Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Remklauw / schijfremmen vervangen Giant XTC NRS 1

pollax
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2015 20:28

pollax 31 jan 2021 20:17

Beste,

Na jaren op de racefiets te hebben gereden had ik vandaag ineens weer mijn Giant MTB uit 2001 in m'n handen. En het begon na een jaar of 15 ineens weer te kriebelen. Dus alle een beetje schoongemaakt en wilde mijn schijfrem even goed afstellen want die liep aan. Zodoende wilde ik de inbus boutjes losdraaien (zie foto 1 linksboven ), maar eentje weigerde dienst. Vervolgens geprobeerd aan de achterkant via het schroefdraad los te draaien na het veertje en het dopje te hebben verwijderd, maar toen brak het boutje. Na een uurtje rommelen ben ik er toen meer even mee gestopt.

Vervolgens ben ik eens even online gegaan met het idee, dan koop ik toch een nieuwe remklauw. En toen kwam ik in een hele nieuwe wereld terecht waar ik de weg niet helemaal in kan vinden. Nu hoop ik dat iemand mij kan helpen met het volgende:
  • Weet iemand welke type rem dit is?
  • Klopt het dat de manier van monteren totaal niet meer overkomt met hoe dit nu gebeurd
  • Zijn er oplossingen om dit aan te passen?
  • of heeft iemand een tip hoe ik dat bouwtje alsnog verwijderd krijg? (Ik heb WD40, zelf een kruiskop erin gezaagd al geprobeerd
Hoop dat iemand kan helpen.

grt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 feb 2021 08:49

Dit zijn remmen uit het jaar stillekes, oude spullen dus die niet meer gangbaar zijn.
Zoals de nokken op je vork en frame zitten, heb je adapters nodig om hedendaagse mechanische schijfremklauwen te kunnen bevestigen. Als die er al zijn....
Ik zou dus uitkijken naar zo'n zelfde set die je nu op de bike hebt zitten, dan heb je geen problemen met monteren.
Maar ik weet niet of zo'n set nog ergens te krijgen is....
Succes.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 01 feb 2021 09:25

Dit zijn inderdaad oude beestjes.
Maar nog prima adapters naar huidige standaard voor te vinden.
Je fiets is IS2000 standaard mount, daarvoor heb je adapters naar huidige postmount
https://www.bike24.com/p24234.html
En kun je simpel, naar bv hydraulisch upgraden

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 feb 2021 12:07

Wanneer er adapters voor te vinden zijn, is een setje TRP Spyre voor mechanische remmen de goedkoopste oplossing.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 feb 2021 19:09

IS2000 naar .
post mount adapter.
En dan kan je elke post mount caliper monteren.
Mechanisch is het gemakkelijkste waar je voor hydraulische ook je remgrepen en kabels vervangen.
In de link van t2300 staan er heel wat.
Enkel bepalen voor, achter en diameter van de remschijf.
I know myself like no one else
Nothing to defend

pollax
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2015 20:28

pollax 01 feb 2021 19:34

Dank voor alle reacties! Heb ondertussen volgens mij alles bij elkaar gegoogled!

Plaats reactie