Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

BMC Twostroke AL Two of Trek X-caliber 9

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 18 mei 2021 12:18

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe mountainbike. Met mijn huidige Cube AMS 100 Pro fully is niets mis, maar is iets aan de kleine kant (18 inch, ik ben zelf 1.87m) en dat merk ik wanneer ik naar de routes toe fiets (pak 'm beet 16 km heen en 16 terug).

Deze fiets kan ik nog redelijk verkopen en dus is er wat budget voor een nieuwe, <1500 euro. Ik gebruik de fiets voornamelijk in de winter en routes als Gieten en Veendam zijn wel het spannendste wat ik doe. Verder is het voornamelijk bospaden en asfalt in de winter. De keuze is gevallen op een aluminium hardtail 29 inch. Zelf heb ik mijn lijstje verkleint tot 2 modellen, dat zijn de volgende:

BMC Twostroke AL Two, in mijn ogen een hele gave fiets en moet qua afmontage voldoende zijn voor mij. Nadeel is dat deze fiets pas in september in Nederland geleverd wordt.

https://www.mantel.com/bmc-twostroke-al-two

Trek X-Caliber 9, ook een mooie fiets en beter afgemonteerd dan de BMC. Is echter ook 150 euro duurder en ik twijfel over de combinatie QR achter en steekas voor en met de banden van Bontrager heb ik geen ervaring. Deze fiets wordt volgende week in mijn maat geleverd bij de lokale dealer.

https://www.mantel.com/trek-x-caliber-9

Mijn grootste twijfel zit hem in de banden en de steekas/QR combi van de Trek. De vork op de BMC lijkt mij ook minder dan die van de X-Caliber, maar dat weet ik niet zeker.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze twijfels of nog andere suggesties hebben.

Groeten Dewey

verhto
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 18 mei 2021 14:17

ik heb de Trek X caliber 8, van jaar of 3 geleden.
Heel tevreden, wil ook niet veel geld geven aan een MTB, gezien alles na een winter opnieuw vervangen moet worden.
Banden zijn ok, niet echt voor modderrijden...
QR en steekas, zie ik niet echt een probleem mee?

Enigste waar ik mij wel aan mispakt heb, is het gewicht... redelijke zware MTB, voornamelijk dan door die velgen...

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 18 mei 2021 14:55

Ik heb zelf een X-Caliber 2018. Op zich niks mis mee. De combinatie QR en steekas maakt het iets lastiger om een extra wielset te kopen. Met de juiste naven of adapters is het echter wel te doen.

DeweyHS
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 mar 2021 11:41

DeweyHS 20 mei 2021 21:20

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb voor de BMC gekozen puur op basis van het betere onderbuik gevoel, deze zal in september geleverd worden.

Plaats reactie