Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoopadvies racefiets

autofan
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2010 19:06

autofan 17 okt 2010 19:11

Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken loop ik eraan te denken om een racefiets te kopen. Zelf fiets ik veel op mijn toerfiets, maar ik wil meer en wil een racefiets.

Nu heb ik 2 modellen op het oog. Een Cube Peloton uit 2011 met Shinamo Tiagra afmontage en een Gitane Dream uit 2009 met een Campagnolo Veloce afmontage.

Ik begreep dat de Campagnolo al een hogere klasse is dan de Shinamo afmontage die ik net genoemd heb.

Nu heb ik eigenlijk wat vragen over de fietsmerken en het soort fietsen. De Gitane is een Frans merk, maar verder weet ik er niet veel van. Het is een Full-Carbon fiets (is dat aan te raden om daarmee te beginnen) en de Cube is een carbon-voorvork en alu frame.

Kan ik op die Campagnolo afmontage ook Shinamo-trappers zetten? Want die waren al wat beter te verkrijgen zag ik.

Ik lees nu al ongeveer een week mee en ik dacht laat ik mijn vragen hier maar even stellen.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 17 okt 2010 20:15

Beste Autofan,
Veloce van Campagnolo is niet beter dan Tiagra. Gevoelsmatig zou ik voor de Cube gaan omdat het een 2011 model is. Om te beginnen maakt het niets uit of je carbon of aluminium kiest.
Op de cranks kun je vele merken pedalen schroeven: Shimano, Campagnolo, Look of Time om de meest gangbare te noemen.
Ik zie overigens dat er een triple opzit, drie voorbladen. Dat is prettig in de bergen of in Limburg als het echt steil is.
Let bij de keuze wel op de juiste maat van de fiets. Maar daarover kun je genoeg info vinden op het net of hier op het forum.
Succes met je keuze.
prj

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 okt 2010 23:01

Veloce van Campa staat gelijk aan 105 van Shimano, is dus wel degelijk iets beter afgemonteerd. Toch zou ik voor de Cube gaan vanwege 2011 model en is het carbon van de Gitane niet echt een meerwaarde tov alu frame van de Cube.
Om te beginnen is de Cube dan de betere keus, ook garantieafhandeling is prima in orde en je kunt hem later altijd upgraden naar een duurdere groep. Ook restwaarde is beter in orde dan bij de Gitane.

jell-ee
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 jun 2009 21:14

jell-ee 17 okt 2010 23:03

prjz schreef: Om te beginnen maakt het niets uit of je carbon of aluminium kiest.
Succes met je keuze.


? Natuurlijk maakt dat wel uit!

eelcoz

eelcoz 17 okt 2010 23:05

Jell-ee schreef:
prjz schreef: Om te beginnen maakt het niets uit of je carbon of aluminium kiest.
Succes met je keuze.


? Natuurlijk maakt dat wel uit!


Voor een beginnende fietser (want dat is wat prjz volgens mij bedoelt)?

autofan
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2010 19:06

autofan 18 okt 2010 00:46

Voor zover ik weet staat die Gitane nog nieuw in de winkel en zijn die gewoon erg old-stock.

Gaat de kwaliteit van een fiets en afmontage in 2 jaar tijd zover vooruit dat jullie voor de Cube kiezen of dachten jullie dat de Gitane een gebruikte fiets was?

Zelf heb ik me nog niet over die Gitane laten informeren (dat ben ik zaterdag van plan) om te weten hoe het met de garantie daarvan is.

Maar merktechnisch maakt het niet zoveel uit of ik dus een Cube of een Gitane neem? Dat vind ik eigenlijk meer van belang.

Voor een beginnende fietser is het denk ik leuk om een zo goed mogelijke afmontage te hebben en een zo licht mogelijke fiets. Maar aan de andere kant is het ook wel leuk om vooruitgang te kunnen boeken en als je dan een zo goed mogelijk afmontage met een lichte fiets combineert, dan moet je er als beginner veel geld insteken om dan nog hoger te kunnen komen met de afmontage.

