Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

FAQ Nieuwe racefiets kopen

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 07 aug 2012 23:50

Toch nog even voor de zekerheid hier de vraag stellen. Vandaag ben ik bij een zaak langs geweest om een Cube SL Cross (fitnessbike: http://www.cube.eu/nl/tour/cross/sl-cross/) te proberen. De framemaat van deze fiets is 53CM. Ik heb een aantal keer gevraagd of deze maat juist zou zijn voor mij en niet te klein is, er werd aangegeven dat de maat zeker niet groter moet en dus goed is. Daarna hebben we het formulier ingevuld dat ik nu aan mijn werkgever moet geven om de zaken af te handelen (fietsplan).

Echter eenmaal thuis gekomen begon ik toch te twijfelen. Ik vraag mij toch af of 53 cm niet te klein zou zijn. Zo heeft een vriendin van mij een Gazelle Fuente sporthybride gekocht in de maat 53 cm, maar zij is toch zeker kleiner dan mij. Of maakt het soort fiets zoveel uit?
Voor mijn gemoedsrust: Kan dit volgens jullie een juiste maat zijn voor mij?

Mijn "maten" 1.77 M lang, 82,5 cm binnenbeen lengte, 85 kg.

joep83
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2010 18:15

joep83 04 sep 2012 23:07

Hoi Spurlie,

Dat lijkt mij ook aan de kleine kant. Ik ben even lang als jou, Mijn binnenbeen lengte weet ik niet. Ik had eerst een maat 58 fiets. Mijn huidige racer is 56 omdat die niet in 58 gemaakt werd. Voor mij moet hij echt niet kleiner zijn.

Hoe wil je er op zitten? Racy of iets rechter en comfortabel toeren. Dan nog lijkt mij 53cm te klein. Ik hoop dat je het nog in orde kan maken.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 05 sep 2012 00:10

Lijkt me gewoon goed, die 53.
56 kan, maar 58 in de verste verte niet.

Soort fiets en zelfs merk fiets kan inderdaad verschil maken.
FacebookS3RSSite

P. Vet
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2013 16:04

P. Vet 28 feb 2013 16:16

Goedemiddag,

Ik ben Piet vet en de leeftijd 64. Samen met mijn vriend op zoek naar een race fiets.
Ons oog is gevallen op een Bianchi impulso of een Trek domane 4.3.
Wij zijn van plan onze conditie lekker op peil te brengen en niet wie het hardst kan fietsen.
Kunt u een raad geven in deze wat voor ons het beste is, de prijs scheelt € 1000,00 onderling.

Groet,

P. Vet

fulioo
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2013 21:07

fulioo 02 mar 2013 21:24

Beste mensen .

Graag zou ik wat hulp willen van jullie
Ik wil al een tijdje graag een racefiets aanschaffen maar omdat ik nog niet gedaan heb wil ik graag niet al te duur beginnen.

Nu heb ik gezien een specialized allez kunnen jullie mij vertellen of dit wat voor mij is ?
De maat is oke de prijs is 450 en hij is een half jaartje oud .

Derjan01
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2013 10:14

Derjan01 08 mar 2013 17:51

Met het model is niks mis maar of het een goede koop is, hangt nogal af van de staat van de fiets.

JJvanderheide
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mar 2013 10:28

JJvanderheide 20 mar 2013 10:43

Wie weet een goede racefiets zaak, waar ik zowel nieuwe als 2de hands racefietsen kan kopen?
Ik woon zelf in Zeewolde (Flevoland) en wil er 1 uur voor in de auto zitten.
Zelf heb ik altijd op een hybride fiets gefietst en wil nu overstappen op een racefiets. Wie kan mij advies geven als het gaat om merk, type en draaigroep enz!!! 1x per jaar ga ik naar Frankrijk op fietsvakantie en verder pak ik de fiets ongeveer 1x in de twee weken voor een tochtje. Maximaal wil ik 800.- euro besteden aan een racefiets. Ik ben geen onervaren fietser, maar wil voor het eerst overstappen om een racefiets.
Ik ben 1,92 en beenlengte is 91 cm.

