Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies nodig voor nieuwe racefiets

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 07 sep 2012 23:25

Beste forummers,

Na een aantal jaren niet gefietst te hebben ben ik van plan de draad weer op te pakken. Mijn oude racefiets had ik destijds al ingeruild voor een MTB om op naar mijn werk te fietsen, dus moet ik op zoek naar een nieuwe. Ik heb mij laten vertellen dat een Shimano 105 groep erg prettig is dus deze wil ik er wel graag op hebben als dit financieel haalbaar is. Verder zou ik er een triple op willen aangezien ik ook zo nu en dan de bergen in wil. Wel zal ik hoofdzakelijk in Nederland fietsen. Dit zal niet zeer regelmatig zijn maar gewoon als het mooi weer is een stuk van 40-60 km. Zo nu en dan zal er een uitschieter van 100 km tussen zitten. Ik heb een sterke voorkeur voor de bekendere merken als koga, Giant, Cube Cannondale enz. Liever geen Sensa, Bulls of een merk die enkel via internet te krijgen is. Ik heb me al even georiënteerd in de plaatselijke fietsenwinkels en op internet maar omdat er zo ontzettend veel keus is vind ik het moeilijk kiezen.

Wat de keuze ook moeilijk maakt is de wisseling van assortiment van 2012 en 2013. Via internet zijn de 2012 modellen nog wel verkrijgbaar maar bij de fietsenwinkels in de buurt niet. Veel 2013 modellen zijn nog niet aanwezig aangezien deze pas enkele weken uit zijn. Ik zou hem het liefst in een gewone winkel kopen ivm de service.

Mijn budget ligt op ongeveer 1000,- maar ik denk dat het lastig is om hiermee aan mijn eisen te voldoen. Mocht het nodig zijn om concessies te doen, waarop kan ik dit dan het beste doen? Frame, groep, merk, materiaal enz? Welke types raden jullie aan? Ik heb er niet veel verstand van dus alle hulp is welkom.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Sluus
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2012 02:10
Locatie: Zwartsluis

Sluus 08 sep 2012 00:51

Bij mij was 't het zelfde verhaal, beginnen en dan rond de 1.000,-... bij mij is het toch een Sensa Umbria Special - Shimano Tiagra Triple geworden welke bij mij in de omgeving Zwartsluis in Zwolle, Rouveen en Meppel gewoon bij de (semi-prof)fietswinkel te koop en nog goedkoper dan via internet want dan is alles nog niet afgemonteerd.

Fiets was rond de 700 euro en met alle toeters en bellen, km-teller + kleding en schoenen en afmontage zit je rond de 1.000,- . Let wel dit is een startersfiets maar voor de avonden 3-4 x per week 40km en af en toe naar Tecklenburg (D) de heuvels verkennen is 't een perfecte fiets. Een Sensa (trouwens NL fabr.) met een betere schakelgroep Tiagra heb ik liever dan een duurder "merk" instapmodel met een 105 groep.

Ik heb er nu vanaf juni nu bijna 1000km op ziiten en geen moment pijn (fiets opgemeten aan lichaamslengte/bouw) en spijt...

Andere optie lijkt me 2e hands kopen.... maar ik zag op marktplaats door de bomen het bos niet meeer....

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 08 sep 2012 20:55

Sluus schreef: Een Sensa (trouwens NL fabr.) met een betere schakelgroep Tiagra heb ik liever dan een duurder "merk" instapmodel met een 105 groep.
Kijk; een Sensa dat kan ik wel begrijpen 8-) 8-) 8-)

Maar liever Tiagra dan 105 :?: :shock: :shock: :shock:

Of begrijp ik het verkeerd :?:


Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Sluus
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2012 02:10
Locatie: Zwartsluis

Sluus 08 sep 2012 23:25

@Sebo... klopt foutje je hebt gelijk.... ik haalde de 105 door de war met de Sora... onbewust had ik te snel geschakeld haha... en die 2 door elkaar gehaald....

Dit brengt m'n verhaal wel in een ander licht... ;-)

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 09 sep 2012 09:34

Toch kun je , als je een beetje zoekt best een mooie racefiets vinden voor het door jou gestelde budget. Dan heb je 105 en triple, en ook nog een bekend merk zoals bijv. cannondale, koga etc. Ook als ik niet te regelmatig ging fietsen zou ik voor minimaal 105 kiezen. Overigens is het ook nog een mogelijkheid te wachten tot de modellen van jaargang 1013 in de winkels staan en dan voor een fiets van modeljaar 2012 te gaan kijken. Scheelt ook alweer de nodige centen, en de fiets is er echt niet minder om.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 09 sep 2012 20:51

razenderoeland schreef:Toch kun je , als je een beetje zoekt best een mooie racefiets vinden voor het door jou gestelde budget. Dan heb je 105 en triple, en ook nog een bekend merk zoals bijv. cannondale, koga etc. Ook als ik niet te regelmatig ging fietsen zou ik voor minimaal 105 kiezen. Overigens is het ook nog een mogelijkheid te wachten tot de modellen van jaargang 1013 in de winkels staan en dan voor een fiets van modeljaar 2012 te gaan kijken. Scheelt ook alweer de nodige centen, en de fiets is er echt niet minder om.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben al op zoek geweest naar modellen van 2012 alleen zijn deze door veel winkels niet meer te leveren. Alleen de modellen die in de winkel staan. Dit zijn vaak extreem dure fietsen of afwijkende maten.
Mijn plaatselijke fietsenmaker (Kroone & Liefting in Limmen) was niet zo enthousiast over Sensa en adviseerde mij naar een gerenommeerder merk te kijken. Hebben jullie tips over bepaalde merken of types? Ik denk dat ik wel voor een 2013 model wil gaan aangezien 2012 dus moeilijk leverbaar is of ik veel mazzel moet hebben dat mijn maat nog ergens staat.

