Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets voor startende recreant

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 18 mei 2011 22:06

Hallo,

Ik ben Ger, 27 jaar en puur recreatief fietser. Tot enige tijd geleden spinde ik 1 tot 2 keer per week, maar sinds ik verhuisd ben én de tijden van de lessen aangepast zijn, is dat geen reële optie meer. Ik ben dus gestopt, en eigenlijk zint me dat niet. :)

Samen met een stel vrienden hebben we nu het plan opgepakt om met zijn allen te gaan fietsen. Niet op een spinningfiets, maar op een racefiets, buiten dus. Dan komen we nog ergens ook. :)

Nu heb ik al het een en ander nagezocht op internet over de aankoop van een fiets. Het duizelt me een beetje waar je allemaal op kan/moet letten. Laat ik voorop stellen: ik wil een goede fiets, maar wel tegen een redelijke prijs. We moeten eerst maar eens zien hoe lang we het daadwerkelijk vol gaan houden. Als het allemaal goed bevalt en we blijven met ons groepje (of iig het grootste deel ervan) lekker doorfietsen, dan kan er altijd nog geïnvesteerd worden in beter materiaal.

Ik kwam nu uit op deze fiets. Die ga ik natuurlijk niet via internet zomaar aanschaffen; de winkel is een kwartiertje rijden bij ons vandaan dus ik ga er sowieso langs om te kijken of het goed zit en om het af te laten stellen. Maar zo op het eerste (leken-)gezicht ziet het er goed uit: Aluminium frame, verkrijgbaar in de juiste framemaat, Shimano versnellingen. Dat het geen vering heeft deert me niet direct; in eerste instantie zullen we het toch behoorlijk simpel houden met veel vlakke ritten.

Maar zoals gezegd; na behoorlijk wat uurtje op internet weet ik het allemaal even niet meer. Hopelijk vind ik hier wat expert-meningen?

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 18 mei 2011 22:13

Ver uit de buurt blijven van dat ondingl! Wellicht is 2e hands een optie als je niet te veel wil uitgeven.. Laat iemand met verstand van zaken eens kijken voor je.. Succes!

jfk
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:34

jfk 18 mei 2011 22:16

Persoonlijk zeg ik niet doen.
Dit is in principe geld weggooien. Gevalletje goedkoop=duurkoop. Voor een degelijke fiets moet je minimaal een 600/700 euro uittrekken en dan heb je een modeljaar 2010 of 2009. Zorg ervoor dat er minimaal shimano sora op zit. Bij voorkeur tiagra of 105.

Indien het budget 250,- is kun je beter zoeken naar een tweedehands. Mocht het fietsen an sich goed bevallen kan je altijd nog gaan kijken voor een nieuwe, maar dan gericht.

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 18 mei 2011 22:21

JFK schreef:Persoonlijk zeg ik niet doen.
Dit is in principe geld weggooien. Gevalletje goedkoop=duurkoop.
Wat is er precies mis mee dan? Ik begrijp natuurlijk best dat het lang geen topmodel is, maar wat is er precies "geld weggooien" aan dan?
JFK schreef: Voor een degelijke fiets moet je minimaal een 600/700 euro uittrekken en dan heb je een modeljaar 2010 of 2009. Zorg ervoor dat er minimaal shimano sora op zit. Bij voorkeur tiagra of 105.
Zou dit dan bijvoorbeeld beter zijn?
http://www.matrabike.nl/Fietsen/Racefie ... po-10.aspx
Of deze: http://www.matrabike.nl/Fietsen/Racefie ... ad-10.aspx

raciac
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2010 00:02
Locatie: Oud-Beijerland
Contact

raciac 18 mei 2011 22:22

Klopt helemaal. Het is een merkloze fiets, slechte groep en ga zo nog maar even door. Voor dat geld moet je echt gaan kijken naar een tweede hands fiets (soms is het dan nog de vraag wat je in huis haalt met een budget van 400 euro...)

#Edit
Ik was net iets later dan jij met posten haha!
Nouja de laatste fiets die je post komt al meer in de buurt, maar het blijft nog steeds een merkloze fiets. Ik zou zelf kijken voor een tweede hands van rond de 600/700 euro. Heb je al snel een fiets afgemonteerd met Shimano 105 (soms zelfs ultegra). Daar ga je een hoop meer plezier van hebben!

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 18 mei 2011 22:29

Dit is puur geld weg gooien idd, op deze fiets ga je het fietsen nooit leuk vinden. De fiets zal slecht remmen/ schakelen en zo kapot zijn. Een beetje racefiets kost gewoon meer geld, een nieuw instapmodel is 900/1000 euro. Voor 400/500 vind je misschien een goeie 2ehands met wat geluk.. Welkom in deze prachtige maar dure sport!

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 18 mei 2011 22:44

Ik kan hier weinig aan toevoegen, ik denk dat het wel duidelijk is nu.. ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 18 mei 2011 22:47

Raciac schreef:het blijft nog steeds een merkloze fiets.
Wat is daar per se mis mee?
Raciac schreef:Ik zou zelf kijken voor een tweede hands van rond de 600/700 euro.
Tsja, het punt is: al heb ik nog zoveel op internet gelezen, ik kan zo op het oog geen goede van een slechte tweedehands onderscheiden. Vandaar dat ik voor nieuw wil gaan...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 18 mei 2011 22:52

In het segment rond Eur 600 vind ik sensa mooie modellen hebben. Diverse winkeliers hebben een model met aluminium frame, complete tiagra groep en degelijke wielen voor rond dit bedrag. Dan heb je echt een prima fiets. Voor minder zou ik echt voor een tweedehands gaan.


Voordeel van tweedehands is dat de kans veel grotere is dat je er niet teveel op toe moet leggen indien het fietsen niet bevalt en je er toch weer vanaf wilt. Nieuwe fietsen schrijven bijna net zo snel af als computers...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 18 mei 2011 22:53

Het probleem is dat je voor dit geld nieuw alleen maar slechte fietsen kan kopen...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

raciac
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 jul 2010 00:02
Locatie: Oud-Beijerland
Contact

raciac 18 mei 2011 22:56

Een merkloze fiets hoeft niet altijd te betekenen dat je je geld beter in de sloot kan gooien, maar in dit geval, gelet op de prijs, is dat wel het geval. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het frame, de wielen, ga zo nog maar even door. Als je bijvoorbeeld een Trek of Canyon fiets hebt (die hebben meestal wel goede instapmodellen), weet je altijd wel zeker dat je met een bouwkundige fiets te maken hebt, dat kan je vaak niet zeggen van een merkloze fiets.

Fiets
Bijvoorbeeld deze fiets, bieden vanaf 550 euro, het is niet meer de nieuwste, maar is wel afgemonteerd met Shimano Ultegra, en de wielen zijn geloof ik ook niet slecht.

GerB
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 18 mei 2011 21:46
Locatie: Loon op Zand
Contact

GerB 18 mei 2011 23:08

Bedankt, Raciac. :)
Deze lijkt me dan ook wel weer leuk. Alles Shimano Ultegra, al staat er niets over de wielen. Lijkt jullie dat iets?

Plaats reactie