ik ben een recreatieve fietser en heb m'n oude gazelle racefiets omgebouwd:
- mtb stuur
- nieuwe pedalen (waren nog toeclips)
- andere velgen
omdat deze fiets al ruim 20 jaar oud is wil ik een wat modernere en lichtere fiets kopen. ik wil geen racestuur omdat ik de beugel toch niet gebruik en ik wil volgend jaar gaan klimmen in de Alpen. ik heb zelf een tweetal fietsen op 't oog die ik hier voor wil leggen nl de koga roadchamp en de Thompson s7000 naked. is het verstandig om zo een soort fiets te kopen of is het verstandiger een racefiets te kopen en daar een ander stuur op te laten zetten?
waar moet ik aan denken wat betreft de benodigde tandwielen bv voor in de Alpen? heb ik dan voldoende aan de standaard tandwielen op deze fietsen uitgaande van een gem.recreant?
veel vragen en er komen er vast nog meer maar hier maar ;s even mee beginnen. alvast dank voor jullie reacties!
nieuwe (race)fiets
Ik heb al verschillende racefietsen omgebouwd voor mensen met dezelfde wensen/doelen als jij. Meestal een wat kortere stuurpen er op, mountainbikestuurtje, flatbar 10speed shifters van shimano en gewone remgreepjes en klaar ( kosten 100-125 euro, shifters zijn met 80,- het duurst ). Eventueel ook nog een compact er op, en je rijd elke berg op
Die twee fietsen hebben beide een triple (3 tandwielen voor) en zijn dus prima geschikt voor in de bergen. De Koga is eigenlijk gewoon een racefiets met plat stuur. Hij is afgemonteerd met race-onderdelen. De Thompson heeft MTB-onderdelen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
De Koga roadchamp is een flatbarracer en heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt om in de Alpen te kunnen fietsen. Een tiagra 9 speed tripple met een 12/25 cassette, een redelijk diepe zit, welke je kunt varieeren met de verstelbare stuurnok en een redelijk gewicht.
Er zitten nokjes aan het frame waardoor je evt. spatbordjes kunt monteren.
Je kunt nog barends monteren om wat meer variatie in je houding te krijgen.
Een racefiets kopen en er dan een flatbar opzetten kost je nogal wat geld omdat de shifters vervangen moeten worden. Als je zeker bent van je zaak en geen racestuur wilt, ga dan voor zo'n flatbarracer.
Er zitten nokjes aan het frame waardoor je evt. spatbordjes kunt monteren.
Je kunt nog barends monteren om wat meer variatie in je houding te krijgen.
Een racefiets kopen en er dan een flatbar opzetten kost je nogal wat geld omdat de shifters vervangen moeten worden. Als je zeker bent van je zaak en geen racestuur wilt, ga dan voor zo'n flatbarracer.
23 mm is geen probleem. Al zijn de wielen van de Road Champ niet zo super (hier wordt bij de meeste fietsen op bezuinigd) en zou ik ze persoonlijk meteen vervangen door iets degelijkers.
Wat betreft de versnellingen is 30x25 een behoorlijk lichte versnelling, waar een beetje getrainde recreant genoeg aan zou moeten hebben, maar je kunt ook een 12-27 cassette monteren als je op zeker wilt gaan. Als 30x27 niet genoeg is kun je beter gaan lopen
Wat betreft de versnellingen is 30x25 een behoorlijk lichte versnelling, waar een beetje getrainde recreant genoeg aan zou moeten hebben, maar je kunt ook een 12-27 cassette monteren als je op zeker wilt gaan. Als 30x27 niet genoeg is kun je beter gaan lopen
Aapje schreef: Als 30x27 niet genoeg is kun je beter gaan lopen
Wat een domme en vooral denigrerende opmerking! Op geen enkele wijze kun jij bepalen welk duurvermogen de vraagsteller heeft en derhalve ook niet welke verzetten bij hem/haar passen. Kennelijk ben jij nog in de fase dat versnellingen het doel zijn in plaats van het middel. Boven aan de berg wordt je tijd gemeten, niet je versnelling!
Sjef
apexrider schreef:Er staat niet voor niets een smiley achter deze opmerking. Bovendien heeft ie gewoon gelijk, lopen zal waarschijnlijk sneller gaan.
ik weet wel zeker met dat verzet rij je bijna via de korste weg omhoog
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende