Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Staal/Carbon/Titanium

pdegenaar
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2010 23:44
Locatie: Zoetermeer

pdegenaar 05 jun 2013 23:14

Afgelopen zaterdag was ik bij mijn FM en we raakten aan de praat over een stalen frame. Mijn FM wist mij te vertellen dat voor iemand met mijn lengte en gewicht (2m en 90kg) een stalen frame weleens de meest geschikte keuze kon zijn. Op een stalen frame kan ik het meest efficient mijn kracht overbrengen.

Hij gaf mij aan dat staal voor mijn lengte beter is dan carbon en titanium. Momenteel fiets ik naar tevredenheid op een carbon fiets en ben ik nooit zo bezig met deze materiaal keuzes. Ik heb hier te weinig verstand van.

Ik ben benieuwd of er andere zijn met een vergelijkbare lengte die hier ook al eens over nagedacht hebben.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 06 jun 2013 09:06

Niet zozeer het materiaal is van belang, wel de mogelijkheid om het op maat te maken (en betaalbaar). Dan lijkt staal of alu de beste optie.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2013 09:09

Deze FM praat peop, zoals (helaas) de meeste FM's doen.

Titanium is ook op maat te maken (Van Nicholas bijvoorbeeld, maar kan ook in China voor veel minder), maar dat is inderdaad een stukkie duurder. Zelfs karton kun je op maat maken en dat is dan nog weer duurder (Parlee bijvoorbeeld maar er zijn er vast meer).

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 06 jun 2013 09:23

Wat een onzin verkondigt die fm. Alle materialen zijn op maat te maken, alleen kost dat meer, en carbon en titanium zijn ook sterk genoeg te maken voor jouw gewicht. F1 wagens maken ze ook van carbon en dan zou dat voor een fiets voor iemand van jouw gewicht niet kunnen? :shock:
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jun 2013 09:28

havana schreef:Deze FM praat peop, zoals (helaas) de meeste FM's doen.

Titanium is ook op maat te maken (Van Nicholas bijvoorbeeld, maar kan ook in China voor veel minder), maar dat is inderdaad een stukkie duurder. Zelfs karton kun je op maat maken en dat is dan nog weer duurder (Parlee bijvoorbeeld maar er zijn er vast meer).
Onzin verkopen en dan ook nog achterstevoren, foei!

Volgens mij is juist bij staal altijd het probleem om grote frames nog stijf te maken. Bij veel van kleiner Italiaanse fabrikanten zoals Tommasini en Viner kan je ook een carbon frame op maat laten maken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 06 jun 2013 14:06

Als je een stijver groot frame van staal nodig hebt kan je kijken naar bijvoorbeeld Columbus MAX buizen.
Mijn Duell Passion heeft ook geovaliseerde buizen (geen columbus).

En inderdaad ook Titanium en Carbon zijn ook op maat verkrijgbaar.
Ik heb een op maat gemaakt vannicholas 29er van ti
Alleen denk ik wel dat je met een stalen maatframe het goedkoopst (minst duur) uit kan/zal zijn.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 06 jun 2013 20:01

In Fiets, nr 02-2012, staat een stukje over fietsen in de grote maten. Materiaal maakt niet zoveel uit (als ik het artikel mag geloven). Staat ook een stalen exemplaar (Braun) bij. Staal of titanium zou wel mijn voorkeur hebben (niet wetenschappelijk onderbouwd, ik heb niks met carbon en weinig met aluminium).

pdegenaar
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 sep 2010 23:44
Locatie: Zoetermeer

pdegenaar 09 jun 2013 23:02

Dank voor de reacties zover! Blijkt toch maar weer nuttig te zijn om zo nu een dan eens een onderwerp aan te snijden in het forum.
Toch was ik wel stiekem al enthousiast gemaakt over staal. De frames die ik gezien heb, zagen er mooi uit, zelf volledig kleur te bepalen, en volledig op maat. Voor mij blijft het kopen van een fiets toch voor een groot deel emotie.
Met jullie bevindingen zal ik zeker wat doen. Ik heb helemaal geen haast om iets te gaan kopen. Voorlopig nog erg tevreden met mijn Kuota.
Wanneer genoeg te weinig is, is niets genoeg

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 10 jun 2013 12:51

pdegenaar schreef: Toch was ik wel stiekem al enthousiast gemaakt over staal. De frames die ik gezien heb, zagen er mooi uit, zelf volledig kleur te bepalen, en volledig op maat.
Geen wonder, staal is en blijft 't mooist. Om je helemaal gek te maken kijk hier 's naar:

http://www.jaegher.com/

of hier......:

http://www.tommasini.it/eng/steel-frame-tecno.php

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 12 jun 2013 12:03

Ik moet zeggen dat ik me wel enigszins kan vinden in de uitspraak van je FM.

Een vriend van mij heeft ongeveer jouw lengte/gewicht en rijdt sinds vorig jaar op een Canyon carbon racefiets. Hij heeft echter van begin af aan het gevoel gehad dat er zekere nervositeit van deze fiets uitgaat, iets waar hij op zijn stalen Niner mountainbike nooit last van heeft. Om die reden gaat hij volgend jaar ook op een stalen racefiets rijden.

VincentJ
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jul 2011 18:04

VincentJ 12 jun 2013 22:41

Ik ben begonnen op een stalen Jan Janssen, daarna een aluminium Sensa en nu fiets ik op een carbon Specialized. Persoonlijk vind ik de stalen een stuk nerveuzer. Voel me veel zekerder op mijn carbon fiets en ondanks dat het een Tarmac is ervaar ik haar als de fiets die de minste trillingen doorgeeft.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 13 jun 2013 08:39

Er bestaat niet zoiets al 'een' stalen fiets. Er bestaan talloze variaties op het thema. Heb je bijvoorbeeld een frame van Columbus SLX buizen, dan zal dat veel eerder nerveus aanvoelen dan een frame van Columbus MAX buizen.

Plaats reactie