Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fittnes Hybride

asfaltrijder
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2013 18:14

asfaltrijder 16 mar 2013 16:14

Hallo,

Direct maar ff met de deur in huis vallen.

Mijn keus is gevallen op een fitness hybride fiets.
Aangezien ik tikkeltje te zwaar ben wil ik het fietsen op pakken.
Nu past het beste een fitness hybride bij me.

Kun je hier goed mee doorfietsen op de weg?
Waar moet je zoal op letten bij aankoop?
Zijn er mensen met ervaring met een fitness hybride? en hoe bevalt het?

Heb men oog laten vallen op deze

http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... x/7_4_fx/#


Tips en adviezen zijn welkom.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 16 mar 2013 19:31

Ja tjeemig nou ligt er hier een deur . . . kan je daar niet mee ophouden? :? :D

Ok ik begrijp dat je een beetje zwaar bent en daarom liever een fitnessbike koopt dan een racefiets?
Een fitness of hybride bike wordt wel eens omschreven als het beste van twee werelden.Marketingpraat en is geheel niet waar, het betreft slechts een compromis tussen een mountainbike en racefiets/randonneur. Bij een compromis lever je altijd in. Je hebt inderdaad uit 2 werelden een samenvoeging van bep specificaties, maar dat betreft niet het beste (de opperste uiterste regionen), maar slechts de componenten die elkaar overlappen. Niet het beste van een mountainbike in combinatie met het beste van een racefiets maar slechts een brouwsel van waar de onderste regionen elkaar overlappen. Voor sommigen een uitkomst voor anderen een zwak aftreksel. Wat anderen denken doet echter niet ter zake. Jij zoekt een specifieke fiets voor en specifiek doel. Een fiets die voldoet aan jouw eisen, doel en persoon. Dat is het enige wat telt. Als je dus inderdaad behoorlijk zwaar bent kan een fitnessbike de juiste keuze zijn..

Voor een fitness/hybride geldt In de algemeenheid:
Ofschoon je wielen wel sterk genoeg moeten zijn om je gewicht te handelen (bij een fitness bike is dit meestal wel ok) ben je gebaat bij een laag totaal gewicht, dat fietst nl oneindig veel soepeler. Als je een (te) zware fiets koopt krijg je daar onherroepelijk spijt van. Zelfs misschien dat je later een racefiets aanschaft kun je de fitnessbike gebruiken voor slechter weer/spatborden fiets, en ook dan zul je er tegen aan hikken als die te zwaar is. Dus vergeet zoveel mogelijk de extra's en focus je op een fiets met laag eigen gewicht maar in jouw geval toch redelijk sterke wielen (lees meer spaken) In een vergelijk tussen verschillende fietsen is totaal gewicht van de kale fiets dus een hot item.

Een ander aandachtspunt is dat de versnellingen van een gemiddelde hybride gaten heeft tussen de versnellingen, in de zin dat ze elkaar niet netjes per tandje opvolgen. Vaak een mountainbike gerelateerd verzet ipv een racefiets verzet. Leuk als je misschien in heuvelachtig gebied woont en je zodoende beschikt over wat meer lichtere verzetten maar om gewoon op het vlakke te trainen wil je eigenlijk versnellingen die elkaar direct opvolgen, dus sprocket (ook wel genoemd casette of achtertandwielen) met slechts één tandje verschil oplopend. - 13-14-15-16-17-18 - etc. aan de voorkant zitten kettingbladen (ook wel genoemd voortandwielen) en gebruik je normaliter hoogstens 2 kettingbladen. Bij een triple gebruik je het kleinste blad slechts in extreme heuvelachtige omstandigheden. Bij het rijden op het vlakke dus feitelijk nooit. Bij het vlakke dus totaal overbodig. de kettingbladen bij een fitnessbike dient het grootste blad tenminste 48 tands te zijn. Het tweede kettingblad tenminste 36 of groter.

Hoop dat deze info je een beetje op de juiste weg helpt in je keuze.

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 16 mar 2013 21:04

Sluit me aan bij GoldenRatio, zelf ook bijna een jaar geleden een hybride gekocht (cube overland). En nu staan er drie fietsen in de schuur, een mountainbike, een racefiets en een hybride, die de verkoop in gaat. Op de weg geef ik de voorkeur toch echt aan de racefiets, de zit is vele geschikter om op de weg te rijden en de rol/luchtweerstand is ook stukken lager.