De komende tijd zal ik nog rond gaan neuzen voor informatie en bedenken wat ik precies wil. Ik zit er ook aan te denken om pas in het voorjaar een fiets aan te schaffen, want dan heb ik er pas iets aan. In de winter ga ik niet rijden.
Maar die keuze hangt ook af van de fiets die ik kies. Als ik voor de Gitane ga kan het best zijn dat ik die voor de winter al heb, omdat hij anders na de winter uitverkocht is. Maar die Cube kan ik na de winter ook nog aanschaffen, want dat is immers een 2011 model.

In ieder geval bedankt voor jullie tips en meerdere tips zijn welkom!

cdale
Forum-lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 05 jan 2007 00:33

cdale 18 okt 2010 02:15

Ik lees weinig over je budget!
Voor iets tussen 700-900 euro zou je in dit jaargetij hele fijne fietsjes kunnen scoren.
Met 105, misschien zelfs met Ultegra.

Waar? Mantel; Salden; 12go; Hopm....etc etc
Wat? Cube; Giant; Scott; Trek..

Goed zoeken.

autofan
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2010 19:06

autofan 18 okt 2010 09:09

Als prijsidee heb ik wel een beetje die 700-900 in mijn hoofd. Die Gitane lag daar wel iets boven.

Het liefst koop ik de fiets bij de FM in de buurt en zeker niet via internet, want dan kan ik niet op de fiets zitten en hem proberen. Ook een beetje service vind ik ook wel belangrijk.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 okt 2010 16:38

Vallen de beide fietsen in dezelfde prijsklasse? Zo ja dan is het gebruikte carbon van de Gitane zeker geen meerwaarde, meestal is die fiets dan nog zwaarder dan de Alu uitvoering.
Carbon neem je omdat dat de fiets wat lichter maakt, toch net zo stijf en beter schokdempend op de plaatsen(achtervork) waar het toe doet. Carbon moet dan wel een meerwaarde zijn tov aluminium. Prijstechnisch val je dan in een duurdere categorie.

bvr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2010 00:33

bvr 18 okt 2010 17:51

Cdale schreef:Ik lees weinig over je budget!
Voor iets tussen 700-900 euro zou je in dit jaargetij hele fijne fietsjes kunnen scoren.
Met 105, misschien zelfs met Ultegra.

Waar? Mantel; Salden; 12go; Hopm....etc etc
Wat? Cube; Giant; Scott; Trek..

Goed zoeken.


Ik heb zelf 1,5 maand geleden de Sensa Romagna special 2010 gekocht afgemonteerd met de shimano 105 van 2011.
Prijs wat ik ervoor heb betaald is 850euro!
Persoonlijk bevalt deze fiets tot op heden top! Nu 200km op gefiets en nog niets geen problemen.

autofan
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 okt 2010 19:06

autofan 18 okt 2010 20:34

De Gitane valt nu in dezelfde prijsklasse, maar doordat hij van modeljaar 2009/2010 is (afmontage 2009 Campagnolo Veloce en fiets zelf 2010 zag ik) gaat die met fixe korting weg. Dus op=op dan. Zaterdag wil ik gaan kijken. Door die korting komt hij indezelfde prijsklasse.

Een Giant koop ik niet, want die heb ik nu zelf al en ik word continu achterna gekeken doordat mijn crankas zoveel herrie maakt. Dat wil ik niet op mijn racefiets hebben.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 okt 2010 22:02

Ga niet alleen af op de looks, hoe staat het met de geometrie van de beide fietsen tov je lichaamsbouw? Kijk naar de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis, ben je gewend om diep te zitten of prefereer je een comfortabelere zit? Ga eerst proefrijden en voel welke fiets het beste zit en vraag of je bv de stuurnok mag omwisselen na een "proeftijd"voor een goede positie op de fiets. Kortom laat je goed adviseren door een goede FM.
Succes.

Plaats reactie