Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een mooi fietsje voor m\'n vriendinnetje

tommi
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2010 13:42

tommi 02 mar 2011 23:08

Hey goedenavond allemaal!

M'n vriendin is (voor het eerst) op zoek naar een mooie racefiets en heeft haar oog laten vallen op de volgende drie keuzes:

1. Trek Madone 3.1 WSD - 1799,-
Afbeelding
Specs:
Framemaat: 54
Frameset 3 Series TCT Carbon

Voorvork Bontrager Race, carbon legs, SpeedTrap compatible
Wielen Alloy hubs; Bontrager Approved alloy rims
Banden Bontrager R1, 700x23c

Versnellingshendel Shimano 105 STI, 10 speed
Voorderailleur Shimano 105
Achterderailleur Shimano 105
Crank SRAM Apex, 50/34
Cassette Shimano 105 11-28, 10 speed

Pedalen n/a

Zadel Bontrager Affinity 1 WSD, steel rails
Zadelpen Bontrager Carbon, 20mm offset

Stuur Bontrager Race VR-S, 31.8mm
Stuurpen Bontrager Race Lite, 7 degree, 31.8mm
Balhoofdset 1-1/8" integrated, semi-cartridge bearings
Remmen Tektro R540 brakes w/Shimano 105 STI adjustable-reach levers

-----------------------------------------------------------------------------------------

2: Trek Lexa SLX - 1199,-
Afbeelding
Specs:
Maat 54cm
Frameset Alpha Black Aluminum
Voorvork Bontrager Race, carbon legs, SpeedTrap compatible

Wielen Bontrager SSR (43cm: 650c)
Banden Bontrager R1, 700x23c (43cm: 650x23c)

Versnellingshendel Shimano 105 STI, 10 speed
Voorderailleur Shimano 105
Achterderailleur Shimano 105
Crank Shimano R600, 50/34 (compact) or Shimano R-553, 50/39/30 (triple)
Cassette Shimano 105 11-28, 10 speed
Pedalen n/a


Zadel Bontrager Affinity 1 WSD, steel rails
Zadelpen Bontrager Carbon, 20mm offset

Stuur Bontrager Race VR-S, 31.8mm
Stuurpen Bontrager Race Lite, 7 degree, 31.8mm
Balhoofdset 1-1/8" integrated, semi-cartridge bearings
Remmen Tektro R540 brakes w/Shimano 105 STI adjustable-reach levers
-------------------------------------------------------------------------------------------

3: Specialized Dolce Comp triple - 1499,-
Afbeelding
Specs:
FRAME 54cm Specialized E5 aluminum with women's recreational geo, smooth weld compact design, carbon SS w/ Zertz inserts, integrated HS , rack eyelets
FORK Specialized FACT carbon legs, alloy crown & steerer, Zertz inserts
HEADSET 1 1/8" sealed Cr-Mo bearings integrated w/ headset, 20mm alloy cone spacer with 20mm of spacers
STEM Specialized Comp-Set, 3D forged alloy, 4-position adjustable, 4-bolt 31.8mm clamp
HANDLEBARS Specialized Women's Comp, shallow drop, 6061 alloy
TAPE Specialized S-Wrap w/ 2.5 gel pads
FRONT BRAKE Shimano 105
REAR BRAKE Shimano 105
BRAKE LEVERS Shimano 105 STI
FRONT DERAILLEUR Shimano 105
REAR DERAILLEUR Shimano 105
SHIFT LEVERS Shimano 105 STI
CASSETTE Shimano 105, 10-speed, 11-28t
CHAIN Shimano 105
CRANKSET Shimano 105
CHAINRINGS 50 x 34T
BOTTOM BRACKET With crankset
PEDALS Black cage, body & toe clips w/ strap
FRONT WHEEL N/A
REAR WHEEL N/A
RIMS Mavic CXP22 w/ eyelets
FRONT HUB Forged alloy Hub, sealed bearings, 28 hole, for J bend round spokes
REAR HUB Forged alloy, sealed, cassette, QR, 32h
SPOKES Stainless 14g
FRONT TIRE Specialized All Condition, 700x25c,
REAR TIRE Specialized All Condition, 700x25c,
INNER TUBES Standard presta valve
SADDLE Body Geometry Women's Riva Road, 155mm width
SEATPOST Specialized Elite, carbon wrapped alloy, two-bolt clamp, 27.2mm
SEAT BINDER Alloy, 31.8mm
-------------------------------------------------------------------------------------------

