Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cervelo S2 , R3 of RS

av017
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2006 19:12

av017 20 feb 2011 12:15

sta voor een moeilijke keus, budget ongeveer 3500 euro
S2 (vind ik persoonlijk het mooist)
R3 (heel licht, heuvels)
RS (prijs + eventueel blingwielen)

waar zitten de grootste verschillen ongeveer in het kader zelf ??
zou een 58 moeten zijn, en ik denk ultegra 6700 op te plaatsen

iemand tips ?

ace1978
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 09 aug 2004 16:35

ace1978 20 feb 2011 15:21

Een S2 en R3 zijn volgens mij qua geometrie aardig gelijk. De S2 is aerodynamischer en wat minder licht dan de R3. Een RS is een zgn performance bike, wat wil zeggen dat je minder sportief en daardoor comfortabeler zit door de wat hogere balhoofdbuis.

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 20 feb 2011 15:39

Ace1978 schreef:Een S2 en R3 zijn volgens mij qua geometrie aardig gelijk. De S2 is aerodynamischer en wat minder licht dan de R3. Een RS is een zgn performance bike, wat wil zeggen dat je minder sportief en daardoor comfortabeler zit door de wat hogere balhoofdbuis.


Juist niet, in 2011 is de geometrie van R3 en RS nagenoeg gelijk, bij de S2 is de balhoofdbuis korter.
Bikes&Coffee What else?

soriyu
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:41

soriyu 20 feb 2011 15:39

kies wat je het mooiste vind.
het werkt het beste als je zin krijgt om te fietsen als je naar je fiets kijkt.
doe de s2 en spaar daarna voor dikke wielen.

je kan een r3 kopen met je hoofd maar je hart zal dan elke keer spijt hebben.
en ik zou zelf de r3 kopen omdat ik die weer mooier vind dus ik zit niet gekleurd te praten.
kies wat je mooi vind,
het zijn alle 3 dikke fietsen.

ace1978
Forum-lid
Berichten: 1035
Lid geworden op: 09 aug 2004 16:35

ace1978 20 feb 2011 16:29

roboxl schreef:
Ace1978 schreef:Een S2 en R3 zijn volgens mij qua geometrie aardig gelijk. De S2 is aerodynamischer en wat minder licht dan de R3. Een RS is een zgn performance bike, wat wil zeggen dat je minder sportief en daardoor comfortabeler zit door de wat hogere balhoofdbuis.


Juist niet, in 2011 is de geometrie van R3 en RS nagenoeg gelijk, bij de S2 is de balhoofdbuis korter.


Zo was het anders wel. Mijn S1 en R3SL (2010) hebben dezelfde geometrie. Ik zie nu ook op de site van Cervelo dat een R3 tegenwoordig een hogere balhoofdsbuis heeft dan vorige jaren en 7mm scheelt met een RS in maat 56.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 20 feb 2011 16:48

In een maat 58 zelfs 2cm!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 21 feb 2011 10:35

Een S2 is leuk voor ontsnappingen en sprints, maar voelt minder comfortabel dan een R3/RS.
Het lage balhoofd moet je aankunnen en prettig vinden, anders is een spacertoren je deel.
Een RS is toch nog anders dan de R3: de wielbasis is iets groter, waardoor hij rustiger stuurt. En daarnaast lopen de seatstays iets gebogen, waardoor het comfort verder verhoogd word. Geometrie R3 vs RS voor 2011 is inderdaad in maat 58 vrijwel gelijk.
Wel heeft de R-serie voor 2011 BB right (een variant op BB 30) en een dikkere (13/8") onderste stuurlager, waardoor een betere demping verkregen wordt, en in principe beter stuurgedrag. De RS is voor 2011 niet aangepast.
Maar de bottom line is dat het alle drie erg goede kaders zijn.
Succes met je keuze!
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 feb 2011 18:06

@Loos Meer demping door een meer over-sized lager te gebruiken? Lijkt me heel erg sterk. :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

av017
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2006 19:12

av017 21 feb 2011 19:44

Loos schreef:Een S2 is leuk voor ontsnappingen en sprints, maar voelt minder comfortabel dan een R3/RS.
Het lage balhoofd moet je aankunnen en prettig vinden, anders is een spacertoren je deel.
Een RS is toch nog anders dan de R3: de wielbasis is iets groter, waardoor hij rustiger stuurt. En daarnaast lopen de seatstays iets gebogen, waardoor het comfort verder verhoogd word. Geometrie R3 vs RS voor 2011 is inderdaad in maat 58 vrijwel gelijk.
Wel heeft de R-serie voor 2011 BB right (een variant op BB 30) en een dikkere (13/8") onderste stuurlager, waardoor een betere demping verkregen wordt, en in principe beter stuurgedrag. De RS is voor 2011 niet aangepast.
Maar de bottom line is dat het alle drie erg goede kaders zijn.
Succes met je keuze!


hmmm, da's dus een hele boterham, mijn hart ligt bij de s2 momenteel, nu zien of ik er nog eentje op de kop kan tikken zonder drie a vier maand te wachten.
bedankt iedereen

gekke_henkie
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19

gekke_henkie 21 feb 2011 19:48

Ik rijdt sinds kort een S2, en zoals hierboven aangegeven een R3 is comfortabeler, maar ik kom zelf van de alu fiets af en dan is de S2 toch wel een tikkie comfortabeler!

En voor mij was de alu fiets al comfortabel genoeg, nooit ergens last van!
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

okki83
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jun 2009 13:36

okki83 22 feb 2011 10:42

av017 schreef:
Loos schreef:Een S2 is leuk voor ontsnappingen en sprints, maar voelt minder comfortabel dan een R3/RS.
Het lage balhoofd moet je aankunnen en prettig vinden, anders is een spacertoren je deel.
Een RS is toch nog anders dan de R3: de wielbasis is iets groter, waardoor hij rustiger stuurt. En daarnaast lopen de seatstays iets gebogen, waardoor het comfort verder verhoogd word. Geometrie R3 vs RS voor 2011 is inderdaad in maat 58 vrijwel gelijk.
Wel heeft de R-serie voor 2011 BB right (een variant op BB 30) en een dikkere (13/8") onderste stuurlager, waardoor een betere demping verkregen wordt, en in principe beter stuurgedrag. De RS is voor 2011 niet aangepast.
Maar de bottom line is dat het alle drie erg goede kaders zijn.
Succes met je keuze!


hmmm, da's dus een hele boterham, mijn hart ligt bij de s2 momenteel, nu zien of ik er nog eentje op de kop kan tikken zonder drie a vier maand te wachten.
bedankt iedereen


Ik weet niet hoe ver Ieper van Zwanenburg af ligt, maar ik was daar twee weken geleden en toen hingen er zo'n 20 S2's aan het dak.

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 22 feb 2011 13:21

Maar daar noem je ook wel wat...

Plaats reactie