Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate CF SLX 8 Disc Etap

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 02 apr 2021 17:29

Hallo iedereen.
Ik rijd momenteel op een oude Canyon Roadlite F6 (maatje 54) modeljaar 2011.
Het wordt nu echt wel eens tijd om een mooie upgrade te doen en stiekem ben ik tijdens mijn zoektocht verliefd geworden op de Canyon Ultimate CF SLX 8 Disc Etap.
Qua geometrie komt de S redelijk goed overeen met mijn actuele Canyon Roadlite. Qua stack verlies is 9mm en reach 5mm. Die stack is eventueel makkelijk op lossen met een spacer van 1cm aangezien ik nu zonder rijd, misschien is het zelfs overbodig. Het reachverlies lijkt me verwaarloosbaar.

Nu zie ik twee probleempjes:
Allereerst de beschikbaarheid, geen idee wanneer die terug beschikbaar wordt. Ik heb nog mijn actuele fiets en ben een geduldig persoon, dus kan ik nog wel even verder. Maar heeft iemand een idee of deze er nog dit jaar doorkomt? Eventueel mensen die al iets verder geïnformeerd hebben?
Tweede probleem, dat voor mij wel iets groter is, zijn de wielen die er standaard inzitten. Prachtige wielset, daar niet van. Maar aangezien ik toch heel veel in de Zeeuwse polders ga rijden, lijken 50mm wielen me wat hoog voor mij. Wind heeft er veel vrij spel en met mijn kleine 70kg vrees ik voor het gedrag van mijn fiets bij winderig weer. Heb voorheen al eens met 40mm wielen gereden en vond dat al op het randje af. Ik vrees dat ik met die 50mm wielen toch wel meer dan eens gevaarlijke toeren zou tegenkomen. Naar wat ik gelezen heb, is wielkeuze echter niet meteen een optie bij Canyon. Kan iemand dit bevestigen?

PS : Ik heb ook gezien dat de Di2 versie CF SL 8 Disc wel beschikbaar komt in juni. Maar ondanks de goede werking van Ultegra, blijf ik altijd met een misselijk gevoel in de maag zitten bij het zien van hun cranks (vind ik gewoon echt lelijk). Daarnaast vind ik vooral de witte Ultimates echte beauties en die heb je enkel in de SLX versie.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 02 apr 2021 18:36

Niet om lullig te willen doe maar beide vragen kun je toch rechtstreeks aan Canyon zelf stellen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 apr 2021 18:41

Als Canyon je kan vertellen wat er wanneer weer binnenkomt, zou dat een unicum zijn in de geschiedenis van het merk :mrgreen: .

5mm minder reach en een spacer extra betekent waarschijnlijk 1cm langere stuurpen nodig.

Verder zou ik niks bestellen dat niet op voorraad is. Dat is allemaal veel te onbetrouwbaar deze tijd en Canyon heeft al geen al te beste naam op dat gebied.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2021 18:44

+1 voor Ernie.

En mag ik je complimenteren met je crank smaak ;-) Doen Campa en Sram beter, hun 2e groep niet muisgrijslelijk maken.
Less is bore

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 02 apr 2021 20:10

@0475 : Heb ik ook gedaan, maar Canyon Center hier in de buurt was niet meer bereikbaar.
Daarom dat ik graag eventueel een soortgelijke ervaring hier had opgepikt, dan vooral qua flexibiliteit naar wielkeuze of zelfs optie tot aankoop zonder wielen en hoe dit dan financieel wordt gedaan.

Levertermijn wordt waarschijnlijk heel penibel. Ben ik me van bewust.
Het is echter niet zo evident om een gelijk aanbod prijs/kwaliteit te vinden. En als er dan nog eens een Service/Experience Center op 5 kilometer van je deur is, valt ook het nadeel op dat vlak weg.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2021 00:00

Wat betreft levertijden hebben alle merken nu problemen. Daar zou ik het nu ook niet van laten afhangen.

Wat ik wel merk, is dat van bijna alles dat binnenkomt, genoeg binnenkomt om naast de bestelde fietsen ook nog nieuwe klanten van een fiets te voorzien.
Die mensen hebben hun fiets dan twee dagen later dan iemand die zijn fiets bijna een jaar geleden had besteld.
Dat is dus niet alleen bij Canyon.

