Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoe kan ik zo traag zijn op de MTB?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 16:31

Haha ik maak de vooroordelen zeker waar! Koersen doe ik wel, maar vaker wel alleen. Berg op ben ik best okay, berg af daarentegen... Als ik triathlons doe, zoek ik nagenoeg altijd vlakke, rechte, geasfalteerde, goed afgesloten wedstijden op. Technisch gezien kan ik niet veel, ik kan vooral stampen en dat lang vol houden. Dat vond ik minder leuk de laatste tijd, vandaar dat ik het MTB-en geprobeerd heb. En eerlijk is eerlijk, het helpt ook om op de racer wat minder vierkant te rijden.

Ik ben inmiddels een paar valpartijen op de MTB rijker. Je hebt wel gelijk, je schuift eerder onderuit en ik heb mij geen enkele keer echt bezeerd. Ik moet de randen denk ik wat vaker opzoeken. Het vallen tot dusver is vooral uit onkunde. Bijvoorbeeld te zwak sturen in een bocht, waardoor je er rechtdoor uit schuift, of met je pedaal ergens achter blijven hangen. Ik sta in de bochten eigenlijk altijd. Ik probeer dan te letten op de tips die oa Vincent gaf. Ik trap niet in de bochten, maar daarvoor en vooral direct daarna wel. Remmen probeer ik niet te doen. Ik probeer ook wat verder vooruit te kijken, dat je sneller kunt anticiperen. Vooral bij de echt straffe bochten en het glooiende gaat het nog niet goed. Door het afdalen durf ik minder hard de bocht te nemen en moet ik dus remmen, of laat ik de fiets alleen rollen zonder bij te trappen. Echt hele krappe bochten vind ik gewoon moeilijk.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 16:33

Nee_Nee schreef: 28 sep 2021 16:28 Ik ken veel triatleten. Die kunnen niet sturen. Ze vinden zelf vaak van wel. En ze vinden ook dat ze in de groep in de triatlonbeugel mogen rijden. Hoezo slingeren? Hoezo vingers bij de remgrepen?
Ja dat is zeker herkenbaar. Ik ben overigens niet van mening dat ik goed kan sturen. Ook op de aerobars ga ik niet liggen in een groep. Sterker nog, ik heb ze geeneens op mijn racefiets en met de TT in een groep rijden is niet zo heel handig.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 sep 2021 20:31

Ik maakte er een scherts van. Laat U niet op de kast jagen door mij.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 23:10

Toch herkenbaar ;)

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 30 sep 2021 13:26

Op de mtb speelt materiaal ook een grotere rol dan op de weg, een lichte wielset en goed rollende banden (tubeless) hebben een vrij grote invloed.
Daarnaast doet kijk gedrag heel veel. Dus kijk waar het einde van de bocht is, daar stuur je onbewust altijd naar toe. En in de meeste bochten kun je gewoon blijven trappen voor dat je pedaal de grond raakt.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 30 sep 2021 17:17

Een nieuwe wielset staat inderdaad wel op mijn lijstje. Niet direct, want ik geef al zoveel uit aan sport in het algemeen en MTB-en is meer voor "er bij". Het zal wel lastig worden iets goeds te vinden gok ik, want ik heb zowel voor als achter QR en dat is toch vrij gedateerd heb ik mij laten vertellen. Ik rijd nu op Cube SD20 met Shimano M3050 naven. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal op de MTB, maar volgens mij zijn ze behoorlijk zwaar. Ik zou even moeten Googlen of ik tubeless kan rijden, of de band er af halen, maar dat heb ik nog niet gedaan.

Vooruit kijken doe ik, let ik op. Is op bekende routes wat gemakkelijker dan op onbekend.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 30 sep 2021 21:31

Vijf pagina's over iemand die gewoon wat meer in het bos moet gaan rijden om z'n skills bij te schaven... :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2021 09:07

Veel wielsets kun je aanpassen van steekas naar uitvalnaaf en omgekeerd. Je krijgt de adapters er vaak al bij

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 01 okt 2021 20:58

@Jakkel
Op zich heb je wel een punt, maar het meedenken wordt wel gewaardeerd!

@Nee_Nee
Ah, dat wist ik niet. Dat maakt het spectrum iets breder. Mocht je adviezen hebben, dan zijn deze welkom. Ik hoef niet meteen het beste van het beste oid, dat is aan mij voorlopig niet besteed, maar een klein beetje vooruitgang kan geen kwaad. Liefst tubeless dan, want dat zijn deze wielen volgens mij niet. Ik heb geen vast budget, als de prijs / kwaliteit maar een beetje in verhouding is. Vaak zie je (op de race dan) dat er ergens een omslagpunt is en je voor kleine marges een fortuin betaalt.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 okt 2021 18:12

https://www.mantel.com/dt-swiss-hwgxxx00s3115s-adapter

Adapter voor DT Swiss wielen die je alternatieven oplevert voor steekas en uitvalnaaf. Je huidige fiets heeft uitvalnaven. (Niks mis mee). Je volgende fiets steekassen (kleine verbetering). Je wielset kun je dan mooi meenemen en ombouwen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 02 okt 2021 18:31

Nee_Nee schreef: 02 okt 2021 18:12 https://www.mantel.com/dt-swiss-hwgxxx00s3115s-adapter

Adapter voor DT Swiss wielen die je alternatieven oplevert voor steekas en uitvalnaaf. Je huidige fiets heeft uitvalnaven. (Niks mis mee). Je volgende fiets steekassen (kleine verbetering). Je wielset kun je dan mooi meenemen en ombouwen
Alleen als je dan niet naar boost gaat. Want dan werkt uitsluitend een ander uitval dopje niet.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 okt 2021 20:14

Dan werken je wielen ook niet meer, want te smal

Plaats reactie