Beginner - nieuwe racefiets
Hallo allemaal,
Ik ben van plan te gaan wielrennen, vandaar dit topic . Voorheen heb ik geMTBt, maar daar ben ik een aantal jaar geleden mee gestopt (verhuisd naar Leiden, en ik vond de MTB-opties in de omgeving tegenvallen). Ik heb racefietsen altijd al leuk gevonden, en vaak ging ik eerder de weg om met de MTB, dan het bos in.
Ik ben nu van plan om hier in de omgeving van Leiden te gaan fietsen, eerst aan mijn conditie werken en gewoon leuke ritjes maken van een kilometer of 50 (2x per week gemiddeld schat ik). Eventueel kan ik dat verder uitbouwen naar dagtochten of misschien zelfs wedstrijden (maar ik ben bang dat dat een utopie is ). Het lijkt me ook leuk om op vakantie te gaan richting bergen. Eerst Limburg, dan bijvoorbeeld Ardennen, en natuurlijk ooit een keer de Alpen. Nu nog even toekomstmuziek, maar het is wel een droom van me.
Wat ik hiervoor wil uitgeven is mij nog niet duidelijk. Onder andere hiervoor kom ik aankloppen bij jullie. Ik ben student (nog paar maanden, bijna klaar), getrouwd en heb nauwelijks geld. Dus enerzijds zoek ik het minimale, anderzijds wil ik ook niet dat als ik over 2 jaar de bergen in wil, ik gelijk een nieuwe fiets moet kopen. Of dat alles bijzonder snel slijt. Maar ik realiseer me ook dat het een hopelijk nieuwe hobby voor mij wordt, en dan wil ik niet gelijk bakken met geld er tegenaan gooien.
Van een LFM kreeg ik te horen dat het volgende belangrijke is:
1) Maat
2) Frame
3) Wielen
4) Afmontage
Zijn jullie het daarmee eens?
De maat heb ik op laten meten, en hij gaf aan dat de ideale lengte van de bovenbuis 56 cm is, en de zitbuislengte 54 cm. Volgens hem had ik een frame van 56 cm nodig.
Nu had hij nog een 2013 Specialized Allez Elite Tiagra staan, die hij aanbood voor 1099, ik kreeg er dan Shimano schoenen en pedalen bij (die hij op dat moment samen in de aanbieding had voor 100).
Een optie hoger zou 105 zijn, die op 1299 kwam, die is van 2014.
Bij een andere LFM zijn ze de racefietsen uit de collectie aan het verwijderen, ze gaan vooral focussen op stadsfietsen. Er werken wel 2 monteurs die zelf ook wielrennen.
Zij hadden nog 2 fietsen staan in ongeveer mijn maat:
Een 57 cm Batavus, Tiagra afgemonteerd, full aluminium, weet niet wat voor wielen. Die bood hij aan voor 750,-, kon daar waarschijnlijk gratis schoenen bij krijgen.
Een 56 cm Gazelle, Ultegra afgemonteerd, full carbon, fulcrum racing 3 wielen, verder alles FSA. Deze bood hij aan voor 2200,- incl. schoenen en pedalen.
Beide FM bieden gratis eerste servicebeurt aan.
Nu heb ik al wat op internet zitten kijken, of die prijzen enigszins normaal zijn. Ik snap dat een LFM wat duurder is dan een internetshop, maar ik wil het verschil weten.
Gazelle Exquis LTD - - 999 euro. 105/Ultegra, carb/alu Fulcrum racing 7. Erg goede fiets voor die prijs, qua specs.
Cannondale Caad 8 2013 - 105 - 999 euro. 105. carb/alu Staat bekend als een goede beginnersfiets.
Trek Madone 2.1 compact 2013 - 949 euro. 105 carb/alu, bontrager wielen
Trek Domane 4.5 compact 2013 - 1899 euro. 105/ultegra, full carbon, bontrager race tubeless ready. Deze even ter vergelijking met die Giant van de FB - Deze Trek is aanzienlijk goedkoper.
Wat vinden jullie van de deals van de FM, en wat van de internetdeals. 12gobiking zit in moordrecht, dat is nog wel aan te reizen, daar ga ik binnenkort dus even langs. Ook Vos fietsen wil ik even bezoeken (zit bij A'dam toch?) .
Ik vind de fietsen van de FM eigenlijk te duur. Ik wil best betalen voor service, maar dit voelt meer alsof ik dief ben van mijn portemonnee.
Verder, wat is jullie houding mbt goedkopere merken als Rose/Canyon/Sensa/Cube/Focus? Ik heb zelf het idee dat het materiaal dat gebruikt wordt in A-merk frames en andere onderdelen toch wat beter is. Maar ik geloof ook weer niet dat duurder altijd beter is.
Marktplaats oid zie ik niet zo zitten, ik heb te weinig verstand van racefietsen om te kunnen zien of ik een goede aankoop doe.
Algemene concluderende vraag: Wat voor fiets heb ik nodig (frame, eigenschappen, afmontage, wielen) om te kunnen doen wat ik graag wil?
Edit 1: Heb op de 3 fietsen die ik bij de FMs heb bekeken ook een testrit gemaakt. De Gazelle was inderdaad de fijnste fiets. Stijf frame en strak schakelsysteem. Verschil tussen de batavus en specialized niet/nauwelijks gemerkt.
Ik ben van plan te gaan wielrennen, vandaar dit topic . Voorheen heb ik geMTBt, maar daar ben ik een aantal jaar geleden mee gestopt (verhuisd naar Leiden, en ik vond de MTB-opties in de omgeving tegenvallen). Ik heb racefietsen altijd al leuk gevonden, en vaak ging ik eerder de weg om met de MTB, dan het bos in.
Ik ben nu van plan om hier in de omgeving van Leiden te gaan fietsen, eerst aan mijn conditie werken en gewoon leuke ritjes maken van een kilometer of 50 (2x per week gemiddeld schat ik). Eventueel kan ik dat verder uitbouwen naar dagtochten of misschien zelfs wedstrijden (maar ik ben bang dat dat een utopie is ). Het lijkt me ook leuk om op vakantie te gaan richting bergen. Eerst Limburg, dan bijvoorbeeld Ardennen, en natuurlijk ooit een keer de Alpen. Nu nog even toekomstmuziek, maar het is wel een droom van me.
Wat ik hiervoor wil uitgeven is mij nog niet duidelijk. Onder andere hiervoor kom ik aankloppen bij jullie. Ik ben student (nog paar maanden, bijna klaar), getrouwd en heb nauwelijks geld. Dus enerzijds zoek ik het minimale, anderzijds wil ik ook niet dat als ik over 2 jaar de bergen in wil, ik gelijk een nieuwe fiets moet kopen. Of dat alles bijzonder snel slijt. Maar ik realiseer me ook dat het een hopelijk nieuwe hobby voor mij wordt, en dan wil ik niet gelijk bakken met geld er tegenaan gooien.
Van een LFM kreeg ik te horen dat het volgende belangrijke is:
1) Maat
2) Frame
3) Wielen
4) Afmontage
Zijn jullie het daarmee eens?
De maat heb ik op laten meten, en hij gaf aan dat de ideale lengte van de bovenbuis 56 cm is, en de zitbuislengte 54 cm. Volgens hem had ik een frame van 56 cm nodig.
Nu had hij nog een 2013 Specialized Allez Elite Tiagra staan, die hij aanbood voor 1099, ik kreeg er dan Shimano schoenen en pedalen bij (die hij op dat moment samen in de aanbieding had voor 100).
Een optie hoger zou 105 zijn, die op 1299 kwam, die is van 2014.
Bij een andere LFM zijn ze de racefietsen uit de collectie aan het verwijderen, ze gaan vooral focussen op stadsfietsen. Er werken wel 2 monteurs die zelf ook wielrennen.
