Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies koersfiets (caledonia 5)

ShApeBE
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2021 16:39

ShApeBE 22 okt 2021 16:54

Aangezien ik de liefde voor de fiets terug gevonden heb ( dank u wel covid), sta ik op het punt om mijn fiets te vernieuwen. De oude is nog niet echt versleten maar ik zou graag wat bredere banden opleggen wat dan weer nieuwe velgen vereist (nu 13c), een kleiner verzet maar deze past niet meer op de cranks, en de nieuwe banden passen ook niet meer in het frame.

Ik ben er nu 30 en ben gestopt met fietsen op mijn 18 toen ik normaal naar de beloften categorie zou moeten gaan (juuj studentenleven :D )
Toch heb ik maar eens een framemaat advies bepaling laten doen, en dankzij mijn nogal aparte afmetingen 182cm lengte, 91cm binnenbeenlengte kom ik beter uit de "endurance fietsen" . Qua afmetingen komt een Caledonia maat 56 vrij goed uit met de afmetingen die hieronder zijn bijgevoegd. De Stack die de bikefitter meedeeld kan gemakkelijk gehaald worden met de spacers die bij deze caledonia geleverd worden.
Het enige wat ik niet kan terug vinden is of de zadelpen wel genoeg omhoog kan om aan de juiste zadelhoogte te komen.

Qua andere fietsen is de keuze eigenlijk vrij beperkt, de enige die ik nog kan vinden zijn de Orbea Orca OMR of een pinnarello prince (die moeilijk leverbaar zijn).
Ik had eerste een Canyon ultimate op het oog, maar ik val er precies tussen de M en L in.
Graag had ik ook wel ultegra DI2 op de fiets gehad.

De Caledonia 5 spreekt met trouwens wel aan, mede door dat je er vrij brede banden kan gebruiken.

Heeft er iemand trouwens nog een alternatief?
En zou de Caledonia 5 (maat 56) lukken met de zadelhoogte?
Bijlagen
Advice Roadbike (Medium).jpg

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 okt 2021 18:22

Ik moest het opzoeken, blijkbaar is dit een Cervelo.

De zadel hoogte kun je makkelijk aanpassen met een langere zadelpen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 22 okt 2021 18:35

Als je kort en hoog wil zitten kun je ook bv denken aan een Trek Domane of een Specialized Roubaix. Maar eigenlijk heeft elk merk wel een endurance racer.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 22 okt 2021 19:07

Een cervelo r3 is ook vrij kort en een endurance van canyon is ook fraai. Of een roadmachine van bmc, of een basso venta of astra.

Het mooie van pinarello en colnago is dat ieder model in enorm veel maten beschikbaar zijn.

Zit deze afstelling ook op je huidige fiets?
Btw een 120mm stem kan ook anders dan is de keuze weer groter. Net als de reach van het stuur kan 65 tot 100 zijn.
Fijn is een langere stem met een kortere stuur reach, dat fietst soms fijn met je handjes op het stuur.

Ff een beetje spelen met frames die mooi vindt. En velogicfit.com
En vergeet je setback niet

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 okt 2021 20:29

Ik heb het even moeten opzoeken, het is dus een Cervelo Caledonia 5.
Of een 56 je maat is, het zou zo maar kunnen dat jij op een 58, zonder spacers onder de stuurpen, beter zit.
Afbeelding
De fiets met de endurance geometrie van Cervelo.
Dan kan je ook kiezen voor
Of een Sensa Giulia GF
Of een Trek Domane
Of een .....
Kijk eens in het Endurance, comfort, gran fondo topic
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 23 nov 2021 11:43

Kennelijk wordt een stuurpen van 120 mm aangeraden. Dat betekent dat je waarschijnlijk ook op een hogere en langere maat met 110 mm stuurpen past. Dan ben je meteen van je zadelhoogte- en spacertorenprobleem af.
Ter overweging: met lange benen kun je ook voor een koers-/ racegeometrie kiezen met enkele cms spacers. Dat fietst voor jouw beoogde gebruik waarschijnlijk prettiger dan een relatief lui reagerende endurancefiets. Laat dan je drop bepalen welke maat past met 2 a 3 cm spacers en kies een iets kortere stuurpen.
Suggestie: Scott Addict RC 15 maat L/56.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 nov 2021 12:02

BMC roadmachine in 56 is ook een mogelijk alternatief. Ik vind je afstelling eigenlijk nog net geen endurance geometrie. Je zit nog redelijk lang.

