Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe racefiets of nog even doorrijden?

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 10 apr 2021 10:50

Ik begreep dat die 6K ook op de canyon gereden werden, maar TS heeft daar een andere fiets voor dus dan valt het mee.

Onderschat de belasting van een smart trainer niet op een alu frame door de laterale beweging die je op de weg niet hebt. Ik heb mijn cube na 10 jaar kunnen afschrijven door een scheur over de hele lengte van het balhoofd en nog een scheur in de achtervork.

Dus zo'n onzin is het niet.

TS is zich aan het orienteren dus waarom zou je hem motiveren op oude meuk te blijven rijden? Geniet toch lekker van je hobby en koop eens een nieuwe fiets, en ga met de tijd mee.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 apr 2021 11:10

Tegenvraag, waarom zou je nu zo nodig een fiets willen kopen, terwijl er zi heel weinig geleverd wordt?
Omdat jij een fiets had met een scheur wil nog niet zeggen dat alle fietsen ouder dan 10 jaar scheuren vertonen. Misschien ben jij wel heel sterk, waardoor de krachten op de fiets groot zijn

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 10 apr 2021 13:33

Uit economisch standpunt lijkt het me nog veel te vroeg om rekening te houden met een verlaging van prijzen. Zelfs stagnering lijkt me nog veraf.
Alle sectoren sukkelen met enorme schaarste qua grondstoffen. Die piek is trouwens nog niet in zicht.
De gehele fietssector is dan ook nog één van de booming sectoren, waardoor je naast schaarste een ongelofelijke vraag hebt.
Daarnaast komt ook Shimano vroeg of laat met hun 12sp op de markt. Dat alleen zal al voor een ferme stijging zorgen, want voor het eerst kan men een lancering combineren met een ongeziene schaarste aan huidige onderdelen.
Dat en nog enkele andere factoren zorgen ervoor dat we volgens mij zeker niet op een piek zitten qua prijsstelling. Nu al rekening houden met 'koopjes' lijkt me dan ook eerder wishfull thinking.

Enige waar er eventueel het komende jaar iets valt te rapen is de tweedehandsmarkt. Daar kan het aanbod eventueel wel gaan stijgen ALS de leefsituatie zich voor langere tijd stabiliseert, zodat de impulsaankopen overgaan tot verkoop.
Die markt is trouwens ook wel meer 'overhit' qua prijstelling, dus dat we daar een soort van piek naderen lijkt me wel wat aannemelijker.

Maar heel veel zal sowieso afhangen van de controle over Corona en de economische gevolgen. Laat nu dat net een heel lastig verhaal zijn.

Natuurlijk is het bagger om de prijzen te zien stijgen, niemand betaald graag meer voor hetzelfde product. Maar hopen op een ommezwaai lijkt mij nu toch echt nog niet aan de orde. Mogelijks wel binnen enkele jaren, maar de vraag is dan natuurlijk hoe ver we tegen dan nog zijn verder gestegen.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 apr 2021 13:49

Je vergeet 1 belangrijk ding. Grote merken moeten hun bestellingen ruim een jaar van te voren doen. Ze kunnen dus traag inspelen op stijgingen in vraag. Zeker niet op forse stijgingen. Inmiddels hebben ze dit wel kunnen doen voor 2022. Het aanbod zal in 2022 waarschijnlijk fors hoger zijn. (=varkenscyclus).

Schaarste in grondstoffen heeft deze sector niet zoveel last van. Zijn geen hele exotische grondstoffen nodig voor een fiets.
o'7o

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 apr 2021 14:34

rovar schreef: 10 apr 2021 00:05 ...een fiets van 10 jaar oud is gewoon op, en al helemaal in jouw geval 6K per jaar. je ziet het misschien niet aan de buitenkant, maar door metaalmoeheid (haarscheurtjes) is het echt zo
Oei... dat hebben wij thuis heel veel gevaarlijke fietsen staan... maar gelukkig trek ik mij weinig aan van dit soort onzin ;)

Denk eerder dat je met de Cube gewoon pech hebt gehad. Statistisch gezien is jouw ene fiets natuurlijk (en gelukkig) ook niet voldoende om een algehele/generieke conclusie te trekken.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 apr 2021 14:56

De reden dat fietsen zo booming is komt voornamelijk door corona. Omdat er nauwelijks tot geen andere sporten gedaan konden worden zijn veel mensen op de fiets gestapt, Wanneer van de zomer de teamsporten weer op gang komen verwacht ik dat er veel fietsen in schuren, garages, op zolder terecht komen. Dus ik hoop nog steeds op een stroom fietsen op de 2de hands markt :).

Daarnaast verwacht ik dat de vraag in 2022 enorm af gaat nemen en er zullen zelfs wel klanten zijn die hun 2021 fietsen af gaan zeggen omdat de levering steeds uitgesteld wordt.

Hoe dan ook, we gaan het vanzelf merken volgend jaar :).

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1065
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 10 apr 2021 15:01

acv schreef: 10 apr 2021 08:55 .......de stap van alu naar carbon.
Wel een beetje romdgekeken en de giant tcr advance pro disc1 lijkt me value for money. Maar ik heb geduld :-)
adviesprijs van deze fiets = 4.000 €
Als model 2022 met 12-speed Ultegra wordt uitgerust, verwacht ik toch een adviesprijs van minimaal 4.500 €. Mocht je die eind 2022 met korting kunnen kopen, ben je alsnog 4.000 € kwijt.

als je de aankoop puur economisch bekijkt; wil dat zeggen dat je pas een nieuwe koopt als de oude versleten is.
Ik ben nu 61 jaar en heb 2 carbon racefietsen, eentje van 5 j en eentje van 3 j oud. Economisch bekeken zal ik dus nooit nog een nieuwe fiets mogen kopen

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 10 apr 2021 15:09

Galileo, daar gaat het niet over of hij een nieuwe fiets "mag" kopen. Maar of het op dit moment iets is om je druk over te maken. Misschien kan hij volgend jaar een fiets wel zo uit de winkel kopen.

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 10 apr 2021 15:31

galileo2 schreef: 10 apr 2021 15:01
adviesprijs van deze fiets = 4.000 €
Als model 2022 met 12-speed Ultegra wordt uitgerust, verwacht ik toch een adviesprijs van minimaal 4.500 €. Mocht je die eind 2022 met korting kunnen kopen, ben je alsnog 4.000 € kwijt.
Op de Giant-site is het ondertussen al 4799 als ik me niet vergis.
Ik zie online nog wel een paar adresjes waar ze hem op stock nog aanbieden aan 3999.
Eenmaal die ook weg zijn, of je maat zit er niet tussen, komt er dus 20% bij.

Eens model 2022 uitkomt met 12sp, zal adviesprijs al boven de 5000 euro uitkomen. Dan ga je al heel veel korting moeten bedingen om terug aan die 4000 euro te raken natuurlijk.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 10 apr 2021 15:52

Douglas schreef: 10 apr 2021 13:49 Je vergeet 1 belangrijk ding. Grote merken moeten hun bestellingen ruim een jaar van te voren doen. Ze kunnen dus traag inspelen op stijgingen in vraag. Zeker niet op forse stijgingen. Inmiddels hebben ze dit wel kunnen doen voor 2022. Het aanbod zal in 2022 waarschijnlijk fors hoger zijn. (=varkenscyclus).

Schaarste in grondstoffen heeft deze sector niet zoveel last van. Zijn geen hele exotische grondstoffen nodig voor een fiets.
Net daarom dat de 2022 modellen net nog een stukje duurder zullen uitvallen. Prijzen die nu onderhandeld worden liggen veel hoger dan voorheen.

Ikzelf werk in de PVC-sector. Prijsstijgingen in grondstoffen liggen rond de 15-20%. Momenteel wordt er nog maar 9% naar onze klant doorgerekend, wat bruto neerkomt op circa 15-20% voor de eindklant. Ik ken de exacte situatie niet voor Koolstofvezel. Maar ondanks eerdere prijsstijgingen mag je voor PVC materiaal tussen nu en volgend jaar minstens op eenzelfde stijging rekenen als afgelopen jaar.

Corona gaat de komende tijden zorgen voor heel wat prijsstijgingen vrees ik en ik denk niet dat de fietssector een uitzondering wordt spijtig genoeg.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1065
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 12 apr 2021 22:23

We zullen uiteindelijk pas half volgend jaar weten, wat nou wijsheid was.
Tegen dan zal vraag en aanbod wel in evenwicht zijn.
De kans is zelfs groot dat er meer aanbod zal zijn dan dat er vraag is.
Maar zelfs met 20 % korting zullen die fietsen nog duurder zijn dan nu.

Plaats reactie