Zij hadden nog 2 fietsen staan in ongeveer mijn maat:
Een 57 cm Batavus, Tiagra afgemonteerd, full aluminium, weet niet wat voor wielen. Die bood hij aan voor 750,-, kon daar waarschijnlijk gratis schoenen bij krijgen.
Een 56 cm Gazelle, Ultegra afgemonteerd, full carbon, fulcrum racing 3 wielen, verder alles FSA. Deze bood hij aan voor 2200,- incl. schoenen en pedalen.
Beide FM bieden gratis eerste servicebeurt aan.
Nu heb ik al wat op internet zitten kijken, of die prijzen enigszins normaal zijn. Ik snap dat een LFM wat duurder is dan een internetshop, maar ik wil het verschil weten.
Gazelle Exquis LTD - - 999 euro. 105/Ultegra, carb/alu Fulcrum racing 7. Erg goede fiets voor die prijs, qua specs.
Cannondale Caad 8 2013 - 105 - 999 euro. 105. carb/alu Staat bekend als een goede beginnersfiets.
Trek Madone 2.1 compact 2013 - 949 euro. 105 carb/alu, bontrager wielen
Trek Domane 4.5 compact 2013 - 1899 euro. 105/ultegra, full carbon, bontrager race tubeless ready. Deze even ter vergelijking met die Giant van de FB - Deze Trek is aanzienlijk goedkoper.
Wat vinden jullie van de deals van de FM, en wat van de internetdeals. 12gobiking zit in moordrecht, dat is nog wel aan te reizen, daar ga ik binnenkort dus even langs. Ook Vos fietsen wil ik even bezoeken (zit bij A'dam toch?) .
Ik vind de fietsen van de FM eigenlijk te duur. Ik wil best betalen voor service, maar dit voelt meer alsof ik dief ben van mijn portemonnee.
Verder, wat is jullie houding mbt goedkopere merken als Rose/Canyon/Sensa/Cube/Focus? Ik heb zelf het idee dat het materiaal dat gebruikt wordt in A-merk frames en andere onderdelen toch wat beter is. Maar ik geloof ook weer niet dat duurder altijd beter is.
Marktplaats oid zie ik niet zo zitten, ik heb te weinig verstand van racefietsen om te kunnen zien of ik een goede aankoop doe.
Algemene concluderende vraag: Wat voor fiets heb ik nodig (frame, eigenschappen, afmontage, wielen) om te kunnen doen wat ik graag wil?
Edit 1: Heb op de 3 fietsen die ik bij de FMs heb bekeken ook een testrit gemaakt. De Gazelle was inderdaad de fijnste fiets. Stijf frame en strak schakelsysteem. Verschil tussen de batavus en specialized niet/nauwelijks gemerkt.
Laatst gewijzigd door bleris op 17 aug 2013 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Welkom op het forum. De maat van de fiets wordt veelal aangegeven met de maat zitbuis. Dan zou jij dus een 54 ipv 56 moeten hebben, wellicht dat de betreffende fm nog een 56 had staan en dit hem dus beter uit kwam. Wel is het zo dat de bovenbuis een belangrijkere maat is waar je beter naar kunt kijken (56 bij jou). De maat van de ideale balhoofdbuislengte is hierbij ook wenselijk (de voorvork niet laten afzagen en eerst met spacers onder de stuurpen testen is verstandig als je deze niet weet). Tiagra is tegenwoordig prima, en 105 helemaal. Bekijk eens rustig wat aanbiedingen. De wielset is ook van belang inderdaad tav het rijgedrag. In de betaalbare instapmodellen zit doorgaans geen al te jovele set. Fulcrum racing 7 of Campagnolo Khamsin is sterk (wel zwaar). Ik zou zeggen; koop een fiets met 105 in de aanbieding, en upgrade je fiets later met een goede set wielen. Fulcrum 3 of iets handgespaakts bijvoorbeeld. Veel plezier met rondneuzen want dat is een onderschat vermakelijk onderdeel van de hobby.