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 09 sep 2012 21:14

DrBibber schreef: Mijn plaatselijke fietsenmaker (Kroone & Liefting in Limmen) was niet zo enthousiast over Sensa en adviseerde mij naar een gerenommeerder merk te kijken.
Begrijp me niet verkeerd; dit is nl niet cynisch bedoeld.
Ik ken de fa. Kroone & Liefting natuurlijk niet ( ik woon 200 km verderop), wat ik wel weet is dat Fietsplaza in Limmen Sensa's verkoopt, en K&L niet.

Wat ik ook weet is dat bv. Cannondale een veel meer aansprekende naam is dan Sensa.

Maar feit blijft dat een Sensa een verdraaid goede fiets is voor een scherpe prijs ( en nee; ik ben niet helemaal 100% objectief want ik heb er zelf een; en da's niet zomaar).

Ik kan je alleen maar aanraden verschillende merken te gaan proberen, en dan kijken welke fiets het beste bij jou past qua geometrie ipv blind te varen op een uitspraak van een fm over een merk dat hij zelf niet voert ( en dus ook niks aan kan verdienen; maar dat terzijde).

Succes.

Sebo
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 09 sep 2012 22:00

Sebo schreef:
DrBibber schreef: Mijn plaatselijke fietsenmaker (Kroone & Liefting in Limmen) was niet zo enthousiast over Sensa en adviseerde mij naar een gerenommeerder merk te kijken.
Begrijp me niet verkeerd; dit is nl niet cynisch bedoeld.
Ik ken de fa. Kroone & Liefting natuurlijk niet ( ik woon 200 km verderop), wat ik wel weet is dat Fietsplaza in Limmen Sensa's verkoopt, en K&L niet.

Wat ik ook weet is dat bv. Cannondale een veel meer aansprekende naam is dan Sensa.

Maar feit blijft dat een Sensa een verdraaid goede fiets is voor een scherpe prijs ( en nee; ik ben niet helemaal 100% objectief want ik heb er zelf een; en da's niet zomaar).

Ik kan je alleen maar aanraden verschillende merken te gaan proberen, en dan kijken welke fiets het beste bij jou past qua geometrie ipv blind te varen op een uitspraak van een fm over een merk dat hij zelf niet voert ( en dus ook niks aan kan verdienen; maar dat terzijde).

Succes.

Sebo
Ik begrijp je niet verkeerd hoor :) Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen mening. Ik (en ook de rest van mijn familie) koopt echter nooit ergens anders een fiets dan bij deze winkel. Service en advies zijn top dus ik gun hun ook de verkoop van een fiets. Hun mening is dus ook gaan tellen en is zeker in veel gevallen van invloed op mijn keuze. Het proefrijden is een goede tip en zal ik ook zeker gaan doen.

In een eerdere post in dit topic las ik dat het zeker mogelijk was voor het budget van 1000,- een fiets van een "gerenommeerd" merk met minimaal 105 te vinden. Ik ben even wezen speuren op de websites van een aantal merken en hieruit blijkt dat je toch moet rekenen op 1199,- wat toch weer net even te duur wordt. Zeker als hier ook nog eens een aantal accessoires bijkomen als pedalen, bidonhouders, tasje, schoenen en fietskleding. De Giant Defy 1 triple, de Cannondale Caad8 5 en de Trek madone 2.1 zitten op dit bedrag. Cube en Koga zitten hier met de Peloton Race en de Kimera Alloy 6061 alweer 100,- boven. Heb ik misschien nog iets over het hoofd gezien?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 sep 2012 09:33

Meestal kan er best wel veel van die aangeraden verkoopprijzen af. Anders moet je misschien toch naar een iets goedkopere afmontage kijken. Dus met shimano tiagra. Dat werkt nog steeds wel prima en rijdt nu weer vergelijkbaar met de 105 groep van 4 jaar geleden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 sep 2012 13:47

Bij mantel in arnhem cube,bulls met 105 afmontage onder de €1000,00
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

francisco1972
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2012 19:37

francisco1972 10 sep 2012 18:43

Heb zelf deze gekocht als beginners fiets heb er in 5 wk al 600 km mee gefietst.... en bevalt mij prima

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... s-775.html" onclick="window.open(this.href);return false;?

francisco

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 10 sep 2012 20:48

Bedankt voor alle reacties! Mantel in Arnhem ziet er interessant uit, jammer dat het zo ver weg is. Ik koop liever niet via marktplaats want wil hem juist in de winkel kopen ivm de service omdat ik zelf niet zo handig ben..
Ik denk dat ik even afwacht tot alle 2013 modellen in de winkel staan zodat ik de plaatselijke winkels afkan om te kijken of er een model voor 1000,- te vinden is met een 105 erop. Dan zal ik zeker kijken of er iets aan de prijs gedaan kan worden. Wel jammer want dit nazomerweertje nodigt erg uit om te gaan fietsen.. :)

Plaats reactie