Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe fiets kopen (damesmodel?)

jadie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:50

jadie 11 sep 2012 13:15

Hoi,

Ik zal me even voorstellen: ik ben een vrouw van 38, sport regelmatig, maar ivm wat klachten en het missen van een duursport wil ik gaan fietsen. Ik ben 163 cm en week 53 kg. Mijn BBL is74-75 cm, hiermee kom ik als het goed is op een framemaat van 49-50 cm uit.

Op internet heb ik al wat onderzoek gedaan naar het kopen van een nieuwe racefiets. Via mijn werk kan ik via het nationale fietsplan een fiets aanschaffen. Hopelijk hebben jullie tips voor het zoeken van een goede fiets.

Ik heb begrepen dat shimano 105 de voorkeur heeft boven sora en tiagra, alleen merk je dat direct in de prijs.
Bovendien vraag ik mij af of een damesracefiets echt zoveel voordeel geeft boven een heren racefiets. Is de damesracefiets werkelijk beter qua geometrie/ stuur etc.?
Ik ben dus op zoek naar een fiets rond de 800-850 euro,want fietsplan gaat maar tot 750 euro.
Weten jullie een goede (dames) racefiets met shimano 105 rond die prijs? Duurder wil ik niet gaan want er komen nog meer kosten bij, als pedalen, kmteller, bidonhouders, broekje, helm. Overjarig model is geen probleem.

Mijn doel is om regelmatig (1-2x per week) lekker te gaan fietsen tussen de 30-60 km, af en toe een tourtocht en bij droog weer naar mijn werk.
Is een racestuur bij bovenstaand fietsgebruik beter geschikt dan een recht stuur? wat raden jullie aan?
Wat is het voor/nadeel van een rechtstuur/racestuur?

Hopelijk kunnen jullie een goede fiets aanraden en kan ik binnekort mijn eerste km maken :D
Alvast hartelijk dank voor een antwoord!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16233
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 sep 2012 00:36

Met dat budget en het feit dat het via het fietsplan moet kom je waarschijnlijk toch bij Tiagra uit, op zich niks mis mee. Vooral die vanaf 2012 is gewoon van goede kwaliteit en compatibel met de hogere groepen van Shimano, je kunt dus als er iets versleten is het vervangen voor 105 onderdelen.
Ik denk dat je naar zo iets moet gaan kijken: http://www.sensabikes.com/product_info. ... cts_id=481
Of een damesmodel: http://www.12gobiking.nl/racefietsen/da ... ura_2_2012 normaal boven je budget maar nu vaak goedkoop te krijgen.
Lang niet alle vrouwen rijden op een specifiek damesmodel, of dat voor jou wenselijk is hangt af van je lichaamsverhoudingen.
Het grote voordeel van een racestuur is dat je meerdere handposities kunt aannemen, dit is minder vermoeiend voor je handen, polsen, nek en schouders.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 12 sep 2012 17:25

Eens met Ernie C., Tiagra (en zeker de 2012 versie) lijkt me voorlopig prima voor jouw doel. Ik ben zelf 1,65 m en heb een Sensa (Lombardia) maat 50, geen specifiek damesmodel. Met een ietsje kortere stuurpen als de standaard maat past die me prima. De damesmodellen wijken in geometrie maar heel beperkt af, dus ik zou me daar zeker niet blind op staren. Ik vind persoonlijk een racestuur prettiger en meer ontspannen als een recht stuur (ik heb ooit een hybride gehad met recht stuur).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 sep 2012 17:36

ever schreef:Eens met Ernie C., Tiagra (en zeker de 2012 versie) lijkt me voorlopig prima voor jouw doel. Ik ben zelf 1,65 m en heb een Sensa (Lombardia) maat 50, geen specifiek damesmodel. Met een ietsje kortere stuurpen als de standaard maat past die me prima. De damesmodellen wijken in geometrie maar heel beperkt af, dus ik zou me daar zeker niet blind op staren. Ik vind persoonlijk een racestuur prettiger en meer ontspannen als een recht stuur (ik heb ooit een hybride gehad met recht stuur).
Sorry dat ik hier even op inhaak.

Mijn vriendin kijkt ook voor een nieuwe fiets. Nu heeft ze een Bianchi gezien maat 50 (bovenbuis 525mm). Nu is ze zelf 168cm en bb lengte van 76cm. Ik zie dat jij wat korter bent. Een Lombardia heeft een bovenbuis lengte van 524. Dus zou die Bianchi maat 50 haar goed moeten passen. Hoe lang is jouw stuurpen?

jadie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:50

jadie 13 sep 2012 14:46

Hi, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gebeld met 12go biking. Zij gaven aan dat ze de bulls fiets nog hadden in de kleine maten Dus ben ik langs gegaan, maar helaas was dat niet waar. Aan de telefoon werd aangegeven dat er van de prijzen nog wel wat af kon, wanneer ik langs kwam, maar helaas ook dat bleek in de praktijk niet waar misschien moet ik t later nog een meer proberen. Heb wel diverse andere fietsen gezien maar of te duur ofsora afgemonteerd.
Hebben jullie misschien nog andere tips??

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 sep 2012 14:50

NuitKor schreef:
ever schreef:Eens met Ernie C., Tiagra (en zeker de 2012 versie) lijkt me voorlopig prima voor jouw doel. Ik ben zelf 1,65 m en heb een Sensa (Lombardia) maat 50, geen specifiek damesmodel. Met een ietsje kortere stuurpen als de standaard maat past die me prima. De damesmodellen wijken in geometrie maar heel beperkt af, dus ik zou me daar zeker niet blind op staren. Ik vind persoonlijk een racestuur prettiger en meer ontspannen als een recht stuur (ik heb ooit een hybride gehad met recht stuur).
Sorry dat ik hier even op inhaak.