Ik hoor het wel....

knethje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2013 22:07

knethje 19 mei 2013 13:28

Beste,

Ik ben opzoek naar een racefiets (mijn 1ste).
ik heb mijn oog laten vallen op een Sensa Umbria, met tiagra afmontage.
Echter ben ik zelf niet de allergrootste (1.67 ongeveer).
Nu zit ik een beetje met de framemaat van de racefiets. 48 of 52. Er is helaas geen dealer in de buurt, waar ik even kan passen, en eventueel een testritje kan maken. (woon zelf in midden limburg, er is een dealer in swalmen, maar had deze niet in deze frame-maten staan)
Ik heb me oplaten meten bij Salden.. waarvan hier onder de gegevens..

http://img545.imageshack.us/img545/6506/meting.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou iemand mij wat meer info kunnen geven i.v.m. welk frame-maat, het beste zou zijn.
Ik weet natuurlijk dat ik er eerst even op moet zitten, voor ik er een koop.
Alvast dank!

ramniv
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2010 00:42

ramniv 19 mei 2013 13:31

Even een vraagje over het verzet van een racefiets. Welke tandwielverhouding is trapt het lichtst met een compact?

Gebruikersavatar
peduh
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 04 apr 2013 10:45

Gebruikersavatar peduh 19 mei 2013 17:24

knethje schreef:Beste,

Ik ben opzoek naar een racefiets (mijn 1ste).
ik heb mijn oog laten vallen op een Sensa Umbria, met tiagra afmontage.
Echter ben ik zelf niet de allergrootste (1.67 ongeveer).
Nu zit ik een beetje met de framemaat van de racefiets. 48 of 52. Er is helaas geen dealer in de buurt, waar ik even kan passen, en eventueel een testritje kan maken. (woon zelf in midden limburg, er is een dealer in swalmen, maar had deze niet in deze frame-maten staan)
Ik heb me oplaten meten bij Salden.. waarvan hier onder de gegevens..

http://img545.imageshack.us/img545/6506/meting.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou iemand mij wat meer info kunnen geven i.v.m. welk frame-maat, het beste zou zijn.
Ik weet natuurlijk dat ik er eerst even op moet zitten, voor ik er een koop.
Alvast dank!
ik heb mezelf ook laten opmeten (betaald), maar bij mij zat er een plaatje bij met de geometrie van een classic frame. Zat deze er bij jou niet bij? daar staat namelijk aangegeven wat de maten van het frame moeten zijn.
train hard, eat less and rest more

knethje
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2013 22:07

knethje 23 mei 2013 10:55

peduh schreef:
knethje schreef:Beste,

Ik ben opzoek naar een racefiets (mijn 1ste).
ik heb mijn oog laten vallen op een Sensa Umbria, met tiagra afmontage.
Echter ben ik zelf niet de allergrootste (1.67 ongeveer).
Nu zit ik een beetje met de framemaat van de racefiets. 48 of 52. Er is helaas geen dealer in de buurt, waar ik even kan passen, en eventueel een testritje kan maken. (woon zelf in midden limburg, er is een dealer in swalmen, maar had deze niet in deze frame-maten staan)
Ik heb me oplaten meten bij Salden.. waarvan hier onder de gegevens..

http://img545.imageshack.us/img545/6506/meting.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou iemand mij wat meer info kunnen geven i.v.m. welk frame-maat, het beste zou zijn.
Ik weet natuurlijk dat ik er eerst even op moet zitten, voor ik er een koop.
Alvast dank!
ik heb mezelf ook laten opmeten (betaald), maar bij mij zat er een plaatje bij met de geometrie van een classic frame. Zat deze er bij jou niet bij? daar staat namelijk aangegeven wat de maten van het frame moeten zijn.

Die heb ik er helaas niet bij.. Framemaat zou ongeveer 50 moeten zijn werd mij verteld...
(nu is mij duidelijk dat de geometrie van elk merk anders is..)

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 26 aug 2013 10:58

Sinds enkele maanden ben ik aan het fietsen op een oude Raleigh Sprint (uit '85), echter heb ik deze recent in de prak gereden en ben dus op zoek naar een nieuwe fiets. 'Van nature' ben ik hardloper en ik richt me (momenteel) voornamelijk op halve marathons. Aangezien ik mijn botten en spieren wat meer wil ontlasten en een triatlon op de planning heb staan ben ik dus van plan om wat meer te gaan fietsen.

Nou ben ik op zoek naar een fiets van rond de 600-700 euro die Shimano 105 bevat. Aangezien deze over het algemeen net buiten mijn budget valt vraag ik me af of het verstandiger is om een tweedehandsje te kopen of toch een nieuwe. Echter hoor ik her en der geluiden van 'het aankomende seizoen', met dat in gedachte: zou ik er wijs aan doen om te wachten tot de grote uitverkoop er is? Zo ja, vanaf wanneer loopt deze periode?

Plaats reactie