Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Specialized ALez5 vs Specialized Roubaix

mledonis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2021 21:45

mledonis 02 aug 2021 22:05

Beste,
ik ga kijken naar een nieuwe racefiets. Het is om te touren, zeg maar tochtjes rond de 100km. Om snel te gaan heb ik een tijdritfiets.

Ik kijk naar deze 2 fietsen van secialized: ( dealer om de hoek, Herwerden)
Alez5,elite, aluminium, velgrem Shimano 105 of naar de
Roubaix "iets duurder", schijfrem, carbon, Shimano Tiagra, 10-speed

iemand hier iets zinnigs over te melden ?
ik tour nu op een aluminium fiets met heel oude 9-speed ultegra, velgrem, te lange bovenbuis.
mijn gemiddelde toursnelheid ligt nu rond de 27 km/hr(55km rit), tijdrit 32. geen tijden om over op te scheppen, maar wel mooi indicatief.

ben benieuwd, groet, Eduard

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 aug 2021 23:29

Naar welke gaat jouw voorkeur uit?
Want de geometrie van de ene is nogal verschillend met de andere.
Om kort te gaan, heb je in verhouding voor je totale lengte lange benen dan de Roubaix, heb je in verhouding korte benen dan de Alles.
Een passende geometrie is belangrijker dan het framemateriaal
I know myself like no one else
Nothing to defend

mledonis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2021 21:45

mledonis 03 aug 2021 07:29

Dank voor de reactie, ik ga naar Herwerden ook voor de fietsmeting en uiteraard advies.

Ik vraag me vooral af wat het verschil is tussen die 2,
Ik lees over racers, klimmers, tourders, ze zien er allemaal hetzelfde uit....
Tijdritfiets is helder.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 aug 2021 07:40

De Allez is een typische criterium fiets, redelijk snel en wendbaar en (relatief) goedkoop te vervangen wanneer je tegen de grond gaat. Hij zal ook wat harder aanvoelen.

De Roubaix is de 'comfort' fiets. Niet zo wendbaar (vinnig) en een stuk comfortabeler. De geometrie is een stuk korter en hoger.

In principe ga je sneller fietsen op de Allez dan op de Roubaix; MAAR als je slecht zit op de Allez gaat het ook sneller voorbij zijn (omdat je met een zere rug/nek niet lang zal fietsen)

Kies dus de fiets die je past (een Allez met spacertoren onder de stuurpen is geen zicht, dan beter de Roubaix)
Afbeelding

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3341
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 03 aug 2021 11:50

Twee relatief uiteenlopende opties. Zeker testen wat je het meest bevalt/laten uitmeten welke je het beste past.

De Allez is hard, vinnig, snel, reactief, met een iets agressievere zitpositie. De ideale no-nonsense racefiets voor criteriums, zoals TL@ zegt, die tegen een stootje kan.

De Roubaix is zompiger, zwaarder op de hand, comfortabel en met een heel relaxe zitpositie. De racefiets voor de tourfietser die met een racestuur wil rijden.

En als geen van beiden 100% de goesting is - er zijn nog genoeg racefietsen die zich ertussenin bevinden wat die eigenschappen betreft. De geo van de Allez Elite bvb maar dan met een carbon frame.
Afbeelding

mledonis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2021 21:45

mledonis 03 aug 2021 15:57

Ik zocht juist een toerfiets, de Roubaix gaat m worden. In t zwart.
Net op gereden, ik vind m zelf nog erg lichtvoetig, lekker stabiel en comfortabel, voor een racefiets dan....
Dank voor de reacties.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 aug 2021 20:25

Veel plezier ermee (een fotootje mag altijd ;-) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2021 21:06

Dat is tenminste snel.
Sommigen doen er meer dan een jaar over om nog maar te beslissen of ze een nieuwe fiets willen en dan moeten ze nog beginnen kiezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

mledonis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 aug 2021 21:45

mledonis 04 aug 2021 16:12

Ha ja, lang twijfelen is niks voor mij. Ik wist wel wat ik wilde maar niet hoe het heette.....
dank U wel dus.
En via een fietsplan doet het ook iets minder pijn, hoewel de prijzen op zich echt belachelijk zijn.

hierbij alvast een foto vanuit de winkel, maandag staat ie hopelijk in Roubaix ( hoe gaaf is dat dan!)
tempImagekefEcl.gif

Plaats reactie