Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Alp d'Huez

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2011 19:34

_pfw_ schreef:
nijkie schreef:Uiteraard ieder zijn eigen mening,maar wat is je snelheid nog klein voor groot achter met een trippel? 4 a5 km per uur?
Hangt er vanaf hoe snel je trapt... Met 30/29 rij je met 80 omwentelingen 10 km/h, bij 60 onwentelingen rond de 8. Voor veel mensen is dat al best snel als het echt steil wordt...
correct effe me verkeken, maar goed 1km verschil tussen compact en triple in dit geval indien je 34 hebt.

Hoop in ieder geval dat TS veel plezier heeft in het fietsen met wat die ook gaat kiezen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 sep 2011 19:37

nijkie schreef:Uiteraard ieder zijn eigen mening,maar wat is je snelheid nog klein voor groot achter met een trippel? 4 a5 km per uur?
een beetje flauw en niet echt in de buurt van de waarheid. Ik heb met een voor mij prettige cadans, op het stuk ná Chalet Reinard (op de mont ventoux dus), tussen de 7 én 10 Km per uur gereden. En dat is dus met een triple, vóór klein, en achter groot.
En misschien is het ook goed om te beseffen dat het voor de één belangrijk is om snel boven te komen, en voor de andere om uberhaupt boven te komen, desnoods met 4 km/u.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2011 19:42

hanz1963 schreef:
nijkie schreef:Uiteraard ieder zijn eigen mening,maar wat is je snelheid nog klein voor groot achter met een trippel? 4 a5 km per uur?
een beetje flauw en niet echt in de buurt van de waarheid. Ik heb met een voor mij prettige cadans, op het stuk ná Chalet Reinard (op de mont ventoux dus), tussen de 7 én 10 Km per uur gereden. En dat is dus met een triple, vóór klein, en achter groot.
En misschien is het ook goed om te beseffen dat het voor de één belangrijk is om snel boven te komen, en voor de andere om uberhaupt boven te komen, desnoods met 4 km/u.
Daarom schreef ik ook me effe verkeken in de tabel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 sep 2011 20:13

nijkie schreef:
hanz1963 schreef:En misschien is het ook goed om te beseffen dat het voor de één belangrijk is om snel boven te komen, en voor de andere om uberhaupt boven te komen, desnoods met 4 km/u.
Daarom schreef ik ook me effe verkeken in de tabel.
Okay, blijft m'n laatste punt natuurlijk wel van toepassing. De triple helpt om uberhaupt boven te komen, ook als het heel zwaar wordt. Dat kan erg belangrijk zijn!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 sep 2011 21:32

hanz1963 schreef:
nijkie schreef:
hanz1963 schreef:En misschien is het ook goed om te beseffen dat het voor de één belangrijk is om snel boven te komen, en voor de andere om uberhaupt boven te komen, desnoods met 4 km/u.
Daarom schreef ik ook me effe verkeken in de tabel.
Okay, blijft m'n laatste punt natuurlijk wel van toepassing. De triple helpt om uberhaupt boven te komen, ook als het heel zwaar wordt. Dat kan erg belangrijk zijn!
Uiteraard bovenkomen zal het belangrijkste zijn,hoop dat TS zijn lat niet te hoog legt,wil volgend jaar een fiets kopen en dan de alp op rijden gezien zijn waarschijnlijk korte voorbereiding.

Maar uiteraard alle respect.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
cliors
Forum-lid
Berichten: 659
Lid geworden op: 09 mar 2005 22:16

Gebruikersavatar cliors 12 sep 2011 21:46

criemie schreef:Hoi, ik ben een man van 52 jaar, weeg zo'n 80 kilo en wil volgend jaar de alp d'Huez op fiesten. Ik heb nu een oude Gary Fisher mountainbike maar wil volgend jaar via het fietsplan een racefiets aanschaffen met 3 voorbladen anders vrees ik de bult niet op te komen met mijn grote mond. Wél ben ik van plan wekelijks te trainen maar dat zullen rondjes worden van max 50 km denk ik. Mijn budget (fietsplan) is dus niet zo groot, wat voor racefiets adviseren jullie mij en evt.welke dealer in de buurt van Apeldoorn?
Chris
Als eerste, verstandig om zelf al te kijken voor een triple, denk dat het in jouw geval de beste keuze is (in mijn geval ook overigens :D )
Uitgaan van je eigen kracht of zwakte, het is maar hoe je het bekijkt :twisted: , is de beste uitgangs positie.....
Wbt advies voor een racefiets met triple, wat is precies je budget, ben niet zo bekend met fietplan?
Dus geef even aan wat het max bedrag is wat je kan besteden, dan zal je gerichter advies krijgen omtrent je mogelijkheden!
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

Gebruikersavatar
roob72
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 dec 2009 11:14

Gebruikersavatar roob72 13 sep 2011 08:57

Twee weken geleden heb ik met mijn 87 kilo voor het eerst Alpe d'Huez beklommen, zonder erg hard getraind te hebben (meestal 2x per week, 1x een uur spinnen en 1x 70 km op de weg). In het begin van de klim ben ik direct teruggeschakeld naar het lichtste verzet (30x25) en daarmee ben ik de eerste bochten doorgekomen. Daarna werd het een stuk minder lastig, maar ik ben toch op de 30x25 blijven peddelen. De meeste bochten zijn prettig, want vlak. Zonder probleem bovengekomen; ik had zelfs nog genoeg over voor een sprintje op het buitenblad in de laatste rechte lijn. Maar ja, mijn tijd was dan ook 1 uur 27 minuten. Overigens keek ik onderweg mijn ogen uit: ik heb mensen gepasseerd die een nog veel lichter verzetje draaiden.
Mijn fietsmaat deed 'm met een compact en reed 34x28. Volgens de verzettentabel scheelt dat bijna niets, 2cm per omwenteling. Hij kwam wel wat later boven, maar had dan ook last van zijn rug. Kortom: voor een niet al te goed getrainde fietstoerist moet het te doen zijn. Ik heb wel diep respect gekregen voor al die Alpe d'Huzessers!
Wilier Granturismo

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 13 sep 2011 13:52

roob72 schreef:Ik heb wel diep respect gekregen voor al die Alpe d'Huzessers!
Het overgrote deel gaat daar ook met een triple naar boven op een 30x25, 30x28 of zelfs 29. De beide fietsenmakers in Bourg hebben met AD6 een fulltime job om fietsen om te bouwen naar triple :!:
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
roob72
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 dec 2009 11:14

Gebruikersavatar roob72 13 sep 2011 14:05

OK, maar ook met voor mijn part een 30x29 zes keer omhoog blijft toch een prestatie, al haalt niet iedereen dat aantal.
Heeft de TS nu al iets losgelaten over zijn budget? Belastingvoordeel bij fietsplan is tot 749 euro.
Wilier Granturismo

criemie
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2011 12:19

criemie 13 sep 2011 17:55

Hoi, allemaal bedankt voor jullie reactie(s), ik denk dat het een Trek fiets gaat worden(een betaalbare) met een tripple voorblad, inderdaad, het is voor mij belangrijker om boven te komen dan een snelle tijd te zetten, dat kan altijd later nog.
Chris

Plaats reactie