Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aeroad. Situatie 2021/22: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 dec 2021 23:44

Met een compact stuur kun je het frame niet langer maken ;)

Probeer de geometrie van het stuur te achterhalen (merk en type) of meet het goed op, bij voorkeur even zonder stuurlint en shifter gedemonteerd. De theorie zou hier moeten volstaan om te weten of het past.
Campagnolo Ultra Dork

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 05 dec 2021 08:19

Ernie C. schreef: 04 dec 2021 23:44 Met een compact stuur kun je het frame niet langer maken ;)
Dat is waar :).

Ik dacht alleen als je een stuur hebt waar je de reach van weet en een lange stuurpen weet je precies hoe lang je komt te zitten. De reach vh huidige stuur kun je natuurlijk ook achterhalen (zoals die nu op het fiets zit), is misschien nog wel makkelijker..

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 05 dec 2021 10:11

Wat ik heb gedaan is de huidige reach van het stuur gemeten. Dus ik heb de reach gemeten van de huidige hoek waaronder het stuur gemonteerd is. Zo kwam ik uit op 100mm (maar het zou 1 a 2 mm minder kunnen zijn. Ik zal morgen even het stuurlint verwijderen.

Helaas kan ik niet veel over het stuur vinden. Weet alleen dat het een Pro stuur uit 2014 is. Alu stuur met een carbon laagje erop voor de looks lijkt het.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 dec 2021 11:09

Je mag alles nog zo goed opmeten en dan nog zo identiek kopiëren naar een nieuwe fiets, toch is de kans dat je nadien nog iets wil aanpassen heel groot.
Het probleem met de Canyon Aeroad is dat je gewoonweg niks meer kan aanpassen achteraf door hun geweldige één fiets=één stuur/stuurpen politiek.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 05 dec 2021 11:38

Ja helemaal waar. Toch is het raar dat de verkoper bij Canyon vertelde dat er geen sturen leverbaar zijn. Bij deze fiets zit de zogenaamde:

Canyon CP0018 Aerocockpit
Gloednieuw aero ontwerp. Tot 20mm in breedte verstelbaar. Tot 15mm in hoogte verstelbaar zonder de vork af te zagen. Gewicht: 375g
Vorm: Ergo


als ik dit google kom ik uit bij deze cockpits, en ze zijn leverbaar:
Afbeelding

Alleen bij de derde staat info over de reach en drop:
'Details
Reach: 70 mm
Drop: 128 mm'

Maar ze lijken wel allemaal t zelfde. En ze zijn allemaal voor de Aeroad

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 dec 2021 12:23

dwangarbeider schreef: 05 dec 2021 11:09 Je mag alles nog zo goed opmeten en dan nog zo identiek kopiëren naar een nieuwe fiets, toch is de kans dat je nadien nog iets wil aanpassen heel groot.
Het probleem met de Canyon Aeroad is dat je gewoonweg niks meer kan aanpassen achteraf door hun geweldige één fiets=één stuur/stuurpen politiek.
Maar dat probleem is bijna standaard mij een moderne aero fiets en niet specifiek voor Canyon. Ik vrees ook dat andere merken niet makkelijk alle maten cockpit kunnen leveren. Bovendien bestaan vaak niet eens alle combinaties van breedte en lengte stuurpen.

Als je nu al jaren goed (genoeg) zit, dan mag je er ook best vanuit gaan dat dat de komende jaren ook nog wel kan met de dezelfde afstelling.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 dec 2021 13:54

linkeballen schreef: 05 dec 2021 11:38 Ja helemaal waar. Toch is het raar dat de verkoper bij Canyon vertelde dat er geen sturen leverbaar zijn. Bij deze fiets zit de zogenaamde:

Canyon CP0018 Aerocockpit
Gloednieuw aero ontwerp. Tot 20mm in breedte verstelbaar. Tot 15mm in hoogte verstelbaar zonder de vork af te zagen. Gewicht: 375g
Vorm: Ergo


als ik dit google kom ik uit bij deze cockpits, en ze zijn leverbaar:
Afbeelding

Alleen bij de derde staat info over de reach en drop:
'Details
Reach: 70 mm
Drop: 128 mm'

Maar ze lijken wel allemaal t zelfde. En ze zijn allemaal voor de Aeroad
Allemaal verschillende sturen en enkel geschikt als je de kabels buitenom wilt laten lopen, voor interne kabels zit je vast aan het stuur dat bij de Aeroad komt.

Bij BMC of Trek zijn de stuurpen en stuur 2 aparte onderdelen, je kan dan makkelijk de pen of stuur apart vervangen (van hetzelfde type wel te verstaan, iets anders gaat niet passen)
Ik denk dat de Venge/Tarmac/Propel ook zo'n systeem hebben.

Ik verkies dan eigenlijk nog de benadering van Merida, zij gebruiken het ICR systeem van FSA waardoor er meerdere mogelijkheden zijn om alles naar wens aan te passen (met voornamelijk FSA/Vision componenten)
Zou de Merida Reacto dan niets voor je zijn? Je kan er zelfs Parijs-Roubaix mee rijden ;-)

Afbeelding
Afbeelding

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 05 dec 2021 14:57

TL@ schreef: 05 dec 2021 13:54 Ik verkies dan eigenlijk nog de benadering van Merida, zij gebruiken het ICR systeem van FSA waardoor er meerdere mogelijkheden zijn om alles naar wens aan te passen (met voornamelijk FSA/Vision componenten)
Zou de Merida Reacto dan niets voor je zijn? Je kan er zelfs Parijs-Roubaix mee rijden ;-)
Haha ja dat deed Sonny Colbrelli mooi! Hij reed ook tubeless dacht ik.

