Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoe kan ik zo traag zijn op de MTB?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 24 jun 2021 23:12

Sinds een paar maanden ben ik begonnen MTB-en. Door het gebrek aan wedstrijden had ik even wat minder plezier in het beulen op de race- en/of tijdritfiets, dus maar eens iets nieuws proberen. Het fietsen op een race- en/of tijdrit fiets gaat me goed af. Bij wedstrijden doe ik altijd redelijk voorin mee en als ik met een groepje over het vlakke rijd moet ik mij altijd inhouden. Bergen ben ik niet goed in, nooit geweest ook. Ik heb daar de bouw niet voor (en nee ik ben niet dik).

Maar nu de MTB. Ik heb een paar keer met vrienden gereden en dat zijn allemaal mensen die letterlijk 5 tot 10kmpu gemiddeld langzamer rijden op een racefiets op diverse afstanden. Maar op de MTB hebben ze gemeen dat ze mij allemaal ver achter laten. Op de rechte stukken, welke ondergrond dan ook, haal ik ze weer in, maar op de technische stukken ben ik klaarblijkelijk echt een sufferd. Het stuurwerk valt nog wel mee, maar vooral het glooiende in combinatie met bochtenwerk is funest voor mijn tempo.

Natuurlijk snap ik dat ik een beginner ben. Maar mijn conditie is goed en mijn fiets conditie helemaal. Ik dacht dat ik te langzaam door de bochten ging, en dat is waarschijnlijk ook zo, maar ik voel mijn wiel regelmatig wegslippen in het losse zand. Gewenning waarschijnlijk. Maar ik schrok wel van de verschillen.

Ik heb niet de beste fiets, gewoon gemiddeld voor een beginner. Aluminium 29" kader, middenmoot lucht geveerde voorvork, tripel voor (waarbij ik eigenlijk alleen het middelste blad gebruik) en het buitenblad voor rechte stukken. Alles is Deore afgemonteerd. De maat is voor 180-190 ongeveer, ik ben 1.82 dus zit relatief onderin, de fiets is dus vrij groot.

Op niet- technische parcours, zeg maar de groene routes ga ik goed. Dat kan ik ook heel lang volhouden. Op echt technische ritten krijg ik wel wat last van mijn rug en handen.

Iemand tips behalve ervaring opdoen? Mss banden, bandenspanning, afstellingen, bepaalde technieken, etc. Alles is welkom. Ik snap heus wel dat het een andere discipline is, maar ik ben echt bijzonder traag :o

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 jun 2021 23:21

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Meer oefenen, volg eventueel een clinic.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 jun 2021 00:50

Clinic is geen gek idee, ga ik zeker doen!

Overigens zitten er 2 mensen bij die tegelijkertijd met mij begonnen zijn. Één is een kop kleiner dan ik, maar minimaal 30kg zwaarder. Hij heeft wel een dure fiets, carbon, alles XT en 27.5 inch wielen, maar ik geloof niet dat dat het verschil is. Ik had een vermoeden dat het aan het wielformaat kon liggen. Kleiner leek mij wendbaarder. Maar als ik er op Google zou dat niet echt kunnen zijn over de gehele linie.

Overigens vind ik het niet erg de slome te zijn op de MTB. Ik heb er vooral veel plezier in. Dat is voor mij wat telt. Maar ik vroeg me wel af hoe het verschil zo groot kan zijn.
Laatst gewijzigd door ic3d op 25 jun 2021 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.

LethalP
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 20 aug 2013 09:34

LethalP 25 jun 2021 00:53

Lijkt mijn verhaal wel.
100% van de oplossing zit in techniek evt nog icm juiste banden(spanning).

MTB is echt een totaal andere discipline

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 jun 2021 00:56

Ben blij dat ik iig niet de enige ben! Dat wordt oefenen dan :)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 25 jun 2021 07:42

Met welke bandenspanning rij je?
Is je voorvork goed ingesteld?
Zit je actief op de fiets, of als een zak aardappelen (laatste niet doen)

En kijk goed vooruit, niet net voor je wielen. Kijk waar je heen wilt en vooral NIET naar waar je niet heen wil.

En als laatste, het ligt eigenlijk nooit aan het materiaal..

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 jun 2021 10:09

Je houding is natuurlijk ook heel anders dan op de racer. Het wegslippen van de wielen in bochten kan ook een gevoel zijn wat veroorzaakt wordt door de noppen op de banden.
(En 30kg zwaarder? Ik neem aan dat dit 3 kilo moet zijn, anders gaat het wel erg traag ja ;) )
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 jun 2021 10:22

japiecarbon schreef: 25 jun 2021 07:42 Met welke bandenspanning rij je?
Is je voorvork goed ingesteld?
Zit je actief op de fiets, of als een zak aardappelen (laatste niet doen)

En kijk goed vooruit, niet net voor je wielen. Kijk waar je heen wilt en vooral NIET naar waar je niet heen wil.

En als laatste, het ligt eigenlijk nooit aan het materiaal..
Dat zijn goeie tips. Beginnende MTB'ers die van de racefiets komen rijden bijna allemaal:
- Met een bandenspanning ruim boven de 2.0 bar (tip: niet doen)
- Met een te stug ingestelde vork (tip: niet doen, zorg voor minimaal 25 mm sag)
- Alles in het zadel (tip: niet doen, zeker omlaag uit het zadel komen)
- Met een blik op waar ze niet heen willen (tip: niet doen ;-) )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 25 jun 2021 10:25

Heel herkenbaar. Toen ik mijn eerste (en huidige) mtb kocht, reed ik ook al jaren met de racefiets. De conditie was ook heel goed op dat moment. Maar tijdens de eerste mtb-ritten in groep heb ik echt afgezien als de beesten. Het is gewoon een andere discipline, en dus een kwestie van oefening om mee te kunnen met de ervaren mtb'ers.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 jun 2021 10:46

Ik krijg steeds meer respect voor VDP en Pidcock als ik dit allemaal lees :like:
Do or don’t, there is no try

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 jun 2021 10:49

“Dat je kunt fietsen betekent nog niet dat je kunt mountainbiken” las ik ergens. MTB is een technische discipline

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 jun 2021 11:06

Het heeft bij beginners ook soms met angst te maken. Wat wielslip is niet noodzakelijk een probleem he (ook op de racefiets niet). Maar als je daar angstig op reageert, verlies je veel snelheid op het moment zelf, en ga je de volgende keer nog trager rijden om die slip te vermijden.
Afbeelding

Plaats reactie