Dank je, het is inderdaad erg leuk om een beetje fietsen te kijken, en ritjes te maken. Ik denk voor 105 te willen gaan, icm een carbon voorvork.dickygiovanni schreef:Welkom op het forum. De maat van de fiets wordt veelal aangegeven met de maat zitbuis. Dan zou jij dus een 54 ipv 56 moeten hebben, wellicht dat de betreffende fm nog een 56 had staan en dit hem dus beter uit kwam. Wel is het zo dat de bovenbuis een belangrijkere maat is waar je beter naar kunt kijken (56 bij jou). De maat van de ideale balhoofdbuislengte is hierbij ook wenselijk (de voorvork niet laten afzagen en eerst met spacers onder de stuurpen testen is verstandig als je deze niet weet). Tiagra is tegenwoordig prima, en 105 helemaal. Bekijk eens rustig wat aanbiedingen. De wielset is ook van belang inderdaad tav het rijgedrag. In de betaalbare instapmodellen zit doorgaans geen al te jovele set. Fulcrum racing 7 of Campagnolo Khamsin is sterk (wel zwaar). Ik zou zeggen; koop een fiets met 105 in de aanbieding, en upgrade je fiets later met een goede set wielen. Fulcrum 3 of iets handgespaakts bijvoorbeeld. Veel plezier met rondneuzen want dat is een onderschat vermakelijk onderdeel van de hobby.
Merken als Rose en Canyon staan overigens best heel behoorlijk bekend, zo lijkt het, maar zijn deze fietsen ook ergens te testen? Of is dit alleen aanschaffen via internet?
Ik ga nu een paar dagen op vakantie, dus kan even niet reageren. Als ik terug ben ga ik weer FMs af, op zoek naar een leuke aanbieding .
Even een bump voor mijn eigen topic .
Wellicht is mijn OP te lang. Ik kan het nu samenvatten met het volgende:
Ik overweeg 2 verschillende fietsen:
- Giant TCR 1 a € 999,- bij de lokale FM, ik krijg er sowieso pedalen bij, en nog wat korting op andere accesoires (onbekend hoeveel).
- Gazelle Excuise LTC a € 999,- bij 12gobiking.nl (zit op 30 KM van mijn huis, is dus aan te fietsen). Geen extra's, geen "dealtjes".
Specs:
Giant TCR 1:
Voorvork: Advanced-Grade Composite, Alloy OverDrive Steerer
Stuurpen: Giant Connect
Frame: ALUXX SL-Grade Aluminium
Shifters: 105
Voorderailleur: 105
Achterderailleur: 105
Remmen: Tektro TK-R540 w/ cartridge pads
Cassette: Tiagra
Cranck: Triple - 105
Wielen: P-R2
Zadel: Giant TCR
Gazelle Exquis LTD
Voorvork: 1-1/8" full carbon 12K geweven
Stuurpen: FSA OS-190
Frame: Triple butted aluminium met 12K geweven carbon achtervork
Shifters: Ultegra
Voorderailleur: 105 (10 SPD - wat is dat?)
Achterderailleur: Ultegra
Remmen: Ultegra
Cassette: 105
Cranck: Triple - FSA Gossamer
Wielen: Fulcrum Racing 7 (upgrade naar 5 = € 50,-)
Zadel: Selle San Marco Ponza
Welke fiets adviseren jullie? (let op, bij de Giant kan ik wat extra dingen krijgen, ik reken op een extra korting van ongeveer 100 euro)
Wellicht is mijn OP te lang. Ik kan het nu samenvatten met het volgende:
Ik overweeg 2 verschillende fietsen:
- Giant TCR 1 a € 999,- bij de lokale FM, ik krijg er sowieso pedalen bij, en nog wat korting op andere accesoires (onbekend hoeveel).
- Gazelle Excuise LTC a € 999,- bij 12gobiking.nl (zit op 30 KM van mijn huis, is dus aan te fietsen). Geen extra's, geen "dealtjes".