Toevallig had ik bij 12go biking de Merida Reacto in bestelling staan. Deze kon redelijk snel geleverd worden (enkele weken) omdat ze die in de backorder hebben staan. Ik hoefde alleen een aanbetaling te doen van 280 euro. Helaas kon ik alleen de "goedkope" versie van 2700 euro bestellen met Merida velgen en mechanische Ultegra groep (en een OEM Shimano RS510 crankstel). Ik zal eens elders kijken naar duurdere modellen. Helaas kan ik niet veel vinden in de zwarte tijdloze de stealth kleuren. Al vind ik die foto die jij stuurde ook wel gaaf.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 dec 2021 21:58

Al vaker aangehaald: Het voordeel van een los stuur en stuurnok is dat je alles zelf kan aanpassen en dat het meestal nog lichter is ook!
Ook het kantelen van het stuur in enigerlei mate is niet mogelijk bij een vaste combo....

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 06 dec 2021 09:46

Ja de voordelen van zo'n Aero stuur (het uiterlijk en de 2 watt besparing) wegen eigenlijk niet op tegen de nadelen..

Hieronder staan de fietsen die ik overweeg (overwoog). Ze hebben allemaal een vergelijkbaar aero uiterlijk. Budget max 5000/5500. Een elektronische groep met schijfremmen en de mogelijkheid om brede banden te steken zijn wel een vereiste. Veel fietsen in het lijstje voldoen aan mijn eisen maar de kleurschema's v/d goedkopere modellen vind ik soms echt tegenstaan. Als ik ruim 5k uit geef wil ik wel het WAUW gevoel hebben 8-) (heb onderdaad wat foto's staan van fietsen waarbij ik dit gevoel heb).

Tarmac sl7 (no)
Juiste Geo, mooie frame
Nadeel: Duur, voor zowel de Pro betaal je al snel >7000. Over de S-Works zal ik het maar niet hebben. Prijs-kwaliteitverhouding is bij Specialized ver te zoeken momenteel.. :dislike:

Trek Madone SL7 (nieuwe Di2)
Mooi frame, fantastische montage
Helaas wel duur (7000) dus alleen mogelijk met 20 a 25% korting als dit kan. Alleen in het blauw helaas.. wellicht raak ik daar sneller op uitgekeken. De Madone SL6 Lithium Grey kan ook! alleen is die wel met Mechanische Ultegra groep en zware alu wielset.

Isaac Meson (no)
Vreemde cockpit niet aan te passen (stuurpen staat omhoog). Alleen in het zilver.

Venge 2019/2020 (zo goed als nieuw / overjarig model)
Ook sta ik wel open voor een tweedehands Venge (S-Works of Pro). Kom helaas niet veel 61cm maten tegen op marktplaats.

Merida Reacto
Precies dezelfde Reach en Stack als mn Venge. Mooi, Prima prijs. Moet wel wat upgrades doen bij de goedkopere modellen (Reacto 5000 / 6000). Er geen Reacto van 4000 – 5000 euro is (Wel veel duurdere).

Scott Foil RC 20
Geo is goed (zeer vergelijkbaar met mijn Venge) helaas wel met Syncros wielset (lage velgen).

Cannondale Systemsix
Erg mooi frame + top afmontage. Is alleen in schreeuwende kleuren verkrijgbaar waar ik snel spijt van ga krijgen denk ik (paars/roze of rood/silver etc).

Ridley Noah Fastt
Perfect Geo! mooi frame & afmontage. Echter wel zeer gedateerde paintjob. Bij al de modellen schreeuwende rode accenten. Veel lijnen etc (precies de mode van 2005-2015).

Canyon Aeroad
Zeer goede wielset. Mooi afmontage. DT Swiss ARC 1400 wielset (1600,-). Voor 5299 misschien wel de beste fiets van dit lijstje. Bovendien vind ik het persoonlijk een erg mooie fiets. Daarom staat hij nog steeds bovenaan. Maar het moet uiteraard wel passen...

Hieronder enkele fietsen die ik echt mooi vind:

Venge 2020 matt black
Afbeelding
Scott Foil
Afbeelding
Madone SLR
Afbeelding
Venge 2020 Zilver
Afbeelding
Systemsix
Afbeelding
Aeroad uiteraard
Afbeelding

Ik sta nog steeds open voor alternatieven:)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 dec 2021 09:55

De Ridley Noah Fast kan je in elke kleur krijgen die je wenst (+100€)

Van schreeuwlelijk:
Afbeelding

Tot vreselijk saai:
Afbeelding

En alles daartussenin
Afbeelding

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 06 dec 2021 10:08

TL@ schreef: 06 dec 2021 09:55 De Ridley Noah Fast kan je in elke kleur krijgen die je wenst (+100€)
En alles daartussenin
Dat is nog eens een gouden tip. Ik ga eens even rommelen met die tool! Heel eerlijk "schreeuwerige kleuren" vind ik niet eens zo erg zoals jouw eerste foto.

Dit vind ik vooral gedateerd ogen:
Afbeelding
Afbeelding
Dus een beetje dit gevoel heb ik erbij:
Afbeelding

Maarja het is allemaal erg persoonlijk..

Plaats reactie