Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike algemeen advies

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 19 jan 2021 11:39

53x11 schreef: 18 jan 2021 17:02 Geen idee of dat mag eigenlijk.
Maar volgens mij zegt dat helemaal niets. Of althans, ik snap niet welk punt je wilt maken.
Ik zag MVDP trouwens tijdens de XC worldcups vooral op een Lux rondrijden. Bij mijn weten is dat geen starre fiets. ;-)
Zoals VDP zn demper en vork afstelt zit het er niet al te ver vanaf in elk geval.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jan 2021 11:40

Ik heb hier op UHR een stuk of 6 routes met een gravelbike gedaan en mijn mening (mening!) is dat er helemaal geen zak aan is vergeleken met een MTB.

Ik zeg niet dat het niet kan.

Ik zeg dat ik het niet leuk vind. Je moet heel netjes rijden, sturen is veel lastiger met zo'n smal stuur en het is hoe dan ook een aanslag op je materiaal. Want er komt onherroepelijk een moment dat je een drop of een wortel mist (been there, done that).

Ik vergelijk het altijd met naar Zuid-Frankrijk rijden met 4 man in een Toyota Aygo. Lukt best, maar is weinig aan.

Onder sommige gravelrijders is het populair om met enig dedain te roepen: "De routes in Nederland stellen zo weinig voor dat je er prima met een gravelbike uit de voeten kunt". Maar dat zijn dan meestal rijders die

a) dit zelf nooit doen (waarom dan niet, denk ik dan?)
b) geen MTB hebben
c) dit nog nooit op een fatsoenlijke MTB hebben gedaan
d) combinatie van het bovenstaande.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 19 jan 2021 11:48

havana schreef: 19 jan 2021 11:40 Ik heb hier op UHR een stuk of 6 routes met een gravelbike gedaan en mijn mening (mening!) is dat er helemaal geen zak aan is vergeleken met een MTB.

Ik zeg niet dat het niet kan.

Ik zeg dat ik het niet leuk vind. Je moet heel netjes rijden, sturen is veel lastiger met zo'n smal stuur en het is hoe dan ook een aanslag op je materiaal. Want er komt onherroepelijk een moment dat je een drop of een wortel mist (been there, done that).

Ik vergelijk het altijd met naar Zuid-Frankrijk rijden met 4 man in een Toyota Aygo. Lukt best, maar is weinig aan.

Onder sommige gravelrijders is het populair om met enig dedain te roepen: "De routes in Nederland stellen zo weinig voor dat je er prima met een gravelbike uit de voeten kunt". Maar dat zijn dan meestal rijders die a) dit zelf nooit doen (waarom dan niet, denk ik dan?) b) geen MTB hebben c) dit nog nooit op een fatsoenlijke MTB hebben gedaan. d) combinatie van factoren.
Tsja, denk dat het probleem eerder zit in het feit dat 'men' (lees: degene die zich mountainbiker noemt) hier in NL die UHR neemt als 'het summum van mtb' waar minimaal 14omm veerweg nodig is. Ik heb alle routes daar meermaals gereden met zowel trail- als xc fully's, hardtails, gravelbikes en zelfs een oude beachracer. Geen probleem als je wat techniek hebt en zorgt voor fatsoenlijke wielen en banden(druk) .
Collega's uit het buitenland lachten zich kapot toen ze baggy figuren met enduro bikes de fiets uit de auto zagen pakken en waren serieus benieuwd waar dan die tracks lagen waar die fietsen op losgelaten gingen worden. Mijn teleurstellende antwoord was: in andere landen.
Mijn snelste omloop op Amerongen en Leersum was op een carbon hardtail met starre vork, te smal stuur en 2.0 racebandjes in zware omstandigheden (34graden en mul, met heel veel wortels). Leuker dan met een fully, want er zit al zo weinig uitdaging in de NL routes.
En ja, voor een meerdaagse marathon over de grens pak ik inderdaad een fully, maar voor het beoogde gebruik van TS is de fiets die ik tipte imo helemaal niet gek.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 jan 2021 12:29

En zo komt het uit bij een persoonlijke keuze.
Ik heb geen MTB, 1 a 2x per jaar dat ik mountainbike huur ik een fiets. En dan is het leuk. Dat is dan zonder uitzondering een hardtail, voorvering, 29 inch.
Heb 1x op een crossfiets gezeten (geleend), en toen reden we de MTB route zeist. Wellicht de makkelijkste route om te proberen. Ik vond juist dat precieze sturen erg leuk. Nee, het ging er niet harder van, maar de uitdaging was er niet minder om. Met een dikke banden fiets hoef je niet na te denken en raus je overal zo overheen. Maar dan zit de fun wel weer in jumps/drops/wél zo snel mogelijk.
Zelfde route, 2 verschillende fietsen, 2 verschillende doelen. Zoals hierboven al veel verschillende persoonlijke meningen zijn gegeven die de keuze voor type fiets bepalen. Maar volgens mij heeft TS al een aardig idee wat hij wil ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

hopjes
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 19 jan 2021 15:18

+1 voor persoonlijke keuze en bedenk (vanaf) waar je gaat fietsen. Als je vanuit huis eerst meer dan 3 km over fietspaden en asfaltwegen moet, dan zou ik al meer naar een gravelbike gaan dan een MTB.

