Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets om mijn zoontje bij te houden ;)

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 14 mar 2010 00:13

Het verschil in stijfheid tussen een 62-63cm en een 60cm is echt marginaal hoor. En bovendien is dat echt niet de nummer 1 prioriteit. Neem gewoon de maat die je moet hebben zou ik zeggen.

kalkko
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10

kalkko 14 mar 2010 00:24

ZorroI schreef:
Trek(er) schreef:Dat is helemaal niet waar wat jullie zeggen. Kleine frames zijn wel degelijk stijver dan een grotere frames. Dat is zelfs pure logica, maar als je een stijf frame wilt kun je het ook in zoeken in de soort materiaal waar het frame van is gemaakt. Veel mensen vinden een groot frame confortabel, maar confortabel is niet altijd beter! Ach ik kan hier nog eeuwen lange discussies over voeren hier.


Hoi,

Natuurlijk is een groter frame per definitie slapper dan een kleinere maar ervan uitgaande dat de buizen even dik zijn.

Of je dat verschil ook daadwerkelijk merkt in praktijk is een tweede.

Voor zover ik weet hebben alle grotere frames dezelfde buizen en zijn dus slapper t.o.v. de kleinere maten.

Even zeer extreem gedacht. Stel je hebt een frame van 54cm en nu ga je dit frame EXTREEM uitbouwen (zelfde buizen maar nu langer) naar een hypoyhetisch mega 200cm frame. Dat gaat echt harder zwabberen hoor.

Ik weet zo niet of er ergens frame stijfheids metingen staan waarbij een klein frame wordt vergeleken met een groot frame.

Niet voor niets dat Fiets frames tussen de 56 en 60 cm pakt waaruit ik zou kunnen concluderen dat de stijfheid tussen een 56cm en 60cm frame niet al te veel verschilt.

Als je ook kijkt hoe die stijfheid bepaald wordt dan moet een groter frame wel 'slapper' zijn.

Quote van Fiets: 'Middels het belasten van het frame met gewichten meten we de uitwijking in millimeters. Die millimeters worden via een rekenkundig programma omgezet in getallen die bij elke racefiets netjes in een staatje verschijnen.'

Nu buig je een langere buis eenmaal makkelijker (grotere uitslag op het einde bij een bepaalde kracht) dan een korte buis.

Tja, en als je onder een super strak frame zwabbers van wielen zet dan boeit die stijfheid van het frame niet meer zoveel.

Mvg, Zorro



Mvg, Zorro


Hoi Zorro,

Ik zelf heb een storck en bij die fietsen zijn niet alle buizen het zelfde, hoe groter de maat hoe groter de buizen.

gr,

Koos

floep78
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jul 2008 20:09

floep78 14 mar 2010 01:33

Misschien is dit iets?

ik weet niet of de wielen goed genoeg zijn. maar je kunt voor een meerprijsje altijd een betere set erin laten zetten

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 14 mar 2010 02:34

Ik ben zelf ook 1.95m en uit ervaring raad ik je aan om het bij een 63cm te houden. Op ons niveau is het verschil in stijfheid nauwelijks merkbaar. De verhoudingen tussen een 60cm en een 63cm frame zijn wel verschillend. Op een 60cm staat het zadel hoger ten opzichte van het stuur waardoor je dieper (en dus minder comfortabel) op de fiets zit. En er zijn ook andere kleine verschillen in de geometrie.
En wanneer het zo eenvoudig was om de zadelpen wat verder uit te laten steken dan zouden de fabrikanten toch geen 63cm maken?

stinus
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2007 01:48

stinus 14 mar 2010 09:48

floep78 schreef:Misschien is dit iets?

ik weet niet of de wielen goed genoeg zijn. maar je kunt voor een meerprijsje altijd een betere set erin laten zetten


leuke fiets, aleen zijn de wielen ruk dus daar moet sowieso nog in geinvesteerd worden...

fjd
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2010 10:25

fjd 14 mar 2010 11:07

Ik sluit me aan bij Jandoedel; de verschillende frame-maten zijn niet op de markt gegooid door marketing (alhoewel je hier wel een discussie over kunt voeren maar goed dit is een fietsforum ;) ) maar omdat het nodig is om mensen fatsoenlijk op een fiets te krijgen. Logisch redenerend zou je bij een 60cm de zadelpen enorm omhoog moeten zetten om dan vervolgens het stuur ook nog veel verder naar voren en omhoog te moeten zetten. Even los van hoe dat er optisch uitziet krijg je ook de situatie dat je meer gewicht verder naar voren hebt wat theoretisch het stuurgedrag ook negatief zal beinvloeden, de fiets zal (in mijn gedachtegang) wss iets nerveuzer worden omdat je dichter boven de naaf in het voorwiel komt te zitten.

Dit klinkt overigens wel erg zwaar en het zal in de praktijk vast wel meevallen maar toch zou ik liever een passend frame kopen. Met 1.96 zou de geadviseerde framelengte zelfs tegen de 64cm aan kunnen komen.

Daarnaast sluit ik me ook nog even aan bij Stinus; de R500 wielen in de Sensa zijn niet super. Je rijdt er redelijk snel kleine slagjes in en bij fors aanzetten zit er ook wel wat beweging in. Dat wil je eigenlijk niet. Er valt gewoon prima op te rijden maar als je je FM zo gek krijg om er bv. een Fulcrum 7 in te mikken dan meteen doen. Bij de Sensa heb je flink wat opties om aan te vinken heb ik gezien :)
Hoe harder je fietst, hoe eerder je thuis bent.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mar 2010 11:20

Kan wel waar wezen, dat een klein frame stijver is, maar als jij groot bent en een klein frame koopt, dan zal daar tocht een flinke zadelpen opmoeten. Wat denk je nu dat stabieler is: een passend frame met een zadelpen die in verhouding is, of een klein frame waar een gigantische pen uitsteekt....?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 14 mar 2010 21:28

Ik rijd op een frame van 60cm en ben 16cm kleiner dan u (1.83). Een te klein frame kan wel een beetje gecompenseerd worden maar dit lijkt me wat ambitieus. Je gaat met zekerheid zoeken naar de ideale houding die niet te vinden is met als gevolg nekklachten of rugpijn. Neem gewoon een frame van 63cm, zie ook de reacties van andere lange mannen.

Voor 750 euro zou ik twee opties overwegen:
- een jonge occasion van de fietsenmaker
- een instapper van Giant of Trek

De Trek:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2929

De Giant:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916

Ik zou de volgende adviezen geven voor de groep:
- neem een triple zodat u met uw zoon samen ook op vakantie bijv. in Frankrijk kunt fietsen
- neem toch minimaal shimano tiagra (105 is nog beter maar dan is EU750 niet haalbaar)

Tot slot zeg ik nog als vader dat ik uitkijk naar de dag dat mijn jongens mij lossen op de Keutenberg. Geniet er van!
Camerig is prachtig!

treker
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 08 nov 2009 21:05

treker 14 mar 2010 21:46

FJD schreef:Ik sluit me aan bij Jandoedel; de verschillende frame-maten zijn niet op de markt gegooid door marketing (alhoewel je hier wel een discussie over kunt voeren maar goed dit is een fietsforum ;) ) maar omdat het nodig is om mensen fatsoenlijk op een fiets te krijgen. Logisch redenerend zou je bij een 60cm de zadelpen enorm omhoog moeten zetten om dan vervolgens het stuur ook nog veel verder naar voren en omhoog te moeten zetten. Even los van hoe dat er optisch uitziet krijg je ook de situatie dat je meer gewicht verder naar voren hebt wat theoretisch het stuurgedrag ook negatief zal beinvloeden, de fiets zal (in mijn gedachtegang) wss iets nerveuzer worden omdat je dichter boven de naaf in het voorwiel komt te zitten.

Dit klinkt overigens wel erg zwaar en het zal in de praktijk vast wel meevallen maar toch zou ik liever een passend frame kopen. Met 1.96 zou de geadviseerde framelengte zelfs tegen de 64cm aan kunnen komen.

