Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verwarring na metingen (c/c & c/t), stilaan noorden kwijt!

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 aug 2019 08:34

kirby schreef: 04 aug 2019 07:20 Nee, misschien hoeft het geen korter frame te zijn. Ik denk alleen dat ik relatief korte armen heb voor m'n lichaamslengte.
Dit gezegd hebbende, samen met wat je boven schrijft, duidt er toch op dat je wel een korter frame nodig hebt?
Misschien niet van je huidige fiets, maar een kortere (en in verhouding hoger frame wellicht) van een ander merk.
Hiervoor ook al geschreven, bovenbuis en balhoofd zijn de belangrijkste maten. Focus daar eens op en zoek de verschillen eens op van wat types en bekijk de impact tov je huidige fietspositie. Je kunt ook kijken naar stack en reach.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 aug 2019 09:30

Maar als hij nu al onderin de beugels prefereert boven de shifters kun je ervan uitgaan dat de fiets ook wel een stukkie lager mag zijn. Dan wordt hij vanzelf weer korter.

De Trek 2.3 is qua geometrie gelijk aan de huidige Emonda. Dat is ook geen heel lange fiets. Ik heb een Canyon Endurace CF in maat L in mijn hoofd als ideale maat. Wel een comfortracer maar niet heel extreem.
Campagnolo Ultra Dork

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 04 aug 2019 12:59

Ernie C. schreef: 04 aug 2019 09:30 Maar als hij nu al onderin de beugels prefereert boven de shifters kun je ervan uitgaan dat de fiets ook wel een stukkie lager mag zijn.
Beetje ongelukkig geformuleerd van mij, ik bedoel de bocht in het bovenste deel. Dus ipv op de shifter met je handen een cm of vijf terug, dat je handpalm zowat op de bocht rust.

Denk dat een endurance/crosser/gravel geen slechte optie is, daar zit je sowieso wat korter op en gezien het meeste van mijn km's tegenwoordig moeten komen van ww richting Brussel zijn lekbestendige banden wel een fijne optie.

Ernie C. schreef: 04 aug 2019 09:30Canyon Endurace CF
Vind ik direct al een mooie, thanks!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2019 10:04

kirby schreef: 04 aug 2019 12:59
Ernie C. schreef: 04 aug 2019 09:30 Maar als hij nu al onderin de beugels prefereert boven de shifters kun je ervan uitgaan dat de fiets ook wel een stukkie lager mag zijn.
Beetje ongelukkig geformuleerd van mij, ik bedoel de bocht in het bovenste deel. Dus ipv op de shifter met je handen een cm of vijf terug, dat je handpalm zowat op de bocht rust.

Dan mag de fiets inderdaad een stukje korter zijn. De Endurace zal dan nog steeds een stuk beter passen.
Campagnolo Ultra Dork

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 06 aug 2019 11:14

Voor de volledigheid hier nog eens de metingen die ik in de openingspost destijds ook gepost heb.

Meting bikefitting

Afbeelding
Afbeelding


Meting FM

Afbeelding


Zoals toen ook al opgemerkt zit er in principe geen huizenhoog verschil tussen de metingen, alleen heeft de FM zijn eigen meting niet gerespecteerd denk ik. Ik heb vrij snel de standaard gemonteerde stuurpen van 12cm vervangen door één van 10cm, maar daar kan ik de door de FM opgegeven waardes niet mee halen. Ik leg straks ook nog eens de meetlat langs de huidige afstelling.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 aug 2019 16:20

Als ik het goed heb ben je iemand met relatief korte benen voor je lengte.
Ter info, ik ben 187 cm lang en heb een BBL van 94 cm.

Jij zou dus kunnen kijken naar een frame met een kleine stack voor een langere reach.

Op de, overigens heel summiere, tekening van de fm heeft jouw fiets "maar" een drop van 26 mm? Klopt dit?
I know myself like no one else
Nothing to defend

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 06 aug 2019 16:52

Mijn lengte is 188 cm met een 88,5 cm binnenbeen lengte.
Ik rij op een 58 cm frame met 57 cm bovenbuis in combinatie met 17,5 cm balhoofd.
Dit gecombineerd met een 11 cm stuurpen.
Ook voor mij was een 60 cm met name door de bovenbuis lengte ook te groot.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2019 17:19

Korte armen zo te zien. Vandaar dat de fiets iets korter mag zijn.

Een 56 c-c traditioneel heeft geen balhoofdbuis van 175mm. Vertaal je het naar een Pinarello dan heb je een 56 met een balhoofdbuis van 170mm en een bovenbuis van 565mm maar die komt dan weer overeen met een maat 59 c-t. Per saldo verschillen de metingen dus minder dan je op het eerste gezicht zou denken.

Omdat de eerste meting uitgaat van de positie op de remgrepen is het moeilijk hier chocola van te maken zonder te weten wat de reach van je stuur is en hoever je remgrepen daar nog uitsteken.

Op het tweede plaatje geloof ik niet dat je met framemaat 60cm op die kleine drop uitkomt. Daar zal nog wel een behoorlijke (onmogelijke) spacertoren bijkomen. Dat is min of meer standaard Bikfitting.com metingen.

Al met al denk ik dat je weinig tot niks aan die metingen hebt. Probeer voor de grap eens een stuurpen die nog 2cm korter is. Dan weet je meteen of een nog korter je wel echt gaat helpen zonder nog een keer geld uit te geven aan wc papier dat niet absorbeert.
Campagnolo Ultra Dork

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 06 aug 2019 22:16

Ernie C. schreef: 06 aug 2019 17:19 Probeer voor de grap eens een stuurpen die nog 2cm korter is. Dan weet je meteen of een nog korter je wel echt gaat helpen zonder nog een keer geld uit te geven aan wc papier dat niet absorbeert.
Aangezien ik dacht dat ik nu al op 8cm zat heb ik die optie nooit overwogen, maar dus wel een goed idee. Vind 'm nu met 10cm niet direct nerveus sturen dus er is nog wel marge.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2019 22:46

Zeker al experimentje in de opstap naar een passende fiets is het een goede optie. Op een Endurace CF met velgremmen met 2cm spacers en gelijke lengte stuurpen zit je namelijk ongeveer 2 cm korter en even diep. Ook heb je op die fiets nog wat ruimte over om dieper te gaan zitten.
Campagnolo Ultra Dork

kirby
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 mei 2011 17:29

kirby 28 aug 2019 15:47

De kortere stuurpen is intussen binnen en zet ik er dit weekend op. Heb ook het zadel wat naar voor gezet, nog steeds ruim binnen de grenzen van het aanvaardbare.

Ik heb dit topic van onder het stof gehaald omdat ik me stilaan wil orienteren voor een nieuwe fiets, maar ben eigenlijk niet gehaast. Alleen als ik beslis om fiscaal voordelig via het werk een fiets te leasen zou ik er tegen oktober uit moeten zijn (en ben ik min of meer beperkt tot Trek, Speci, BMC en Cannondale).

Als ik nu naar de geo's van verschillende modellen kijk focus ik voornamelijk op de bovenbuislengte, maar da's misschien wat beperkend. Stack en reach zie ik vaak terugkomen om een passend frame te vinden, maar kan ik die zelf uit mijn meting afleiden zonder de hoeken te kennen?

Plaats reactie