Ik heb een mtb (hardtail 29), racer en gravel/winterbike... Ik woon in apeldoorn, fiets vanuit huis naar kroondomeinen, posbank, mtb route apeldoorn/harderwijk enz en ik ken intussen bijna alle leuke mtb-tracks in de nabije omgeving. De eerste en laatste doodsaaie 7 kilometer met mtb over asfalt door de stad maakt dat ik die mtb alleen nog maar gebruik als ik even wil intervallen of bij echt extreme weersomstandigheden, windkracht 5+ of besneeuwde ondergrond.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jan 2021 17:10

7 km dat is een kwartiertje warm fietsen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hopjes
Forum-lid
Berichten: 772
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 19 jan 2021 17:44

amclassic-fan schreef: 19 jan 2021 17:10 7 km dat is een kwartiertje warm fietsen?
Dat zou kunnen, ik geef wat input aan de TS. Ik irriteer me steeds meer aan 6x stoppen voor een stoplicht, door rood licht rijden, om andere mensen heen slalommen, tringelen voor handlopers/wandelaars/mede fietsers, uitlaatgassen in ademen terwijl het niet nodig is. Daarnaast is het ook wel een beetje saai om elke keer dezelfde wegen te fietsen. Dan pak ik liever mijn racer en direct langs het water of door de weilanden. Maar wat voor mij geldt kan voor een ander heel anders zijn, ik moet iig minimaal 7-8 km voor ik op leuk onverhard zit.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2021 22:16

Hendrik77 schreef: 19 jan 2021 11:39
53x11 schreef: 18 jan 2021 17:02 Geen idee of dat mag eigenlijk.
Maar volgens mij zegt dat helemaal niets. Of althans, ik snap niet welk punt je wilt maken.
Ik zag MVDP trouwens tijdens de XC worldcups vooral op een Lux rondrijden. Bij mijn weten is dat geen starre fiets. ;-)
Zoals VDP zn demper en vork afstelt zit het er niet al te ver vanaf in elk geval.
Dan moet je echt eens goed gaan kijken.
Wc zijn puur op snelheid. Ze hebben wel eens bij Schurter geteld die gebruikt in een wedstrijd 800 keer zijn lockout.

Rijd vaak op 2.4 banden op 1.2 a 1.4 bar, nu snap ik dat ie nog geen 70 kilo is, maar ze gaan echt voor grip.

De xc parcoursen zijn dusdanig extreem dat ze in elke ronde de volledige veerweg regelmatig gebruiken. Ze stellen hem alleen heel progressief af.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 jan 2021 08:51

wasbeer2006 schreef: 19 jan 2021 22:16
Hendrik77 schreef: 19 jan 2021 11:39
53x11 schreef: 18 jan 2021 17:02 Geen idee of dat mag eigenlijk.
Maar volgens mij zegt dat helemaal niets. Of althans, ik snap niet welk punt je wilt maken.
Ik zag MVDP trouwens tijdens de XC worldcups vooral op een Lux rondrijden. Bij mijn weten is dat geen starre fiets. ;-)
Zoals VDP zn demper en vork afstelt zit het er niet al te ver vanaf in elk geval.
Dan moet je echt eens goed gaan kijken.
Wc zijn puur op snelheid. Ze hebben wel eens bij Schurter geteld die gebruikt in een wedstrijd 800 keer zijn lockout.

Rijd vaak op 2.4 banden op 1.2 a 1.4 bar, nu snap ik dat ie nog geen 70 kilo is, maar ze gaan echt voor grip.

De xc parcoursen zijn dusdanig extreem dat ze in elke ronde de volledige veerweg regelmatig gebruiken. Ze stellen hem alleen heel progressief af.
Ik heb de fiets van VDP in mn handen gehad in Lenzerheide en daar de wedstrijd van zeer nabij gevolgd. Vork en demper staan knalhard. Dat is zijn voorkeur blijkbaar. Ook duidelijk zichtbaar als ie afdaalt tussen de 'echte' mtb jongens. Hij gaat stukken minder vloeiend naar beneden.
Dus ik hoef geen lezing over de bandendruk van Schurter als ik reageer op een opmerking over de fully van VDP. ;)
Dat wb parcoursen extreem zijn voor de gewone sterveling dat snap ik denk ik ook wel. Heb Albstadt, Andorra en Lenzerheide gereden. Op een 130mm trailbike goed te doen voor een gewone sterveling met enige ervaring, maar ik rij er liever niet op een ht rond.

Wat mij betreft dus ook terug naar de vraag van TS nu: welke fiets past het beste bij zijn wensen. Mijn antwoord dus: de Salsa Cutthroat.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2021 09:01

Leuk voor die 40% asfalt, dramatisch als TS de trails op wil. Maar het omgekeerde geldt voor een alleskunner aan de andere kant van het spectrum (zoals een Canyon Stoic bv). TS zal dus zelf moeten kiezen waar zijn voorkeur ligt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 jan 2021 09:10

53x11 schreef: 20 jan 2021 09:01 Leuk voor die 40% asfalt, dramatisch als TS de trails op wil. Maar het omgekeerde geldt voor een alleskunner aan de andere kant van het spectrum (zoals een Canyon Stoic bv). TS zal dus zelf moeten kiezen waar zijn voorkeur ligt.
Dramatisch?? Want? Argumentatie is nou niet bepaald uitgebreid.
Met die Salsa meer fun op de NL trails dan met een mtb. Heb er een week 1 getest, en bij mij gaat er zeker 1 komen als ik mijn verhuizingen achter de rug heb. De fully staat al overwegend stil, maar die gaat straks binnen de landsgrenzen niet meer gebruikt worden.
Voor ts is die ook nog eens beter geschikt voor al zn andere doeleinden.

En een stoic? Waarom in godsnaam toch die drang om in NL met een ware overkill aan gewicht en veerweg die bmx baantjes hier op te zoeken? 65 graden balhoofdhoek. Stuurt voor geen meter op die baantjes en met bikepacken wordt je van de veerweg al helemaal niet vrolijk.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2021 09:24

Je maakt de fout te denken dat wat jij leuk vindt, iedereen leuk vindt.

Plaats reactie