Daarnaast sluit ik me ook nog even aan bij Stinus; de R500 wielen in de Sensa zijn niet super. Je rijdt er redelijk snel kleine slagjes in en bij fors aanzetten zit er ook wel wat beweging in. Dat wil je eigenlijk niet. Er valt gewoon prima op te rijden maar als je je FM zo gek krijg om er bv. een Fulcrum 7 in te mikken dan meteen doen. Bij de Sensa heb je flink wat opties om aan te vinken heb ik gezien :)


1. Het stuurgedracht wordt in theorie helemaal niet negatief beïnvloed. Je zou namelijk kunnen stellen dat het gewicht van de fiets ook lager komt te zitten en dat is een voordeel. Verder is het heel erg persoonlijk wat iemand lekker vind sturen. Ik ken mensen met een voorsprong van 8cm en mensen met eentje van 14 cm en allen zijn ze er van overtuigd dat hun fiets PERFECT stuurd. Zoals je zegt is het totaal niet van belang hoe het er optisch uit zal zien. Dat een zadelpen namelijk te ver uit zou steken is namelijk al redelijk achterhaald sinds de opkomst van slooping frames.

2. De lengte 1.96 (totale lichaamslengte) is niet bepalend voor de frame maat.

3. Ook ik sluit me aan bij Stinus betreffende de Sensa.
How faster your spin, how faster you go

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 15 mar 2010 08:34

Wanneer je op marktplaats kijkt en je gebruikt als zoekterm 63 or 64 or 65 or 66 dan heb je de meeste grote fietsen wel te pakken. Eventueel kun je er nog XL or XXL aan toevoegen. Zo staat er nu een Trek 63cm op voor 600 euro.

fjd
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 mar 2010 10:25

fjd 15 mar 2010 09:44

Trek(er) schreef: 1. Het stuurgedracht wordt in theorie helemaal niet negatief beïnvloed. Je zou namelijk kunnen stellen dat het gewicht van de fiets ook lager komt te zitten en dat is een voordeel. Verder is het heel erg persoonlijk wat iemand lekker vind sturen. Ik ken mensen met een voorsprong van 8cm en mensen met eentje van 14 cm en allen zijn ze er van overtuigd dat hun fiets PERFECT stuurd. Zoals je zegt is het totaal niet van belang hoe het er optisch uit zal zien. Dat een zadelpen namelijk te ver uit zou steken is namelijk al redelijk achterhaald sinds de opkomst van slooping frames.
Negatief is de verkeerde woordkeuze, het is een persoonlijk iets. Heb er vandaag nog eens verder over na zitten denken maar m'n redenatie klopt niet omdat het gewicht op je wiel wordt door de voorvork wordt overgebracht. Er is dus niet eens ruimte om het gewicht verder naar voren te verplaatsen. Wel kun je meer gewicht op je voorwiel krijgen. Leuke discussie maar niet voor dit topic :)
2. De lengte 1.96 (totale lichaamslengte) is niet bepalend voor de frame maat.
Was iets te kort door de bocht; Er van uitgaande dat TS een gemiddelde Nederlander is ;)
Hoe harder je fietst, hoe eerder je thuis bent.

swingray
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 apr 2009 01:45

swingray 15 mar 2010 09:45

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Voor 750 euro zou ik twee opties overwegen:
- een jonge occasion van de fietsenmaker
- een instapper van Giant of Trek

De Trek:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2929

De Giant:
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53 ... catid=2916

Ik zou de volgende adviezen geven voor de groep:
- neem een triple zodat u met uw zoon samen ook op vakantie bijv. in Frankrijk kunt fietsen
- neem toch minimaal shimano tiagra (105 is nog beter maar dan is EU750 niet haalbaar)

-----------------------------------------------------------------------------------------------

@gijs01

Dit zijn de advies prijzen bij Salden, dus daar gaat nog wel een kleine
20% vanaf.
Dus waarschijnlijk kan hij ook de Trek 1.5 aanschaffen.
Goede keuze lijkt me!

Plaats reactie