Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets blijkt oude te zijn dan de dealer verteld heeft

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 24 jul 2011 17:41

Hallo allemaal ik ben nieuw op het forum.

Ik heb gister voor het eerst een mooie racefiets aangeschaft. Deze heb ik (volgens zeggen) bij een gerenommeerde fietsenwinkel in Enschede gekocht die bekend staat om hun service en expertise.
De fiets waar het om gaat is een full carbon Cannondale Synapse afmontage combi ultegra & dura ace. Ik ben daar 1,5 maand geleden naartoe gegaan om me te oriënteren op een racefiets. Mijn voorkeur ging uit naar een overjarige/occasion exemplaar. Dit omdat ik niet het aller aller nieuwste van 2011 hoef. Een paar jaar oud is ook meer dan voldoende plus dat je dan vaak een fiets krijg die in verhouding een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft tov. een 2011 model. Omdat ik met mijn 1.94m vrij lang ben was het vlgs hun vrij moeilijk om een occasion te vinden. Maar toevallig zou er een goede klant van hun (die even lang is als ik) een nieuwe fiets kopen en daarmee zijn oude fiets(mijn fiets nu) inruilen.

Nu komt het probleem: ik heb zowel de eigenaar als een verkoper meerdere malen gevraagd naar de specs van de fiets zoals oa: het bouwjaar. In eerste instantie zeiden ze dat de fiets 2 jaar oud zou zijn. Toen ik de fiets gister voor het eerst kon bekijken(en proefrijden) heb ik de verkoper weer gevraagd hoe oud de fiets was. Hij antwoorden dat de fiets twee tot maximaal 3 jaar oud zou zijn. Met die info ben ik uiteindelijk akkoord gegaan. De prijs wat ik ervoor betaald heb is 1200 euro. En er kon ook geen cent van af want anders zouden ze er zelf verlies aan hebben....

Ik heb de fiets nu thuis staan en ben toch gaan zoeken op internet of ik ook iets kon vinden van het bouwjaar. Uiteindelijk ben ik via de website (http://www.vintagecannondale.com" onclick="window.open(this.href);return false;) er achter gekomen hoe ik dmv. het serie nr op mijn fiets achter het bouwjaar kan komen. Tot mijn grote schrik blijkt dat mijn fiets 6 jaar oud te zijn ipv 2 tot maximaal 3 jaar. Vlgs het serienummer komt de fiets uit 2005. Ik vind dat nogal een verschil ik voel me goed beetgenomen door die lui! :cry: :evil: Ik heb dus 1200 euro betaald voor een fiets van 6 jaar oud. Daarbij moeten ze geweten hebben dat die fiets uit 2005 komt. Want deze fiets is ook bij hun gekocht dus het staat in hun systeem plus ga ik er van uit dat deze mensen verstand van zaken hebben. Ik baal hier ontzettend van en mijn vraag is wat nu??

Ik ben sowieso van plan om er naartoe te gaan en heb zelf de neiging om te zeggen dat ze me het geld maar terug moeten doen. Maargoed probleem is dat mijn fiets (een gedeelte) middels een fietsplan van mijn werk gefinancierd wordt. Daarbij is deze winkel 1 van de weinig fietsenwinkels die aangesloten is bij het fietsplan van mijn werk(TSR). Dus ik zou jullie advies erg op prijs stellen! Alvast bedankt ;) en excuses voor het lange verhaal :oops:
Laatst gewijzigd door Faluro op 24 jul 2011 18:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Foonpet
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:38

Gebruikersavatar Foonpet 24 jul 2011 17:56

Zowiezo als 1e de verkopende partij hiermee confronteren en de reactie afwachten.

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 24 jul 2011 18:09

Je bent verkeerd voorgelicht en kan om deze rede zonder meer de koop ongedaan maken. Wanneer je naar de winkel gaat meteen naar de verkoper lopen / vragen die je geholpen heeft en met de feiten confronteren. Zorg ervoor dat je voor jezelf van tevoren wel duidelijk hebt wat je precies wil bereiken en wijk daar niet van af aangezien je volledig in je gelijk staat. 1] Koop ongedaan en verder zoeken naar een andere fiets. 2] Fiets houden maar dan een forse korting. Verder kan ik je als advies geven om rustig, zakelijk maar wel assertief je op te stellen,.. daar bereik je het meeste mee. Geen idee hoe het precies met het fietsplan zit maar kan je daar niet iemand op je werk over bellen en de situatie uitleggen?
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 jul 2011 18:13

Er kan ook nog een verschil zijn tussen bouwjaar van het frame/fiets én het jaar van de nieuw-verkoop.
Misschien heeft de eerste eigenaar hem wel als overjarig model gekocht.
Mijn eigen fiets bijv. Frame is gebouwd in 1996. Heb ik nieuw gekocht in 2005 :-)

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 24 jul 2011 18:30

hij vroeg toch hoe oud de fiets was? niet wanneer hij verkocht werd?