Ze heeft nog niet op een van deze fietsen gereden, en het is best lastig om er een te vinden, de vrouwenmodellen zijn niet erg dik gezaaid, dus we willen zo goed mogelijk op papier een idee krijgen en dan het liefst nog een van deze fietsen eraf strepen voordat we op zoek gaan naar een adres waar er proefgereden kan worden.
Ik krijg zelf het idee dat bij die Madone van Trek er best wel bezuinigd is op onderdelen om die prijs voor elkaar te krijgen met een carbon frame, maar ik kan het mis hebben. Volgens mij is de Specialized de beste beste fiets van de drie als je kijkt naar de alghele afwerking en opbouw van onderdelen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Tom
Computers are useless....they only give answers.

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 02 mar 2011 23:22

Wat zijn de maten van je vriendin? (om de grappenmakers even voor te zijn: niet de cupmaat! Foei!) Ik ken heel veel vrouwen die beter op een gewoon model zitten dan op een vrouwenmodel. Soms is het een uitkomst, vooral bij kleinere vrouwen. Mijn dinnetje is 1.68 en rijdt gewoon op een normaal model. Wel op een klein maatje (50) met een bovenbuis van 51,5cm.

Het gekke is dat veel vrouwenfietsen wel een lange balhoofdbuis hebben en niet een veel kortere bovenbuis. Ik moest in de weer met een korte stuurpen en een zadelpen zonder setback omdat veel vrouwen naar verhouding lange benen hebben en dus een kort bovenlijf.

Het allerbelangrijkste bij haar zijn de handen: op haar vorige fiets met shimano tiagra moest ik in de weer met kurk om er voor te zorgen dat ze makkelijk bij de remhendels kon. Het is best vervelend als je na een afdaling kramp in je handen hebt van het remmen.

Nu rijdt ze met SRAM Force, daarbij kan je de hendels afstellen. Daarbij heeft ze een stuur met een vrij korte reach. Zit perfect zo. (en ze heeft een veel betere en lichtere fiets dan ik...)

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 02 mar 2011 23:30

Het valt me op dat de 3 fietsen die je noemt redelijk ver uit elkaar liggen, zowel wat betreft prijs als wat je voor je geld krijgt. Het prijsverschil tussen die 2 Trek's lijkt mij niet zo gek voor een carbon frame, de afmontage is nagenoeg gelijk.
Specialized is over het algemeen wat duurder voor dezelfde afmontage, vergelijk die met de Lexa.
Staar je ook niet blind op damesmodellen alleen, de herenmodellen zijn vaak iets goedkoper en de grootste verschillen zitten in een compacter stuur en een dameszadel. Ik heb een herenfiets gekocht en het zadel kostenloos mogen ruilen voor een dameszadel. Bevalt me prima!

Ga eerst en vooral eens de fietsen in het echt bekijken en er eens op rijden. Anders kan je geen gefundeerde keuze maken!

tommi
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mar 2010 13:42

tommi 02 mar 2011 23:35

Volgens de metingen:

Zadelhoogte: 70.6 cm
Achterwaartse stand zadel: 3.4 cm
Afstand zadel-stuur : 52.6 cm
Diepte stuurnok: 6,0 cm
Stuurbreedte : 41cm
Framehoogte: 53,9 cm

Ik was er vergeten bij te zetten dat ze vooral ook comfortabel wil kunnen blijven rijden, het zulen vooral met z'n tweetjes wat langere toertochten worden op het redelijk vlakke (Den Haag- Rotterdam- Utrecht- Zandvoort omgeving), waarbij snelheid niet het allerbelangrijkst is. Ze heeft snel last van haar onderrug en is dus niet op zoek naar een erg aggressieve geometrie, ik denk dat een vrouwenmodel daar wel goed op aansluit zoals een adviseur van Van Herwerden vanmiddag ook aangaf. Het kan toch niet zo zijn dat het alleen een ander stuur is en een ander zadel? We moeten toch inderdaad maar 'ns een aantal dingen in het echt gaan bekijken. Alvast bedankt voor de tips.
Computers are useless....they only give answers.

checkerpig
Forum-lid
Berichten: 131
Lid geworden op: 08 mei 2004 22:50

checkerpig 02 mar 2011 23:50

Check ook eens de geometrie van de Treks. Lengte bovenbuis dan. Ik meen me te herinneren dat een Trek 54 met een traditionete 52-53cm CC overeenkomt. Ikzelf zij met een 54 Madonne, 175cm en 82cm bbl. CP.

Plaats reactie