Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste fiets kopen, morgen testen

LK99
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2013 19:44

LK99 25 jun 2013 22:31

Hi,

Ben al een tijdje rond aan het kijken om mijn allereerste racefiets te kopen. Zag door de bomen het bos niet meer en ben naar een FM om de hoek gegaan.

Ga morgen een Bulls Harrier uitproberen.
Ze hebben me even kort opgemeten, bbl 80cm of zoiets (weet het niet meer precies). Daardoor kwamen ze uit bij een 54.

Alleen ik ben een vrouw van 168cm. Dit lijkt me gezien berichten die ik hier lees erg groot.

Zijn er dingen waar ik morgen goed op moet letten? Zodat ik naar huis ga met de goede fiets:)

Alvast bedankt!

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 26 jun 2013 00:57

Klopt volgens mij wel, m'n vriendin is 1.63 en rijdt ook naar tevredenheid op een Giant met framemaat 55. Dat is dan wel aan de grote kant, maar ik heb er nog geen klachten over gehoord.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 26 jun 2013 08:30

Nee, dat lijkt me geen groot frame. Het lijkt me gewoon de juiste maat.

Tip voor als je gaat fietsen:
Probeer alle zithoudingen uit. Handjes losje op stuur, handen op de rempgrepen, in de beugels hangen, klim houding. Dan voel je vanzelf wel of alles prettig zit.
Live fast; die young. mijn blog

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jun 2013 08:52

Lijkt me te groot, ik ben 1.70 met een bblengte van 78 cm en heb een 51. Bovenbuis is 530 mm en balhoofdlengte 120 mm. Je komt (te) gestrekt te zitten op een 54, vraag ook of je op een 52 of mag zitten. Ik denk nl dat een of 52 beter bij je past, met een stuurnok van 9 of 10cm.

Jordi Bakker
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 dec 2012 08:28
Locatie: Leiden

Jordi Bakker 26 jun 2013 10:14

Een goede meting gaat m.i. iets verder dan alleen een binnenbeenlengte. Belangrijk is inderdaad je gevoel bij verschillende posities op de fiets. Daarnaast is er in de afgelopen jaren meer ontwikkeld op het gebied van geometrie voor vrouwen maar lang niet bij alle merken. Misschien kan je je wat meer orienteren op dat gebied en e.e.a. uitproberen.

Succes!

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 26 jun 2013 14:14

Een 54 van de genoemde fiets is te groot.
http://www.bulls.de/nl/bikes/show/harrier/

Er zijn meer parameters maar:
Een goede eerste indicatie is je totale lichaamslengte en de binnenbeenlengte.
Die verhoudingen vertellen dan weer of je beter af bent met een korte zit of juist een langere zit. Zeer waarschijnlijk ben jij beter af met een wat kortere zit.

Je kunt letten op de hoek die je armen maken als je op de fiets in fietshouding zit.
Je armen moeten in ieder geval niet te ver naar voren gestrekt zijn.

Het beste is proberen uit te vinden wat de meest geschikte maten voor jouw fiets zouden zijn. En dan pas een fiets gaan zoeken die aan dat profiel voldoet. ipv van andersom.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jun 2013 14:19

riggard schreef:Klopt volgens mij wel, m'n vriendin is 1.63 en rijdt ook naar tevredenheid op een Giant met framemaat 55. Dat is dan wel aan de grote kant, maar ik heb er nog geen klachten over gehoord.
Die 54 is echt te groot en jouw vriendin rijdt echt niet op een Giant maat 55, dat is namelijk een L. Om op een Giant L te passen moet je op z'n minst rond de 1m85 zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 26 jun 2013 17:01

Het lijkt mij dat een 54 cm te groot is voor jouw 168 cm. Ik ben benieuwd hoe de testrit is gegaan.

Als je met 1.63m op een L Giant rijdt, lig je dan niet in de superman houding? Ik ben 1.84m en heb in verhouding korte armen, maar rij een M. Als ze echt een L rijdt, dan ben ik wel benieuwd naar de fotos.

LK99
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2013 19:44

LK99 27 jun 2013 14:57

Hi allemaal,

Bedankt voor de tips! Had nog snel even gelezen voordat ik op de fiets stapte, dus heb jullie tips zoveel mogelijk meegenomen.

Ik heb gister getest, en hij was inderdaad te groot. Moest vooral erg ver reiken met mijn armen. Dat zat niet zo lekker. En ik had als ik een beetje lekker zat iig mijn armen gestrekt, wat niet de bedoeling is lees ik zo.

Degene die me gister hielp had volgens mij ook zoiets van, hoezo staat deze maat fiets voor je klaar.. Ben inmiddels wat uitgebreider opgemeten, heb inderdaad lange benen en wat kortere romp en armen. Zo kom je nog eens achter dingen;).
Omdat ze de 52 ook niet hadden staan gaan ze die nu opbouwen en ga ik daar morgen op testen.

"Het beste is proberen uit te vinden wat de meest geschikte maten voor jouw fiets zouden zijn. En dan pas een fiets gaan zoeken die aan dat profiel voldoet. ipv van andersom."

Bovenstaande opmerking klinkt inderdaad heel logisch. Weet eigenlijk niet precies hoe ik bij de fietsenmaker al bij 1 model terecht ben gekomen. Ga ik morgen nog even goed navragen. Ik neem aan dat de FM ook wel eea op maat kan afstellen?

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 28 jun 2013 09:02

Netjes dat ze een 52 voor je op gaan bouwen voor een testrit. Hopen dat je nu wel lekker zit.

De FM kan zeker nog het een en ander afstellen, maar je wil niet teveel moeten afstellen. Lees, je kan het stuur wel iets hoger of lager zetten, maar je wil niet een mega berg spacers onder je stuur om de hoogte goed te krijgen. Dus, de basis (frame) moet goed zijn en van daaruit kan je nog wel wat afstellen.

LK99
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2013 19:44

LK99 01 jul 2013 16:46

De 52 zat goed en heb m gekocht!

Ik ga morgen weer terug naar de FM, maar das meer een combinatie van inklikpedalen en een paaltje op t fietspad :shock:

Volgens mij alleen een slag in mijn voorwiel. Het eerste krasje zit er iig al op.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 01 jul 2013 17:15

Zoals Skik ooit al eens zei:
Betonpaolties, betonpaolties bennen kut!!

Plaats reactie