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 24 jul 2011 18:35

Carrinthe schreef:Je bent verkeerd voorgelicht en kan om deze rede zonder meer de koop ongedaan maken. Wanneer je naar de winkel gaat meteen naar de verkoper lopen / vragen die je geholpen heeft en met de feiten confronteren. Zorg ervoor dat je voor jezelf van tevoren wel duidelijk hebt wat je precies wil bereiken en wijk daar niet van af aangezien je volledig in je gelijk staat. 1] Koop ongedaan en verder zoeken naar een andere fiets. 2] Fiets houden maar dan een forse korting. Verder kan ik je als advies geven om rustig, zakelijk maar wel assertief je op te stellen,.. daar bereik je het meeste mee. Geen idee hoe het precies met het fietsplan zit maar kan je daar niet iemand op je werk over bellen en de situatie uitleggen?
lijkt me goed advies jah :) Moet alleen idd voor mezelf goed helder hebben wat ik er precies mee wil bereiken (dus waar ik minimaal mee akkoord ga)
In principe wil ik de fiets best houden, heb hem niet voor niets gekocht. Maar het feit dat ik 1200 euro voor een 6 jaar oude fiets heb betaald terwijl ze me in totaal 4x verteld hebben dat het om een 2 max 3 jaar oude fiets gaat, impliceert dat ik niet instaat kon zijn een juiste schatting van waarde te maken.




De vraag is: wat mag deze fiets maximaal kosten?? het betreft dus om een Cannondale Synapse waarbij het schakelsysteem van Dura Ace met uitzondering van de crank en de remmen want die zijn van Ultegra. Verder heeft het frame een paar plekjes/krasjes. is 1200 euro dan een reëel prijs voor een fiets van 6 jaar oud?? De fiets koste destijds zo rond de 3500 euro.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2011 18:48

Heb je de leeftijd van de fiets op je aankoopfactuur staan?
Indien ja, geen probleem om aan te tonen dat je fiets ouder is dan de 2-3 jaar die zij schrijven.
Heb je niets op papier, afwachten wat ze zeggen maar niet te veel hopen.

Wat is het alternatief:
- Jij hebt een tweedehandsfiets gekocht
- Deze past je erg goed
- Deze fiets is nagezien (normaal toch?)
- Jij was akkoord met de vraagprijs
- De fiets rijdt zoals jij het je voorstelde
- De fiets is ouder dan je is verteld

Gewoon met de fiets verder blijven rijden en je de volgende keer eerst beter bevragen en alles op papier laten zetten.

Succes toch en hopelijk nog vele veilige kilometers.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 24 jul 2011 19:43

lcsmt schreef:Heb je de leeftijd van de fiets op je aankoopfactuur staan?
Indien ja, geen probleem om aan te tonen dat je fiets ouder is dan de 2-3 jaar die zij schrijven.
Heb je niets op papier, afwachten wat ze zeggen maar niet te veel hopen.

Wat is het alternatief:
- Jij hebt een tweedehandsfiets gekocht
- Deze past je erg goed
- Deze fiets is nagezien (normaal toch?)
- Jij was akkoord met de vraagprijs
- De fiets rijdt zoals jij het je voorstelde
- De fiets is ouder dan je is verteld

Gewoon met de fiets verder blijven rijden en je de volgende keer eerst beter bevragen en alles op papier laten zetten.

Succes toch en hopelijk nog vele veilige kilometers.
Niet op papier maar had wel getuigen bij me. En ja ik was akkoord met de vraagprijs maar uitgaande van het verhaal dat die 2/3 jaar oud is :x Mijn vraag is of de prijs van 1200 wel/niet reëel voor een 6 jaar oude fiets? Als in ik vind het best nog wel veel geld voor een fiets die al zo oud is. Maar misschien heb ik het als lake helemaal verkeerd??

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 24 jul 2011 19:52

Dat ligt heel erg aan de staat van de groep die nu op de fiets zit?
En hoe de verdere staat van de fiets is.
Is hij nu wel nagezien voor de verkoop? Of heb je hem eigenlijk zo meegekregen?
Zoek is op marktplaats 2dehands sites wat hij nog doet?
Gr Roos

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 24 jul 2011 20:02

roos1 schreef:Dat ligt heel erg aan de staat van de groep die nu op de fiets zit?
En hoe de verdere staat van de fiets is.
Is hij nu wel nagezien voor de verkoop? Of heb je hem eigenlijk zo meegekregen?
Zoek is op marktplaats 2dehands sites wat hij nog doet?
ja ze hebben gezegd dat ze er naar gekeken hebben maar goed dat is voor wat het waard is....

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 24 jul 2011 20:14

ik heb even gezocht op google, daar bij vond ik dat de nieuw prijs voor een cannondale synaps met dura ace uit 2005, 4999 euro zou moeten kosten.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Faluro
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 jul 2011 14:32

Faluro 24 jul 2011 20:38

thomwittendorp schreef:ik heb even gezocht op google, daar bij vond ik dat de nieuw prijs voor een cannondale synaps met dura ace uit 2005, 4999 euro zou moeten kosten.

klopt maar ik vermoed dat het niet om de Dura ace versie gaat maar om de Ultegra versie. Dit omdat niet alles aan de afmontage van de fiets Dura Ace is maar ook deels Ultegra zoals de remmen en crank. Ik denk dat de vorige eigenaar dit later heeft laten aanpassen. De Synapse uitgerust met Ultegra koste toen 3200 euro.

Plaats reactie