Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon of Alu

rmooij
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 19:08

rmooij 03 jul 2012 14:00

Hey beste fietsers,

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in welke nieuwe racefiets ik nou moet kopen.
Ik ben een tourfietser die eens per jaar ook eens de ardennen opzoekt maar over het algemeen in NL fietst.

ik pas iedere x mijn bidget aan omdat ik dan weer iets nieuws en mooiers heb gezien.

De vraag waar ik sterk tussen twijfel.
A wil ik Alu of carbon en waarom dan wel.
en B Is die Ultegra groep nu echt zoveel beter dan die 105 groep en ga ik dat merken?
Wil ik rond de 12 a 13 honderd euro uitgeven of is het echt waardom rond de 2000 uit te geven en carbon frame te kopen.

Het prijs verschil tussen alu fietsen en carbon fietsen tis toch nog aanzienlijk en ik vraag het me werkelijk af of ik dat verschil merk?

Wat zijn dan de betere aankopen als het gaat om een instap carbon fiets?
Iedereen heeft het op alu gebied over C'dale maar zijn die andere zoveel slechter.
kortom ik zoek nog wat extra tips en eventueel links
gr
Ro

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2012 14:03

Verschil tussen 105 en Ultegra ga je niet merken. Verschil tussen carbon en alu wel (let op, er zijn nog steeds een aantal zeer goede alu frames!!)

rmooij
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 19:08

rmooij 03 jul 2012 14:47

havana schreef:Verschil tussen 105 en Ultegra ga je niet merken. Verschil tussen carbon en alu wel (let op, er zijn nog steeds een aantal zeer goede alu frames!!)

Oke wat zijn naast C'dale nog meer goeie alu frames?
Ja ga ik genieten van carbon?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 jul 2012 14:56

rmooij schreef:....Ja ga ik genieten van carbon?
Heel moeilijk te zeggen. Mensen die een groot budget hebben en materiaal freak zijn, zeggen JA. Elke als ze op hun dure fiets zitten, denken ze: "Goh, wat rijdt dat spul toch mooi". Iemand met een kleiner budget maar die toch carbon heeft gekocht omdat die daar zo'n goede verhalen over heeft gehoord, is wellicht minder enthousiast. De denkt wellicht: "Goh, is dat nu alles. Ik had hier meer van verwacht."
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2012 14:56

Dat is persoonlijk. Zoveel mensen, zoveel mensen. De één zweert bij alu, de ander bij titanium en de volgende weer bij carbon.

Ik heb zelf ervaring met diverse alu en carbon frames en persoonlijk vind ik carbon fijner rijden. Maar bijvoorbeeld een Caad10 van Cannondale, die rijdt eigenlijk (bijna) net zo lekker als mijn Supersix.

Titanium heb ik zelf geen ervaring mee.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 03 jul 2012 15:05

Caad 10 is natuurlijk de allerbeste fiets (want die heb ik).
Maar een andere leuke alu fiets is de rose xeon rs3000/4400 (ultegra/sram force).
Duur aluminium is beter dan goedkoop carbon maar neemt dezelfde hap uit je portemonnee. Wil je meer 2000 euro uitgeven dan is carbon de betere keuze.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 03 jul 2012 15:29

bve schreef:Wil je meer 2000 euro uitgeven dan is carbon de betere keuze.
Want je onderbouwing daarvoor is...
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

rmooij
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 apr 2012 19:08

rmooij 03 jul 2012 15:39

havana schreef:Dat is persoonlijk. Zoveel mensen, zoveel mensen. De één zweert bij alu, de ander bij titanium en de volgende weer bij carbon.

Ik heb zelf ervaring met diverse alu en carbon frames en persoonlijk vind ik carbon fijner rijden. Maar bijvoorbeeld een Caad10 van Cannondale, die rijdt eigenlijk (bijna) net zo lekker als mijn Supersix.

Titanium heb ik zelf geen ervaring mee.

Wat is het verschil dat je merkt dan?
Ik moet zeggen dat het logisch lijkt dat je op carbon comfortabeler rijd en zit omdat het meer kan opvangen.

Zelf vind ik de cube agree een mooie fiets maar deze kun je in carbon of alu kopen.
wat vinden jullie van cube?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2012 18:06

Comfortabel in de zin van trillingen dempen, maar toch zijdelings stijf. Heerlijk op wat slechter wegdek. En dat alles met een laag gewicht. Dit is wel een generalisatie hé, het ene kartonnen kader is het andere niet zeker? [/Vlamingen-modus].

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 05 jul 2012 16:34

Het ligt aan 3 dingen, gewenning, je wensen en manier van produceren.
Elke fabrikant kan een stijf frame bouwen, meestal wordt ie daardoor zwaarder. Ander gesteld, je gaat stalen en alu buizen verjongen (butted, bij staal soms 2-3maal), en bij carbon meer of minder materiaal (carbon/hars) toevoegen.
Nadat Vitus met heel comfortabele frames kwam (lees slap) werd later door enkele fabrikanten (denk aan Vitus, Koga en Giant) carbon verbonden met metalen lugs, Look deed dit met carbon.
Een geslaagde keuze, want er rijden nog veel betaalbare frames (Giant Cadex, Specialized Allez kwamen uit dezelfde fabriek).
De ontwikkeling van Klein en Cannondale in alu was bijna wonderbaarlijk, een stijf frame met een comfortabel rijgedrag. Dit geniet nog steeds mijn voorkeur, maar ook titanium is heerlijk.
Volgens een citaat van Maarten Ducrot door Eddy Merckx moet een kader/frame/fiets niet met de rijder aan de haal gaan!

Ondanks de hype van carbon is het niet mijn favoriete materiaal, reden is de kwetsbaarheid en de garantiebepalingen (metalen frames soms levenslang, carbon vaak maar enkele jaren).
Zeker gezien de hoge aanschafprijs en kwetsbaarheid zet ik hierbij grote vraagtekens. Maar ook de fietsbelastiing an sich, Specialized geeft een maximaal rijdersgewicht aan van 109 kilogram voor zijn carbon modellen.
Maar uiteindelijk wen je aan je eigen fietsmateriaal. Carbon, staal of alu, kies wat bij je past.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 05 jul 2012 18:00

timo2.0 schreef:
bve schreef:Wil je meer 2000 euro uitgeven dan is carbon de betere keuze.
Want je onderbouwing daarvoor is...
Ik bedoel niet precies 2000 euro maar boven dat bedrag zijn de carbon fietsen ineens wel veel interessanter. Een goede kwaliteit carbon frame is beter dan een goed alu frame. Tel de profs maar die op alu fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jul 2012 20:24

Het gaat wat mij betreft om de balans. De wat duurdere merken bieden nog wel eens carbon fietsen aan van rond de 2000 euro en dan zit er 105 op een een racing 7 of 5. Dan zeg pak een beter prijs kwaliteit merk metvalu frame, ultegra, em bv racing 3 of iets verglijkbaars voor < 1500 euro.

Maargoed ieder zijn mening

Plaats reactie