Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Aeroad CF 9.0 SL of 9.0?

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 02 sep 2013 13:29

Hoi medeforummers,

Na een lange tijd sparen heb ik mijn oog laten vallen op een Canyon Aeroad CF. Nu twijfel ik nog over de maat, ik denk namelijk dat ik een XS nodig heb maar helemaal zeker weet ik het niet. Momenteel rij ik naar alle tevredenheid een Bianchi 1885, maat 53 met 100 mm, 6 graden stuurpen. Afbeelding
De geometrie van de Aeroad is als volgt https://www.canyon.com/_en/roadbikes/bi ... ab-reiter2:
Wat denken jullie van de maat? Ik denk dat ik een langere stuurpen nodig heb? Ik heb mij weleens op laten meten door Lucas Bos (PDF): http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FUBDJ3FU8NN4.pdf
Tevens twijfel ik nog tussen de 9.0 SL of de 9.0, het verschil zit het met name in de groep en de wielen. Mijn voorkeur gaat uit naar de 11speed Dura Ace tov 10 speed Sram Red, maar helaas zitten er daar een stuk mindere Reynolds Assault wielen onder tov Reynolds Forty Six Clincher? Welke raden jullie aan? Mijn gevoel neigt nu naar de 9.0 SL ivm met de wielen maar helaas is dat nog geen 11 speed.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :D

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 02 sep 2013 23:34

De keuze is al gemaakt.........
Alleen de SL is nog beschikbaar in jouw maat.
Ik zou zelf liever de Reynolds 46 willen, want aërodynamischer (SWL, spaken) en betere naven.

Als je de SL wilt met 11 speed, dan zul je nog even moeten wachten.
Als je een langere stuurpen nodig hebt, kun je misschien beter de S nemen, anders wordt het balhoofd wel heel kort (11 cm).

(disclaimer: ik heb niet het bijgevoegde bestand gedownload)
Afbeelding

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 03 sep 2013 07:47

Beste Loos,

Beide fietsen zijn nog beschikbaar in maat S en XS in dubbel. Mijn binnenbeenlengte is 77,5 en en uit test bij canyon komt ook XS. Alleen is die 527 mm, en nu rijd ik met 535 mm toptube lengte. Als ik voor een S zou kiezen kom ik 54,5 mm toptube lengte uit. Is het niet slimmer om voor de XS te kiezen? Ik heb nu het gevoel dat mijn Bianchi wel een maatje kleiner zou mogen zijn namelijk.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2013 08:29

Hoeveel spacers heb je nu gemonteerd? Met de XS krijg je er 1.5 cm meer bij. Nu heb je bij Canyon wel het I-lock systeem wat meer plaats in neemt dan een lage topcap. Qua bovenbuis lijkt de XS het beste te passen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 sep 2013 10:01

Je moet ook rekening houden met de hoek van de zitbuis, die is bij de Canyon 0.5 graden minder waardoor het frame effectief nog korter wordt. Ook zorgen de extra spacers voor een kortere zit.
I schat dat dit samen met het al kortere frame van de Canyon samen zo'n 1.5cm zal zijn. Dit is nog wel op te lossen met een langere stuurpen.
Als je nu al flink wat spacers hebt zou je een maatje groter moeten hebben, je zult dan echter waarschijnlijk wel naar een 9cm stuurpen moeten gaan en daar is niet iedereen zo'n voorstander van. Je kunt je dan afvragen of dit het juiste frame voor je is.
Campagnolo Ultra Dork

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 04 sep 2013 19:14

amclassic-fan schreef:Hoeveel spacers heb je nu gemonteerd? Met de XS krijg je er 1.5 cm meer bij. Nu heb je bij Canyon wel het I-lock systeem wat meer plaats in neemt dan een lage topcap. Qua bovenbuis lijkt de XS het beste te passen.
Ik heb momenteel bijna geen spacers, ik gok 1 cm. Een XS zou dus wel moeten passen met een wat langere stuurpen.

Plaats reactie