Ik zie dus niet in waarom je nu je keuze al vast zou moeten leggen. Je weet nooit wat er nog op je pad komt. Het is geen straf om af en toe even op de site van Canyon te kijken. Wie weet komt er met de Tour ook nog iets van een aktie.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 08 apr 2021 13:56

Heb ondertussen info gekregen van lokale 'dealer'.
Termijn is giswerk en daar kon hij momenteel niks over zeggen.
Set-up kan wel hier en daar gewijzigd worden, maar hij had er vertrouwen in dat ik het niet zou doen eenmaal ik met de wielen had gereden. Eenmaal meer info over beschikbaarheid kon ik de ultimate sowieso komen uittesten. Dat is wel mooi om te weten en tegenwoordig ook geen evidentie meer.

Mijn keuze ligt zeker niet vast en ik blijf aandachtig voor nieuwe lanceringen, uiteraard ook bij andere merken. Maar van het huidige aanbod staat deze met stip op 1. Qua geometrie, prijs/kwaliteit, afmontage vind ik geen gelijke. Een fiets met elektrische groep, schijfremmen, powermeter en carbonwielen van die prijsklasse zijn dun gezaaid voor 5000 euro. En dan wil het oog ook nog wat ;)

Heb wel al opgevangen dat BMC en Colnago binnenkort fietsen zullen voorstellen met de nieuwe 12sp Ultegra groep. Er zal dit najaar dus nog wel het een en ander bewegen als deze info klopt en Shimano zijn planning kan waarmaken.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 14 apr 2021 10:48

Ik zou wachten op de 2022 modellen. De 50 mm DT Swiss wielen gaan geen probleem geven, de velgen zijn breed en niet zo zijwind gevoelig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 15 apr 2021 11:37

Melda schreef: 02 apr 2021 20:10 @0475 : Heb ik ook gedaan, maar Canyon Center hier in de buurt was niet meer bereikbaar.
Daarom dat ik graag eventueel een soortgelijke ervaring hier had opgepikt, dan vooral qua flexibiliteit naar wielkeuze of zelfs optie tot aankoop zonder wielen en hoe dit dan financieel wordt gedaan.

Levertermijn wordt waarschijnlijk heel penibel. Ben ik me van bewust.
Het is echter niet zo evident om een gelijk aanbod prijs/kwaliteit te vinden. En als er dan nog eens een Service/Experience Center op 5 kilometer van je deur is, valt ook het nadeel op dat vlak weg.
Wat heb je aan een service center op 5 km dat niet te bereiken is ?? Qua levertijden van Canyon kan ik niet veel zeggen maar zoals Ernie zegt - het wordt vaak later en later en nog eens later. Uistel van maanden is niet uitzonderlijk. Maar je hebt een fiets en kan dus gerust een bestelling doen. Dat de fiets een tijdje later komt dan gewenst maakt dan toch niet uit.

En trouwens 50mm is goed te doen in de polder. Zelf wonen wij in Zeeland ( Walcheren ) waar het altijd waait. Toch rijden we veel met hoge wielen - behalve als het Bf6 of meer is - en dan sta ik niet te springen om te gaan fietsen. Bij Bf 4 en zelfs tot 5 is het voor mij 70 kg en mijn zoon 58 kg goed te doen op 50 en zelfs 58mm wielen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 apr 2021 13:16

Ik neem aan dat de bereikbaarheid van het service centre te maken had met het tijdstip van vraagstelling en dat men daar toen al weekend aan het vieren was. Dus dat Melda daarom de vraag hier gezet heeft ipv het rechtstreeks aan Canyon te vragen zoals 0475 voorstelde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 17 apr 2021 22:30

MarkVeenstra schreef: 15 apr 2021 13:16 Ik neem aan dat de bereikbaarheid van het service centre te maken had met het tijdstip van vraagstelling en dat men daar toen al weekend aan het vieren was. Dus dat Melda daarom de vraag hier gezet heeft ipv het rechtstreeks aan Canyon te vragen zoals 0475 voorstelde.
Klopt helemaal en dus maar per mail gedaan, waarop antwoord wel snel kwam, maar in mijn spam waardoor ik die maar paar dagen later opgemerkt heb.
Campe Bikefitting heeft trouwens een uitstekende reputatie, zelfs beter dan de doorsnee lbs.
Feit is dat er heel weinig van dit soort Canyon-centra zijn. Het is dus maar geluk hebben dat er eentje zo dicht bij de deur is.

Desalniettemin blijven we open-minded en kijk ik ook geduldig uit naar andere merken.
Persoonlijk vind ik het uitzoeken van een nieuwe fiets lekker spannend, dus geen haast. In tussentijd geniet ik nog met volle teugen van mijn alu-maatje ;)
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 22 apr 2021 19:17

Het actief uitkijken werd bijna beloond, maar net iets te laat deze opgemerkt vanmorgen. Ondanks alles zijn er nog echt wel koopjes te doen, zelfs op tweedehands
IMG_20210422_162710.jpg
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Plaats reactie