Specs:
Giant TCR 1:
Voorvork: Advanced-Grade Composite, Alloy OverDrive Steerer
Stuurpen: Giant Connect
Frame: ALUXX SL-Grade Aluminium
Shifters: 105
Voorderailleur: 105
Achterderailleur: 105
Remmen: Tektro TK-R540 w/ cartridge pads
Cassette: Tiagra
Cranck: Triple - 105
Wielen: P-R2
Zadel: Giant TCR
Gazelle Exquis LTD
Voorvork: 1-1/8" full carbon 12K geweven
Stuurpen: FSA OS-190
Frame: Triple butted aluminium met 12K geweven carbon achtervork
Shifters: Ultegra
Voorderailleur: 105 (10 SPD - wat is dat?)
Achterderailleur: Ultegra
Remmen: Ultegra
Cassette: 105
Cranck: Triple - FSA Gossamer
Wielen: Fulcrum Racing 7 (upgrade naar 5 = € 50,-)
Zadel: Selle San Marco Ponza
Welke fiets adviseren jullie? (let op, bij de Giant kan ik wat extra dingen krijgen, ik reken op een extra korting van ongeveer 100 euro)
Da's een moeilijke. Het TCR frame is een van de betere alu frames op de markt maar de Gazelle is veel beter afgemonteerd, zeker met racing 5's en heeft een full carbon vork (dus ook de buis) en carbon achterbrug.
Ik zou het laten afhangen van je sleutelcapaciteiten. Kun je redelijk zelf sleutelen, dan de Gazelle met Racing 5. Houdt je je handen liever schoon, dan de Giant van de lokale fietsenmaker.
10 SPD staat trouwen voor 10 speed oftewel 10 kransjes achter,
Ik zou het laten afhangen van je sleutelcapaciteiten. Kun je redelijk zelf sleutelen, dan de Gazelle met Racing 5. Houdt je je handen liever schoon, dan de Giant van de lokale fietsenmaker.
10 SPD staat trouwen voor 10 speed oftewel 10 kransjes achter,
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 22 aug 2013 21:03
Ik heb 2 weken geleden gekeken naar een focus Culebro sl 3.0 en deze gazelle. Ben uiteindelijk gegaan voor de gazelle. Maar ik zou gewoon gaan kijken en passen, het giant frame is meer een sloping frame als het gazelle frame.
De focus is ook een mooie fiets en is weer 100,- goedkoper maar die gazelle is gewoon mooier en beter afgemonteerd. Alleen de wielen zijn bij mij geen fulcrum maar shimano r500. Ze hebben meerdere keuzes staan en in mijn maat hadden ze alleen nog shimano's.
Houd er wel rekening mee dat gazelle is gestopt met racefietsen, je krijgt nog wel 5 jaar garantie daar had ik voor gebeld met gazelle. Het frame is al een wat ouder model, is ook gebruikt op de v5 en v6 daar kun je op internet testen van vinden.
De focus is ook een mooie fiets en is weer 100,- goedkoper maar die gazelle is gewoon mooier en beter afgemonteerd. Alleen de wielen zijn bij mij geen fulcrum maar shimano r500. Ze hebben meerdere keuzes staan en in mijn maat hadden ze alleen nog shimano's.
Houd er wel rekening mee dat gazelle is gestopt met racefietsen, je krijgt nog wel 5 jaar garantie daar had ik voor gebeld met gazelle. Het frame is al een wat ouder model, is ook gebruikt op de v5 en v6 daar kun je op internet testen van vinden.
Dank voor je snelle reactie. Waarom de bovenstaande opmerking? Denk je dat er veel gesleuteld moet worden aan de Gazelle?Ernie C. schreef:
Ik zou het laten afhangen van je sleutelcapaciteiten. Kun je redelijk zelf sleutelen, dan de Gazelle met Racing 5. Houdt je je handen liever schoon, dan de Giant van de lokale fietsenmaker.
