Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB routes voor Gravel (Verzameltopic)

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 22 nov 2021 11:13

Er zijn veel mooie officiele MTB routes in Nederland, en nu met de opkomende kleurcodes vaak goed in te schatten of een route ook geschikt is voor de recreative mtb'er en de gravelbiker. Helaas zijn nog niet alle MTB routes voorzien van een kleurcode, en voor de gravellaar, zoals ik, nog lastig in te schatten welke routes geschikt zijn voor gravelen.

De MTB in Ede is in ieder geval goed geschikt voor gravelbikers.

Hoor graag welke MTB routes nog meer goed te doen zijn.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 nov 2021 11:26

Wat de ene goed te doen is is voor de ander niet zo. En ik kan persoonlijk ede rijden op de gravelbike, maar een ander persoon vind dat misschien te heftig. Ede ben ik ook veel beter op mijn gemak op een mtb. Ik zou ede voor de meeste gravellaars niet aanraden. Grote stukken zijn goed te doen, maar de jumpline is toch echt mtb terrein.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 22 nov 2021 14:17

Schoorl en Noordwijk zijn grote delen wel te doen met de gravelbike maar bij Schoorl voel ik mij niet heel prettig bij de afdaling van de Schoorlse Nok.
Gisteren bij noordwijk ook op 1 stukje even voeten aan de grond bij afdaling met traptrede.

En verschilt ook hoe een parcours erbij ligt, is het zanderig dan wordt het voor een gravelbike met dunne bandjes soms ook best lastig.

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 22 nov 2021 19:14

Austerlitz is zeker te doen. En als je een beetje technischer ben zeist ook prima.

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 22 nov 2021 20:31

De MTB-routes van Sport.Vlaanderen zijn eigenlijk allemaal met de gravelbike te doen, en dan nog soms saai; 45% onverhard en zo.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 22 nov 2021 23:50

Op de Posbank routes en de route van Oosterbeek zie ik regelmatig collega's met gravelbikes.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 nov 2021 08:17

Wat is te doen? Ik heb de volgende lokale routes gedaan met een gravelbike:

Zeist
Austerlitz
Hoge Vuursche
Lage Vuursche
Leersum
Amerongen
Rhenen
Den Treek blauw
Den Treek rood
Hardenberg
Soest
Hoge Ginkel (nu dicht helaas)
Ommen

Maar om nou te zeggen dat het leuk is... nee. Ik vind van het niet (mijn mening he). Het is hetzelfde als met een kruimeldief een heel huis stofzuigen, IMHO. Ik pak veel liever mijn fully.

De enige twee routes waar ik de gravelbike zou prefereren zijn Soest en Ommen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 nov 2021 20:23

Alles op de Kalmthoutse heide is ook goed te doen met de gravelfiets
Afbeelding

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 23 nov 2021 20:38

TL@ schreef: 23 nov 2021 20:23 Alles op de Kalmthoutse heide is ook goed te doen met de gravelfiets
Je mag daar toch nergens fietsen.
Alleen op de vaste routes.
Wel eerst een vignet kopen van 12 €

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 23 nov 2021 20:41

Aanvulling: de gele verbindingsroute mag je gratis fietsen.
Maar die wordt door locals gecategoriseerd als Saai

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 23 nov 2021 21:28

Tuurlijk blijft het persoonlijke smaak, ervaring en interesse. Ik vind het al leuk dat m'n vriendin (die liever wat makkelijkere MTB routes rijdt met haar MTB) en ik (met m'n gravelbike) samen kunnen fietsen. We hebben gister in de Zwarte Dennen (MTB Staphorst) gereden. Misschien wel 60% recht toe recht aan, met wat leuke bochtjes, en een klein parcours waar je keuze hebt tussen drop-offs of de eenvoudige route (zeker niet de dropoffs pakken met de gravel maar gewoon de eenvoudige route coursen ;)).

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 24 nov 2021 10:04

Shasta schreef: 22 nov 2021 11:13 Er zijn veel mooie officiele MTB routes in Nederland, en nu met de opkomende kleurcodes vaak goed in te schatten of een route ook geschikt is voor de recreative mtb'er en de gravelbiker. Helaas zijn nog niet alle MTB routes voorzien van een kleurcode, en voor de gravellaar, zoals ik, nog lastig in te schatten welke routes geschikt zijn voor gravelen.

De MTB in Ede is in ieder geval goed geschikt voor gravelbikers.

Hoor graag welke MTB routes nog meer goed te doen zijn.
Opkomende kleurcodes? Heb ik iets gemist? Doorgaans zijn de kleuren alleen om de verschillende routes uit elkaar te houden.

Verder zijn verreweg de meeste routes op een gravelfiets te doen, zeker met meer dan 30mm bandbreedte. Hou er wel rekening mee dat het veel vermoeiender rijde is dan met een alles vergevende MTB: je actieve lichaamshouding aannemen is best intensief. Wat vooral lastig is vind ik zelf, zijn afdalingen met veel wortels. Blijf je daar een beetje weg en heb je zin in bochtenwerk, dan zijn vrijwel alle routes te doen. Of het leuk is, hangt van je eigen techniek en conditie af.

Plaats reactie