Hybride klinkt leuk, maar ik zou je toch aanraden een racefiets te kopen en eventueel ook een mountainbike. Als je ervoor kiest beiden tweedehands te kopen ben je ook klaar voor de nieuwprijs van 1 nieuwe hybride.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mar 2013 21:36

Een fitnessbike is leuk als je maximaal 30km per rit maakt. Als je langere stukken gaar fietsen wordt her erg vermoeiend om je handen steeds in de zelfde positie te houden. Vaak staan je handen ook te ver uit elkaar en niet netjes onder je schouders. Dit kan uiteindelijk klachten veroorzaken. Bij mountainbiken heb je daar niet zo snel last van omdat je continu aan het sturen/corrigeren bent.
Een racestuur in de juiste breedtemaat is m.i. het beste voor langere afstanden. Als je serieus wilt afvallen schiet het veel harder op als je langere afstanden op een wat rustiger tempo fietst dan een uurtje de longen uit je lijf te knallen.
Als beginnende fietser met wat overgewicht is het wel verstandig om met een zogeheten comfort racefiets te starten, b.v. Specialized Secteur, Giant Defy of iets dergelijks. Als er maar stevige wielen in zitten. zitten ze er nog niet in dan kan je eventueel deze kopen:http://www.bikesnparts.nl/mach1-versus-tiagra-wielset en de andere wielen verkopen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 mar 2013 21:40

asfaltrijder schreef: Mijn keus is gevallen op een fitness hybride fiets.
Aangezien ik tikkeltje te zwaar ben wil ik het fietsen op pakken.
Nu past het beste een fitness hybride bij me.

Kun je hier goed mee doorfietsen op de weg?
Waar moet je zoal op letten bij aankoop?
Zijn er mensen met ervaring met een fitness hybride? en hoe bevalt het?
Ben jij dat Vjenne? zo ja, dan heb ik al gereageerd op dat andere forum.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 16 mar 2013 22:33

Ernie C. schreef:Een fitnessbike is leuk als je maximaal 30km per rit maakt. Als je langere stukken gaar fietsen wordt her erg vermoeiend om je handen steeds in de zelfde positie te houden. Vaak staan je handen ook te ver uit elkaar en niet netjes onder je schouders. Dit kan uiteindelijk klachten veroorzaken. Bij mountainbiken heb je daar niet zo snel last van omdat je continu aan het sturen/corrigeren bent.
Een racestuur in de juiste breedtemaat is m.i. het beste voor langere afstanden. Als je serieus wilt afvallen schiet het veel harder op als je langere afstanden op een wat rustiger tempo fietst dan een uurtje de longen uit je lijf te knallen.
Als beginnende fietser met wat overgewicht is het wel verstandig om met een zogeheten comfort racefiets te starten, b.v. Specialized Secteur, Giant Defy of iets dergelijks. Als er maar stevige wielen in zitten. zitten ze er nog niet in dan kan je eventueel deze kopen:http://www.bikesnparts.nl/mach1-versus-tiagra-wielset en de andere wielen verkopen.
Toch een paar bedenkingen: recht stuur van fitnessbike kan ingekort worden tot de gepaste breedte en je kan er hoorns op monteren, dan heb je zelfs nog betere handposities. Maar een comfort racefiets kan natuurlijk ook.
TS zegt een "tikkeltje" te zwaar te zijn. Heeft dan mss geen wielen tot 130 kg nodig.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mar 2013 22:49

Maar 42 of 44 cm is wel erg smal voor een recht stuur. Een recht stuur is vooral bedoeld voor optimale controle in technisch bochtenwerk.
Een paar bar-ends kunnen inderdaad uitkomst bieden om af en toe je handen wat te verzetten maar het nadeel is dat ze dan weer in de uiterst buitenste positie komen.
Overigens zijn er legio woon-werk- en vakantiefietsers die prima uit de voeten kunnen met een recht stuur dus het geld zeker niet voor iedereen. Maar in het algemeen kun je stellen dat een recht stuur bij gelijke stuurhoogte vermoeiender is voor nek en schouders. En dan heb je ook nog eens de mogelijkheid om onderin de beugels te hangen bij sterke tegenwind.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 mar 2013 05:47

gene schreef:Toch een paar bedenkingen: recht stuur van fitnessbike kan ingekort worden tot de gepaste breedte en je kan er hoorns op monteren, dan heb je zelfs nog betere handposities. Maar een comfort racefiets kan natuurlijk ook.
Zo ontstaan de misverstanden door het gebruik van benamingen en eigen varianten daarop. Een fitnessbike en een comfortracefiets is hetzelfde: een racefiets met rechtstuur, dunne bandjes en weggroepen. Behalve het stuur en de shifters is alles van de racefiets. Dikke banden passen niet in het frame. Een hybride (kale-, cross- of sporthybride) heeft een mix van wegmateriaal en atb onderdelen (hybride = kruising). Dikke banden zitten erop en mtb cranks en derailleurs. Een deel heeft schijfremmen en/of een verende vork.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 17 mar 2013 09:52

"Fitnessbike" en "Comfortracefiets" zou hetzelfde zijn?
Volgens mij kom je nu zelf met eigen interpretaties. Die beide termen vallen in hetzelfde genre als "Sportfiets". Alle 3 hebben een nogal wijde definitie.

Ook helemaal niet nodig die discussie te voeren volgens mij, omdat uit de startpost en de gegeven link daarin, immers direct blijkt wat voor een soort fiets de TS op het oog heeft toch?!.

;)

StatusOnbekend
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2013 21:41

StatusOnbekend 17 mar 2013 21:51

Ik wil even aanhaken aan dit topic. Ook ik wil wat aan mijn conditie gaan doen en ben van plan lekker te gaan fietsen. Ik vroeg mij echter af wat verstaan wordt onder ''iets te zwaar''. Ik weeg zelf 88 kilo en vroeg mij af of ik dan ook rekening moet houden met welke fiets ik koop ivm draagkracht?

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat ik wel begrijp dat vele die net beginnen met fietsen een hybride/fitnessfiets prefereren boven een echte (voorover hangende) racefiets. Ik snap dat een racefiets voor de echt lange afstanden gewoon perfecter is. Echter als je wat forser bent dan de gemiddelde wielrenner krijg je al snel het gevoel dat je half opgevouwen op een racefiets zit en het gewoon te groot/lomp aanvoelt hoe je aan het fietsen bent. Dan voelt het gewoon lekkerder aan om iets meer rechtop te zitten en een wat ''forsere'' fiets onder je te hebben. Een net wat breder stuur, wat bredere banden etc. Dat is dan ook de reden dat ik ook zoekende ben naar een leuke (gebruikte) fitnessfiets om de eerste beginnerskilometers mee te maken. Mocht ik echt gemotiveerd blijven en zin blijven houden in het fietsen komt er in de toekomst zeker een mooie racefiets.

PS: Om eerst te kijken of het wat voor mij is ben ik aan het zoeken tussen de 200-250 euro. Is dit realistisch of moet je toch echt wat meer neerleggen om een knappe gebruikte fiets te vinden? Ik wil uiteraard wel wat knaps en niet een veredelde stadsfiets.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2013 22:07

Of 88 kilo iets te zwaar is hangt natuurlijk van je lengte af maar voor een (race)fiets moet dit geen enkel bezwaar opleveren.

Zelf ben ik op de racefiets begonnen op een oude stalen Concorde van 75 euro en daar heb ik een prima tijd mee beleefd. Dan is het wel fijn als je een beetje kunt sleutelen. Het voordeel van een fitnessfiets is dat hij meestal weinig gebruikt in de schuur of op Marktplaats beland en dat je daar 2e hands je voordeel mee kunt doen.

Als ik in de schoenen zou staan van een starter die een fitnessfiets overweegt zou ik voor een mountainbike (bij voorkeur 29er) gaan met een paar slick banden erbij.
B.v. zoiets:http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... e-2013/979, dan kun je hem later nog als bos/winterfiets gebruiken als je een echte racefiets wilt kopen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 mar 2013 23:39

StatusOnbekend schreef:Ik wil even aanhaken aan dit topic. Ook ik wil wat aan mijn conditie gaan doen en ben van plan lekker te gaan fietsen. Ik vroeg mij echter af wat verstaan wordt onder ''iets te zwaar''. Ik weeg zelf 88 kilo en vroeg mij af of ik dan ook rekening moet houden met welke fiets ik koop ivm draagkracht?

Daarnaast wil ik ook even kwijt dat ik wel begrijp dat vele die net beginnen met fietsen een hybride/fitnessfiets prefereren boven een echte (voorover hangende) racefiets. Ik snap dat een racefiets voor de echt lange afstanden gewoon perfecter is. Echter als je wat forser bent dan de gemiddelde wielrenner krijg je al snel het gevoel dat je half opgevouwen op een racefiets zit en het gewoon te groot/lomp aanvoelt hoe je aan het fietsen bent. Dan voelt het gewoon lekkerder aan om iets meer rechtop te zitten en een wat ''forsere'' fiets onder je te hebben. Een net wat breder stuur, wat bredere banden etc. Dat is dan ook de reden dat ik ook zoekende ben naar een leuke (gebruikte) fitnessfiets om de eerste beginnerskilometers mee te maken. Mocht ik echt gemotiveerd blijven en zin blijven houden in het fietsen komt er in de toekomst zeker een mooie racefiets.

PS: Om eerst te kijken of het wat voor mij is ben ik aan het zoeken tussen de 200-250 euro. Is dit realistisch of moet je toch echt wat meer neerleggen om een knappe gebruikte fiets te vinden? Ik wil uiteraard wel wat knaps en niet een veredelde stadsfiets.
Met als uitgaven een 12º gebogen stuur (procraft), barends (bbb) en een behoorlijk zadel (diverse) kun je met deze fiets je enthousiasme voor weinig geld een seizoen testen: Marktplaats Advertentie 656435460 . Een hybride, maar dan met een verende vork. Destijds ben ik ca. 20 jaar geleden ook zo begonnen, maar dan via een advertentie in Klein Verzet van Fiets.

Plaats reactie