Mijn vriendin kijkt ook voor een nieuwe fiets. Nu heeft ze een Bianchi gezien maat 50 (bovenbuis 525mm). Nu is ze zelf 168cm en bb lengte van 76cm. Ik zie dat jij wat korter bent. Een Lombardia heeft een bovenbuis lengte van 524. Dus zou die Bianchi maat 50 haar goed moeten passen. Hoe lang is jouw stuurpen?
Ik heb een 90 mm stuurpen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 13 sep 2012 17:10

jadie schreef:Hi, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb gebeld met 12go biking. Zij gaven aan dat ze de bulls fiets nog hadden in de kleine maten Dus ben ik langs gegaan, maar helaas was dat niet waar. Aan de telefoon werd aangegeven dat er van de prijzen nog wel wat af kon, wanneer ik langs kwam, maar helaas ook dat bleek in de praktijk niet waar misschien moet ik t later nog een meer proberen. Heb wel diverse andere fietsen gezien maar of te duur ofsora afgemonteerd.
Hebben jullie misschien nog andere tips??
Die Sensa die werd genoemd kun je toch naar kijken? Op de site van Sensa staat een dealer overzicht, kun je kijken of er eentje in de buurt zit. De 2013 modellen komen er aan, dus die van 2012 gaan wellicht ook nog in prijs omlaag (mits nog voorradig in een kleine maat)

Cleo
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2012 22:21

Cleo 13 sep 2012 22:36

Als ik eerlijk mag zijn, gewoon lekker een mannenmodel nemen. Dit betekent meer keuze en makkelijker korting te krijgen. Ik heb nu al 4 verschillende fietsen gehad. Allemaal mannenfietsen. Zelfs met het uitzoeken van m'n cannondale was de keuze Supersix mannen model of vrouwen model. Uiteindelijk gekozen voor het mannen model. Dit omdat je heel erg in elkaar zit op een vrouwen fiets (thans dit had ik zelf ervaren op een Trek). Als je geduld hebt kan je beter nog even wachten tot er uitverkoop is (in de winter) vorig jaar zag ik voorbeelden van 70% korting!!!

succes! :)
Cannondale SuperSix Ultegra (2012) + fetherlight 58mm, Giant XTC Advanced SL (2010)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 14 sep 2012 10:14

Er zijn zowel bij heren- als bij damesmodellen verschillende geometrieen (verschilt van model tot model en van merk to merk) dus om generaliserend te zeggen dat je heel erg in elkaar zit op een damesmodel is onzin. Het hangt ook af van hoe je lichaamsverhoudingen zijn. Over het algemeen ( maar nogmaals, dit kan per model weer verschillen) gaat een damesmodel er vanuit dat je wat langere benen hebt t.o.v. je bovenlichaam en armen als bij mannen. En ook dat je iets minder diep kunt zitten. Heb jij toevallig kortere benen tov je bovenlichaam en armen, dan kan het beter zijn om ander model te nemen. E.e.a. is ook makkelijk wat aan te passen door een andere stuurpen en/of zadelpen te monteren. Voordeel van een damesmodel is dan weer dat er meestal standaard al een maatje smaller stuur op zit (onze schouders zijn over het algemeen iets minder breed), maar ook dit is makkelijk aan te passen door een andere maat stuur er op te zetten. Een goede fietsenzaak is meestal wel bereid om het stuur/stuurpen etc. om te wisselen zonder bijbetaling mocht het nodig zijn om de fiets voor jou passend te maken. Althans, bij mij was het geen enkel probleem dat er een kortere stuurpen op mijn fiets nodig was en is ook zonder bijkomende kosten het vrouwenzadel van mijn keuze gemonteerd ipv het standaard geleverde zadel.

jadie
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2012 12:50

jadie 14 sep 2012 16:28

Hoi,
Bedankt voor alle adviezen :D

Ik heb de tabel ingevuld, waarbij ik uit kom op een framehoogte van 50 cm (c-c) of 52 cm (c-t) en een bovenbuislengte van 51.4-53 cm Heb dames en herenfietsen met elkaar vergeleken en idd zit er in veel frames weinig verschil, dit bereid de mogelijkheden natuurlijk weer uit :D .

Ik heb diverse offertes opgevraagd voor de sensa umbra (tiagra) en sensa romagna special (105). Maar de prijzen die ze aanbieden, zijn niet de prijzen die je krijgt wanneer je gebruikt maakt van nationale fietsprojecten :x vandaar de aangevraagde offertes.Ik wil niet weer ruim een uur in de auto zitten en met lege handen naar huisgaan :cry: Ook heb ik offertes aangevraagd voor de bulls harrier 1 (105). Dus maar even afwachten en verder het internet afstruinen dus.

thanx again...................wordt vervolg................heb haast maar doe t toch maar rustig aan :lol:

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 14 sep 2012 16:46

De adviesprijs voor de Sensa Romagna Special met 105 is 999 euro, dat wordt dan waarschijnlijk te duur. Maar de adviesprijs voor de Sensa Umbria Tiagra Special is 779 euro. Daarmee zit je ruim binnen je budget. Op de site van Sensa (sensabikes.com) kun je in de catalogus de adviesprijzen zien. Ook heb je daar een dealeroverzicht, dan kun je wellicht een winkel uitkiezen die wat dichterbij is. Succes er mee!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16233
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2012 18:57

Dit zou ook nog een optie kunnen zijn: http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 5-2012/576
Schijnen ook wel goede fietsen te zijn, althans over de mountainbikes zijn veel mensen tevreden.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie