net als 5500, gewoon prima.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 20 sep 2013 19:25

klimmer schreef:
Koen87 schreef:Wat ik er echter van begreep zijn deze niet meer radicaal veranderd sinds 2011?
Nou, dat zijn ze dus wel. Anders kan dat niet van zo'n fotootje gezien worden (tenminste ik niet). Alle kabels lopen nu onder het stuurlint. Of ze beter schakelen dan de 5600 serie, weet ik niet. 5600 schakelt, net als 5500, gewoon prima.
Oké, m.b.t. bekabeling heb je inderdaad gelijk (had ik zelfs ook beter naar kunnen kijken). Maar is het zo dat er sinds 2011 geen update meer is geweest van de 105? (http://www.shimano.com/publish/content/ ... _5700.html) Daaruit maak ik dat namelijk op.
JJmagic schreef: Misschien handig om eens over na te denken: gebruik ik de fiets puur recreatief, of voor competities in de toekomst?!?!
In eerste instantie puur recreatief en dus (toevalligerwijs) voor die triatlon. Of ik daarna vaker/minder ga rijden is o.a. afhankelijk van hoe mij die wedstrijd bevalt, en natuurlijk ook tot op zekere hoogte mij de fiets-trainingen bevallen. Mocht die wat tegenvallen dan zal ik de fiets voornamelijk gaan gebruiken ter afwisseling voor hardlopen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 sep 2013 19:27

De huidige serie is de 5700 groep.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 20 sep 2013 19:33

Ok. Heb je toevallig ervaring met beide groepen? Wat ik zo kan opmaken zitten de verschillen in: 1. kabels in het frame, 2. remt beter, 3. downshiften per keer (?) max 2 versnellingen i.p.v. 3, 4. Compatibiliteit (?), 5. paar gram lichter.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 21 sep 2013 09:39

Van de fietsen die jij hier hebt laten zien zou mijn keus de Felt zijn. Mooie fiets en een goede groep. De laatste paar jaar is de bekabeling van de 105 groep inderdaad onder het stuurlint weggewerkt. Wat betreft de werking van de shifters maakt dat nauwelijks verschil. Mijn eigen fiets heeft 105 shifters uit 2009. Dat werkt nog steeds geweldig.

Verder zou ik in ieder geval een testritje maken op de fiets(en) die jij op het oog hebt. Dan merk je snel genoeg of de fiets voldoet aan je verwachtingen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 sep 2013 09:55

Zelden zie ik een zo goed voorbereid lijstje fietsen in dit stukje forum. B'vo!. De Felt lijkt mij ook het meest verstandig. Daarna - op afstand - de Boardman.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 21 sep 2013 10:42

Vraag me af wat er dan is tegen de bulls?
Deze heeft wel een triple namelijk.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 21 sep 2013 11:11

Bedankt voor alle input, misschien wel 'leuk om mee te nemen' bij deze de reacties die ik via Tweakers kreeg:
Bulls Harrier is de meest bekende instapper die er is. Zeg maar de Dacia Sandero onder de fietsen. Doe je geen miskoop aan. Gewoon degelijk en goed.

De Felt heeft een 5600 groep, dus mét waslijnen. Zou ik persoonlijk niet willen. Als je zoveel geld uitgeeft dan wil je geen waslijnen meer. Dat is alsof je een auto koopt zonder airco, dat gaat op den duur storen.

Haibike klinkt goedkoop maar is ook vrij bekend. Ook in de categorie budget. Weinig mis mee. Ik twijfel wel aan de beschrijving. Er bestaat geen crankstel met 53/39 bladen uit de Apex serie. De foto toont dan ook een compact crankstel (50/34 bladen). Overigens zou ik als toerist altijd voor een compact gaan.

Boardman zijn in Nederland niet zo bekend, maar het zijn echt uitstekende frames en fietsen. De afmontage is redelijk goed. De wielen zijn wat zwaar, maar wel redelijk degelijk. De Tektro remmen zou ik wel vervangen, maar dat kan heel makkelijk.

Fausto Coppi ken ik niet, en het ziet er allemaal heel Halfords-achtig uit de foto. Zou ik niet doen.

Battaglin ken ik niet. Wel prima wielen (Fulcrum 7).

Plaats reactie