Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

advies banden voor op de weg

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2021 16:50

Juist niet hard oppompen. Waarvoor zou je deze banden hard oppompen? Het is een 2.4 casing op 27mm binnenbreedte velg. Dus heel veel luchtkamer. Daar gaan ze echt niet sneller van rollen op meer druk. Als je hier drie bar of meer in doet dan wil het wel schuiven ja. Een casing moet nog wel kunnen deformeren aan de weg. Als ze te hard staan gaan verlies je wel grip.

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure.

Ik kom uit op 1.56 bar voor 1.66 achter voor een persoon van 75kg met 12kg aan fiets met binnenbanden. Laat het iets meer of minder zijn.

Maar misschien zijn CST banden ook niet het meest gripperige rubber...
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 jul 2021 17:30

Schwalbe thunderburts, een combi van weg en off road banden.
Lopen super op asfalt en wanneer je het onverharde opzoekt, hebben ze vanwege de zijnoppen best nog wel wat grip.
Alleen wanneer het nat en blubberig wordt, verliezen ze grip in onverhard terrein.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jul 2021 20:00

thestudent schreef: ↑30 jul 2021 16:50 Juist niet hard oppompen. Waarvoor zou je deze banden hard oppompen? Het is een 2.4 casing op 27mm binnenbreedte velg. Dus heel veel luchtkamer. Daar gaan ze echt niet sneller van rollen op meer druk. Als je hier drie bar of meer in doet dan wil het wel schuiven ja. Een casing moet nog wel kunnen deformeren aan de weg. Als ze te hard staan gaan verlies je wel grip.

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure.

Ik kom uit op 1.56 bar voor 1.66 achter voor een persoon van 75kg met 12kg aan fiets met binnenbanden. Laat het iets meer of minder zijn.

Maar misschien zijn CST banden ook niet het meest gripperige rubber...
Bandenspanning gaat in functie van de hardheid van de ondergrond. Op het strand niet meer dan 1 bar. In het bos niet meer dan 2 bar. Op rotsige ondergrond nog wat meer. Op asfalt meer tussen 2 en 3 bar.
Probeer het eens uit ;-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2021 23:53

Mijn aanname is al op de openbare weg, want off-road in bos zou ik er 1.3 en 1.4 in doen. Dat is wat er in mijn mtb banden gaat. Wel als je er drie bar in doet dan krijg je misschien op een perfect vlakke weg meer snelheid, maar de tradeoff is vooral grip. Het gevoel van meer snelheid op die druk is ook vooral de kleine trillingen die je meer gaat voelen. Gek genoeg geven die trillingen ook het gevoel dat je harder gaat. 21mm tubes op 10 bar voelen echt heel snel... Volgens de metingen hou je jezelf echter voor de gek.
Verder zijn er genoeg oppervlakken op de openbare weg zoals klinkers waarbij die veel lagere bandenspanning je gaat helpen. Als de band de schokken opvangt ben je sneller dan wanneer je erover 'stuitert' Kortweg lagere bandendruk voelt soms trager maar is sneller.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 31 jul 2021 20:27

Momenteel staan de voorband op 1.8-2.0 en achter 2.2-2.4 bar. (met binnenband)
Dit met een lengte van 1,86 en 105 kg gewicht.
Naar mij idee de juiste spanning. Harde stuiter teveel en zachter geeft meer rolweerstand..

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 01 aug 2021 16:10

Vanmorgen werd het een zeiknat rondje 😁
Ik was al bij voorbaat de duinen in gegaan om onder de bomen te rijden omdat er regen aan zou komen. Eerst een miezerbui, hierna een wolkbreuk.
Flinke plassen op de zandpaden, en de grip was goed op een enkele boomwortels na. Op de verharde weg ging het eigenlijk ook boven verwachting. Bochten iets snelheid verminderd en geen problemen gehad. Dus de bandjes blijven voorlopig zitten. Nu nog testen met wat kou en evt sneeuw 😜

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 aug 2021 16:56

Boof72 schreef: ↑01 aug 2021 16:10Dus de bandjes blijven voorlopig zitten. Nu nog testen met wat kou en evt sneeuw 😜
:winkthumb:
met een beetje geluk word je op je wenken bediend

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 aug 2021 09:19

Enige reden waarom je andere baantjes zou zoeken lijkt me eerder lekbestendigheid.
Als ik het goed heb, zijn strandbanden vooral soepel en groot. Om als een ballon op het zand te blijven.

Soepel is misschien dan ook wel relatief kwetsbaar of dun (weet ik niet zeker).

Op de weg, in het najaar en winter, met wat meer zooi overal.., wil je misschien een iets zwaardere, dikkere, lekbestendigere band. Zodat je niet in de kou of zeikregen al te vaak je bandje staat te vervangen. (Als je tubeless rijdt geldt dit argument natuurlijk een stuk minder).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 aug 2021 09:29

Boof72 schreef: ↑31 jul 2021 20:27 Momenteel staan de voorband op 1.8-2.0 en achter 2.2-2.4 bar. (met binnenband)
Dit met een lengte van 1,86 en 105 kg gewicht.
Naar mij idee de juiste spanning. Harde stuiter teveel en zachter geeft meer rolweerstand..
Ah kom je in de buurt hoor van wat aangeraden is voor jou gewicht. In ieder geval geen drie erin gedaan. :winkthumb:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 24 aug 2021 17:44

Nee zeker geen 3 bar, wel geprobeerd maar is erg slecht voor mij rug. 😁

Afgelopen week toch een set Schwalbe Thunder bult en een set Maxxis Ikon gekocht. Kunnen we eens gaan testen hoe dat rijd. Eerst de Thunder bult erop gezet daarnet. Vanavond maar ff een rondje rijden.

Gebruikersavatar
Boof72
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 sep 2020 07:08

Gebruikersavatar Boof72 15 okt 2021 09:57

Thunderbult zit er inmiddels enige tijd op.
En die bevallen eigenlijk zo goed dat de Maxxis Ikon nog niet getest zijn.

Een dezer dag ook het strand maar eens op gaan zoeken om te testen met de Thundebult.
Hier ben ik nog niet ana toe gekomen, helaas.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 okt 2021 07:43

Met de Thunderburts kun je een hele tijd rijden, wanneer het natter en vettiger wordt pak je de Ikons, die kun je eigenlijk het hele jaar door in alle omstandigheden gebruiken.

Plaats reactie