Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe racefiets - Materiaal etc advies

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mar 2020 20:01

Als je altijd op de 11 en 12 fietst vind ik het niet zo raar dat een cassette na 2000 km versleten is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 28 mar 2020 08:05

Gewoon wat minder zwaar trappen leren meer op souplesse te rijden ook beter voor pezen knie en materiaal
En als je later echte bergen wilt rijden kom je er niet met zo zwaar trappen.

JdeGroot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2019 20:16

JdeGroot 29 mar 2020 20:46

SqueeZer schreef: 27 mar 2020 18:11 Ik ben een stuk zwaarder dan jij en trap zelf vrij hoge wattages als ik wil (krachtmens en is gemeten op rollenbank om te kijken waarom ik telkens slag in mijn wiel trapte .. wat niet alleen aan het gewicht lag dus geen fabeltje) .. desondanks gaan bij mij de cassettes en kettingen langer mee .. dit komt vooral door goed onderhoud.

Ik haal toch regio 7000 km uit mijn ketting en 10k uit mijn cassette .. Ultegra en goedkoper spul .. duurder dan Ultegra heeft geen nut me dunkt naar slijtage toe.

Dat geluid van die lagers die lawaai maken maar toch in orde zijn in combinatie met de hoge slijtagegraad van jouw materiaal doet mij eigenlijk vooral denken aan:

- Slechte afstelling/indexering versnellingen
- Verkeerd shiften (veel te vaak met scheve kettinglijn fietsen)
- Niet afdoende onderhoud (teveel vet, te vuil, te nat, noem maar op) van aandrijflijn.
- Combinatie van bovenstaande

Ik meld dat maar omdat ik een paar dagen terug even erg lui was en niet aan het opletten was hoe mijn aandrijflijn lag en die lag dus scheef en het lawaai leek wel uit mijn bracket te komen alsof mijn lagers eraan gingen, even naar beneden kijken deed mij al snel inzien dat heel de kettinglijn aan het slepen was. Gebeurd mij overigens zelden

Los daarvan koop je voor jouw budget altijd een mooie fiets alu lijkt mij allesinds af te vallen, zelf zou ik voor custom bouw gaan in staal of een degelijke racer in carbon met goede wieltjes eronder, wat we jou dan precies kunnen aanraden is erg lastig want we kennen niks van je medische achtergrond, getraindheid, voorkeur onverhard of verhard, aero of klassiek, gewicht belangrijker of aero belangrijker, schijfremmen of niet, enz. enz.

Ik denk dat je dus gewoon even een plus vs. mins lijstje moet maken voor jezelf waarover die nieuwe fiets echt moet gaan beschikken.

Over die 50 kmph, die eem ik dus echt met een serieuze korrel zout of rijd je non stop bergaf maar anders om je even met de benen op de grond te zetten of het moet zijn dat jij zonder dat wij het weten meedoet aan De Tour in het peloton .. dan snap ik wel niet dat je zelf op zoek bent naar een nieuwe fiets.

http://www.hantieltjes.nl/mediapool/70/ ... ietser.pdf

https://www.bicycling.com/nl/training/g ... ur-renner/

Ik zou zeggen je geeft zelf aan dat het even je topsnelheid per ritje is ..... geef liever je gemiddelde snelheid op .... en meld dan even op welk verzet je rijd maar dan nog fiets ik zelf met een 50/34 op mijn meest gebruikte fiets met een 11-32 cassette achteraan (bergverzet/gravelbike) en zelfs als ik bergaf de 50 kmph passeer kan ik nog bij trappen en als ik mij niet vergis lig ik met een cadans van 100 bij 50 kmph wel al vooraan op de 50 maar nog altijd niet op de 11 achteraan.


We wijken af, volgens mij wil je gewoon een nieuwe fiets waar niks verkeerd mee is en gebruik je de cassette enz. voor het vrouwtje als verhaal? :roll: :mrgreen: :lol:
Thanks voor je zeer uitgebreide reactie. Ik herken mijzelf in jou verhaal. Zo is mijn stadsfiets ook altijd kapot. Ik heb mijn fiets naar een een andere fietsenmaker gebracht. Er zat namelijk nu ook een tik in de balhoofdlager. Lagers etc. Was in orde. De fietsenmaker gaf direct het antwoord "Als we als fietsenmaker alle krakjes en tikjes moeten gaan verhelpen is het goedkoper om je naar een psycholoog te sturen haha.

Ik ga nu serieus kijken naar een nieuwe fiets. Na de reparatie en volledige controle gaat hij de verkoop in.

Thanks voor alle reacties

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 30 mar 2020 01:17

Topicstarter vraagt om advies: wel of niet een nieuwe fiets kopen?
Adviezen komen er op neer dat een nieuwe fiets geen oplossing biedt voor zijn problemen.
Topicstarter is nu nog vastbeslotener een nieuwe fiets te kopen.
Zo houden we met zijn allen de economie draaiende!

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8349
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 mar 2020 08:26

Dat is toch regelmatig zo. Topic starter (niet alleen deze,) weet al lang wat hij wil en eigenlijk ook zal doen. Wil alleen "even". bevestiging. Dan wordt geadviseerd om het niet te doen en 10 bladen verder is de reactie van TS " ik heb gekocht wat ik in mijn beginpost al bedacht had".

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1693
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 31 mar 2020 17:22

Ik heb de oplossing voor ál je problemen!
Maar even serieus: het is toch niet normaal dat een cassette na 2000km versleten is?
Dan doe je toch iets niet goed. Daar gaat een nieuwe fiets absoluut niets aan veranderen, hoor.
Pleeg onderhoud aan slijtage onderdelen, heb je fiets lief, rijd op souplesse en probeer geen 80km/h te fietsen door de polder. Scheelt je 6000,- :roll:
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2858
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 31 mar 2020 17:42

Mooie afsluiting van je verhaal Squeezer 😆😆

JdeGroot
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 aug 2019 20:16

JdeGroot 01 apr 2020 09:46

SqueeZer schreef: 31 mar 2020 20:13
Philippos schreef: 31 mar 2020 17:42 Mooie afsluiting van je verhaal Squeezer 😆😆
Ik denk ook dat alleen mijn aantonen aan de TS dat ie een excuus zoekt voor de vrouw voor die nieuwe fiets blijven hangen is van heel mijn verhaal :lol: :lol:
sssshhhhh

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15955
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 apr 2020 17:14

amclassic-fan schreef: 27 mar 2020 20:01 Als je altijd op de 11 en 12 fietst vind ik het niet zo raar dat een cassette na 2000 km versleten is.
Dan zijn enkel de 11 en 12 versleten.
Die kan je ook apart kopen in plaats van direct een ganse cassette.

Een Dura Ace 11 en 12t tandwiel kost elk 7,11 Euro/stuk.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie