Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoe kan ik zo traag zijn op de MTB?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 jun 2021 11:08

Bedankt allemaal voor de reacties:

@japiecarbon
Ik rijd (relatief denk ik) op te harde banden. +/- 4 bar. Op de racefiets zit ik op 8 bar en de TT fiets op 10 bar, dus het was nog al onwennig ineens zo zwak op te pompen. Ik ben 80KG. Ik zit niet tot nauwelijks op de MTB, dus ik denk dat dat actief is. Ik heb het idee dat ik wel vooruit kijk, maar daar ga ik op letten!

@Enzzo
Nou, die ene vriend is serieus 30KG zwaarder. Die rijd ik op vlakke stukken echt het snot voor de ogen, maar hij is dus serieus sneller door het bochtenwerk. Het ziet er niet uit en ik heb geen idee hoe hij het doet, maar ook hij is sneller.

@53x11
Goede tips, meteen bandenspanning omlaag dus!

@barverme @Enzzo @Nee_Nee @raven14
Ik denk dat het ook een stukje aanleg is. Ik moet eerlijk bekennen ook een redelijke angsthaas te zijn om die rede rijd ik op de MTB ook op gewone pedalen (op race en TT natuurlijk klikpedalen), ik moet ook meer vertrouwen krijgen. Oefenen dus :D

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 jun 2021 11:14

Verder moet je niet vergeten dat MTB ook meer intervallen is.
Ik weet niet hoe je op de racer traint, maar uren lang aan 1 stuk hard rijden is andere koek dan over een mtb parcours rijden.

Deels geef je dat ook aan, op gloeiende parcours kon je te kort en op en racer houdt je ook niet van heuvels.. dus deels zal het ook het verschil in “getraindheid” zijn en deels nog technische skills.
Genoeg doelen dus die verbeterd kunnen worden om een betere mtb-er te worden

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 25 jun 2021 11:59

4 bar??? Dat is echt veel en veel en veel te hard. Zelfs als je tegen de 100 kg bent. Stuiter je niet alle kanten op? Probeer het eens met de helft.

(mijn gewicht is vergelijkbaar met het jouwe. Ik rij op 2.25" brede banden met 1.5 voor en 1.7 achter, vaak nog wel iets lager, zeker in de zomer. Bij bredere banden nog minder. Wel tubeless)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jun 2021 12:03

Actief op de fiets zitten!
Als je geen idee hebt waar je moet beginnen qua techniek kan een serie technieklessen helpen.

En: ga spelen! Zoek een piepklein rondje met bv een klimmetje, een dropje en een paar bochtjes en ga dat rondje heel vaak rijden, zodat je er iedere keer weer net iets vlotter overheen kunt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 jun 2021 12:23

Breng de bar in de banden eens terug naar 2 bar of zelf iets lager. Geeft je meer grip en meer gevoel van zekerheid.

Zoals al veel aangegeven, MTB-en (crossen idem) is veel meer technisch. Je verliest zo een paar tienden per bocht als je techniek niet top is. Bij een bochtig parcours verlies je al snel seconden. Je hebt ook veel minder voordeel van je voorganger, omdat je nauwelijks uit de wind kunt rijden.

Gewoon blijven proberen. Bochten niet te snel ingaan, slow in fast out. Zoek ook een beetje een flow. Niet teveel remmen.

Clinic is ook leuk en nuttig.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2021 12:23

Je gebruikt waarschijnlijk veel te veel energie, waar dat met betere techniek en ervaring niet nodig is.
Die fiets kan heel veel. je bent zelf de beperking.

Laat hem rollen! hoe minder snelheid je verliest hoe minder energie het kost. Soms kan een klein heuveltje op sprinten heel veel energie schelen. Maar net de laatste 20 meter instorten zodat je de snelheid niet meeneemt op het stuk erna is hele dure energie!

Probeer eens met minder energie net zo hard te gaan! niet perse harder, je overdrived je MTB misschien nu ook

4 bar helpt niet. Ik rijd met de MTB op ashalt op 2,5, meer is nergens goed voor.
In het terrein met 82 kilo tussen de 1.5 en 1.8 afhankelijk van het parcours.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2021 13:56

Ik herken dit wel. Ben dit jaar begonnen met MTB'en en alhoewel mijn conditie erg goed is, werd ik links en rechts ingehaald door mensen die er (afgaande op hun postuur) weinig van konden.

Ik heb veel gehad aan YouTube filmpjes en inderdaad spelen met de bandendruk. Het inhalen wordt iedere rit minder en minder.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 25 jun 2021 22:44

Bedankt voor de reacties iedereen! Fijn te lezen dat ik niet de enige ben en fijn dat er zoveel tips zijn.

Ik ga kijken of er een clinic in de buurt is, mijn bandenspanning verlagen en hier mee spelen, YouTube video's kijken en vooral veel oefenen. Ook op kleine vaste rondjes.

Thanks!

@havana precies dat! Ik doe triathlons. Sport me een ongeluk. Goed BMI, leef gezond, etc. En dan word je gewoon ingehaald door mensen waarvan je bang dat ze het einde van de track niet eens halen. ;)

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 30 jun 2021 09:15

Nu met 2bar IPV 4bar gereden. Op de trails ben ik er ongeveer 10% sneller op geworden. Op de vlakke rechte stukken (vooral asfalt) lever ik dat weer in. Uiteindelijk is een route (die ik vaker rijd) misschien maar 5% asfalt, dus dikke winst! Op een trail van een uur pak ik zo'n 5 mins.
Laatst gewijzigd door ic3d op 30 jun 2021 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 30 jun 2021 09:18

Mooi. De rest van de winst gaat uit beter sturen komen. En betere lijnen rijden

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2021 09:42

Wat ook heel erg helpt is op het juiste moment hard trappen. Ik ben als wielrenner gewend er een continu traptempo op na te houden. Vooral op trails met veel hoogteschil is dit echter niet handig. Je bent dan veel sneller als je op tijd aanzet voor de heuveltjes en dan in de afdaling de benen weer stil houdt.

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 30 jun 2021 11:37

@Nee_Nee Denk het ook. Ik ga eens wat filmpjes kijken en zoeken naar een clinic. Ik heb het laatste stuk ook verder vooruit proberen te kijken, voor mijn gevoel hielp dat in betere lijnen rijden, maar kon ik niet echt meer "meten" omdat na een paar uur mijn benen niet meer fris waren.

@Havana Ga ik op letten idd! Ik probeerde nu juist de hele tijd constant te trappen zoals ik bij wielrennen en zeker tijdrijden gewend ben. Even hard tegen de wind in als mee als het ware.

Plaats reactie