Bij deze lengte is is het altijd lastig. Liefst zou je er nog een maat tussen hebben. De maten zijn bijna gelijk aan die van mij (ben 1.84). Ik zit +- 80.6cm en rijdt het liefst 570 stack en 390 reach. Een 56 is wel echt een race keuze. Je bent met 30 echter nog jong genoeg. En ik denk dat je de 56 wel aan kan. Ik kan eigenlijk niet geloven dat de zadelpen niet lang genoeg zou zijn. Is mij met een hogere zit niet gebeurd. Al zat ik op een ridley noah met een bepaald zadel precies aan de minimale insert diepte van de pen. Als vroegere wedstrijdrenner denk ik dat je de 58 dan ook te lui vindt zitten. Op de 58 zit je zeker een cm te hoog.

een caledonia in 56 is in mijn ogen prima keuze en een betere keuze dan de 58.
580mm stack dus + 1.5cm spacer nodig is acceptabel in mijn ogen. Later wil je misschien juist weer lager zitten.
387mm reach klopt heel goed. Maar standaard reach van het stuur op de cervelo is echter 80 de drop is maar 120. Dus ook hier kan moet je al 11cm stuurpen overwegen. Al is die ene cm reach niet per se onoverkomelijk. En over die halve cm drop moet je maar niet nadenken.

op de 58 kan het natuurlijk ook, maar heb je dus minder drop.
605mm stack is echter zeker 1 cm te hoog. Hiermee kan je dus niet lager en hoger hoeft waarschijnlijk niet.
396 reach maar dan gebruik je dus een 10cm stuurpen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

ShApeBE
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2021 16:39

ShApeBE 23 nov 2021 14:28

thestudent schreef: 23 nov 2021 12:02 BMC roadmachine in 56 is ook een mogelijk alternatief. Ik vind je afstelling eigenlijk nog net geen endurance geometrie. Je zit nog redelijk lang.

Bij deze lengte is is het altijd lastig. Liefst zou je er nog een maat tussen hebben. De maten zijn bijna gelijk aan die van mij (ben 1.84). Ik zit +- 80.6cm en rijdt het liefst 570 stack en 390 reach. Een 56 is wel echt een race keuze. Je bent met 30 echter nog jong genoeg. En ik denk dat je de 56 wel aan kan. Ik kan eigenlijk niet geloven dat de zadelpen niet lang genoeg zou zijn. Is mij met een hogere zit niet gebeurd. Al zat ik op een ridley noah met een bepaald zadel precies aan de minimale insert diepte van de pen. Als vroegere wedstrijdrenner denk ik dat je de 58 dan ook te lui vindt zitten. Op de 58 zit je zeker een cm te hoog.

een caledonia in 56 is in mijn ogen prima keuze en een betere keuze dan de 58.
580mm stack dus + 1.5cm spacer nodig is acceptabel in mijn ogen. Later wil je misschien juist weer lager zitten.
387mm reach klopt heel goed. Maar standaard reach van het stuur op de cervelo is echter 80 de drop is maar 120. Dus ook hier kan moet je al 11cm stuurpen overwegen. Al is die ene cm reach niet per se onoverkomelijk. En over die halve cm drop moet je maar niet nadenken.

op de 58 kan het natuurlijk ook, maar heb je dus minder drop.
605mm stack is echter zeker 1 cm te hoog. Hiermee kan je dus niet lager en hoger hoeft waarschijnlijk niet.
396 reach maar dan gebruik je dus een 10cm stuurpen.
Bedankt voor het antwoord en de vergelijkingen.
Dit weekend heb ik net kunnen meedoen aan een cervelo test event.
Ik kreeg de normale caledonia in maat 56 voor een ritje van 37km.
Deze had een vrij hoge headset top cap + zeker nog 4cm spacers. De stuurpen was vermoedelijk 90 of 100mm. Het stuur voelde zeker te dicht en te hoog aan.

Vorige week kwam de canyon endurace trouwens ook online, ik had deze al gereserveerd, maar ik wou het test event afwachten om te beslissen. De stack van de endurace is 24mm hoger of die van de caledonia 5, maar volgens de bikefitter en met de vergelijking van mijn huidige fiets (waar ik me zeer goed op voel, stack 596mm, +-28mm spacer met headsetcap) zou de endurace heel goed bij me passen en misschien nog 1 spacer op de headset nodig hebben.

De Caledonia was zeer leuk om mee te rijden, maar in vergelijking met de endurace zeker niet €1800 leuker om met te rijden, ik verlies wel de ingewerkte kabels aan het stuur maar dat is het me ook niet waard. De nieuwe dt swiss ERC wielen op de canyon lijken mij ook beter dan reserve wielen op de cervelo. Je krijgt ook DT240 naven in plaatsen van DT370. De power meter is ook nog eens inbegrepen bij de canyon,deze zou ik totaal niet apart gekocht hebben, maar het is wel leuk dat deze erbij zit.

Ik was trouwens ook van plan om te wachten op de nieuwe Ultegra di2, maar na de testrit vond ik de shifters niet zo goed, zeker in het begin van de rit. Ik had het uiteindelijk wel door hoe ik best mijn vingers kon houden maar vond het toch niet zo handig. Het systeem van sram werkt zeker meer foolproof en ik vond het trager schakelen best meevallen en eigenlijk niet merkbaar. Ik kom trouwens van Campagnolo af en daar is het eigenlijk ook één hendel voor één schakelbeweging.

Dus conclusie, Ik zou mij een caledonia 5 gekocht hebben moest de endurace niet zoveel goedkoper zijn. :D

Plaats reactie