Ah, in mijn maat kon ik nog kiezen uit de 7, 5 en 3. De 3 vind ik te duur, maar de 5 zou kunnen. Ik begreep inderdaad van de verkoper dat Gazelle ermee gestopt is, maar dat ze verplicht zijn 5 jaar garantie te geven. Denk jij dat zoiets problemen geeft? Weet jij of de frameafmetingen ergens te vinden zijn?KaptKeefmenneke schreef: Alleen de wielen zijn bij mij geen fulcrum maar shimano r500. Ze hebben meerdere keuzes staan en in mijn maat hadden ze alleen nog shimano's.
Houd er wel rekening mee dat gazelle is gestopt met racefietsen, je krijgt nog wel 5 jaar garantie daar had ik voor gebeld met gazelle. Het frame is al een wat ouder model, is ook gebruikt op de v5 en v6 daar kun je op internet testen van vinden.
Hoe bevalt de fiets overigens ?
BTW: Ik heb gekeken vandaag, zowel de Giant als de Gazelle. Op de Gazelle heb ik even gezeten, erg sportieve houding, hoop dat ik dat aankan (niet al te sterke rug) .
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 22 aug 2013 21:03
Lijkt me niet zo'n probleem. Gazelle was nu niet echt een b merk ofzo. Frameafmetingen heb ik niet kunnen vinden maar ze hebben me daar opgemeten in een shimano apparaat.
Fiets bevalt goed. Het mooie van de ultegra is dat al je kabels weggewerkt zijn op het stuur en de fsa crank vind ik ook mooier als een ultegra. Stuur is ook fijn, de buis is plat boven op en dat houd fijn vast.
Laat die verkopers niet je zadel stellen voor het test zitten. Zat bij mij echt te hoog eerst, en dan weet je nog niets.
Fiets bevalt goed. Het mooie van de ultegra is dat al je kabels weggewerkt zijn op het stuur en de fsa crank vind ik ook mooier als een ultegra. Stuur is ook fijn, de buis is plat boven op en dat houd fijn vast.
Laat die verkopers niet je zadel stellen voor het test zitten. Zat bij mij echt te hoog eerst, en dan weet je nog niets.
Het is meer dat je bij de lokale fietsenmaker even snel kan binnenlopen als er iets kleins afgesteld moet worden. Die bij mij in de straat doet zoiets dan gratis, mits de fiets bij hem gekocht is. Ook krijg je een eerste service beurt gratis dan is het wel zo makkelijk als er niet ver voor hoeft te rijden. Op zich allemaal niet zo'n big deal maar de plus en minpunten van beide fietsen brengen elkaar imho dusdanig in evenwicht dat je wel moet gaan mierenneuken om een keuze te kunnen maken.bleris schreef:Dank voor je snelle reactie. Waarom de bovenstaande opmerking? Denk je dat er veel gesleuteld moet worden aan de Gazelle?Ernie C. schreef:
Ik zou het laten afhangen van je sleutelcapaciteiten. Kun je redelijk zelf sleutelen, dan de Gazelle met Racing 5. Houdt je je handen liever schoon, dan de Giant van de lokale fietsenmaker.
De TCR is ook vrij sportief als je een zwakke rug hebt kun je misschien beter naar een Defy kijken...
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Lijkt mij een ijzersterk plan. Goeie afmontage en die wielen zijn gewoon het beste wat er te krijgen is in dit segment..
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Gazelle heeft vaak een langere bovenbuis dan gemiddeld.
Als je dat kan hebben is dat ok maar als je eigenlijk op zoek bent naar juist een wat kortere bovenbuis zit je helemaal verkeerd.
Ik weet niet welke maat je zoekt maar bij Gazelle is de maatvoering vreemd, het kleinste frame heeft nl al een behoorlijke bovenbuislengte.
Als je dat kan hebben is dat ok maar als je eigenlijk op zoek bent naar juist een wat kortere bovenbuis zit je helemaal verkeerd.
Ik weet niet welke maat je zoekt maar bij Gazelle is de maatvoering vreemd, het kleinste frame heeft nl al een behoorlijke bovenbuislengte.