Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike algemeen advies

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 19:07

53x11 schreef: 18 jan 2021 18:58 Dat laatste ben ik dan weer niet meer je eens (zie ook filmpje van de kleine dat ik plaatste), maar het wordt wel erg wellus / nietus zo, dus laten we het maar hierbij houden ;-)
Ben benieuwd of TS al wat verder is in zijn besluitvorming.
Het bewijs is er nochtans. Als cyclocrossers (op 32(!) mm bandjes, niet op dikke 56 mm MTB banden) op parcoursen als de heuvelrug wedstrijden rijden met een starre fiets, en dat prestaties (dus om ter snelst rijden) nu net het ultieme doel is van een competitiecross, dan zegt dat genoeg. Moest een vering ervoor kunnen zorgen dat ze met meer grip hun traject zouden kunnen rijden (en dus ook sneller zouden zijn in eindeffect), dan zouden ze dat ongetwijfeld doen. En... dat doen ze niet. :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 19:13

"sneller" is niet het enige criterium hè? En heel veel mensen, vooral hem zonder prof licentie, zullen op een starre fiets een stuk langzamer zijn. Getuige de incidentele gravelbiker die ik met samen geknepen billetjes omlaag zie rijden op de heuvelrug.
Het ging erom wat een goede fiets voor TS zou zijn, en dan zou ik dus een starre vork van harte aanraden.

edit:
AFraden, ik bedoel afraden.
Damn autocorrect

:ugeek:
Laatst gewijzigd door 53x11 op 18 jan 2021 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 19:17

53x11 schreef: 18 jan 2021 19:13 "sneller" is niet het enige criterium hè?
Maar daar heb ik het wel al een ganse tijd over, minder grip zorgt immers ook voor mindere snelheden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 19:25

53x11 schreef: 18 jan 2021 19:13
Het ging erom wat een goede fiets voor TS zou zijn, en dan zou ik dus een starre vork van harte aanraden.

edit:
AFraden, ik bedoel afraden.
Damn autocorrect

:ugeek:
Hangt er vanaf wat de TS het belangrijkste vindt. Comfort of snelheid, en welke trails zal hij vooral rijden. Bovendien speelt budget ook een rol. En ook dat weten we niet.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jan 2021 20:00

Ik heb nooit gezegd dat een fiets met starre vork een slecht advies is, alleen dat met vering sneller is. (Zeker voor de amateur) Dat een MVDP op een cyclocross fiets snel is, wil niet zeggen dat hij niet nog sneller zou zijn met vering. De regels bij cyclocross bepalen nu eenmaal dat er geen vering toegestaan is, dus dan komt dat ook niet.
Persoonlijk heb ik vorig jaar een keer op een knappe 29er HT getest op parcours van Schoorl, maar ik haalde de tijd die ik met mijn eigen fiets rijdt zeker niet.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 21:25

scottwilko schreef: 18 jan 2021 20:00 Ik heb nooit gezegd dat een fiets met starre vork een slecht advies is, alleen dat met vering sneller is. (Zeker voor de amateur) Dat een MVDP op een cyclocross fiets snel is, wil niet zeggen dat hij niet nog sneller zou zijn met vering. De regels bij cyclocross bepalen nu eenmaal dat er geen vering toegestaan is, dus dan komt dat ook niet.
Persoonlijk heb ik vorig jaar een keer op een knappe 29er HT getest op parcours van Schoorl, maar ik haalde de tijd die ik met mijn eigen fiets rijdt zeker niet.
Mogen veringen dan niet bij cyclocross? Heb ik geen weet van dat de UCI dat expliciet verbiedt. Heb je daar een UCI reglement van ofzo?

Soms is een nieuwe fiets ook wat aanpassen. Eén rondje zegt niks. Een 29'er bolt sowieso al beter door de grotere ronding van de band.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 18 jan 2021 23:10

Heerlijk filmpje trouwens, lijkt me geweldig om met je kind zo door Schoorl te gaan. Mooi ook dat hij de obstakels bewust opzoekt.

Ik heb Schoorl, en een hoop andere MTB parcoursen in Nederland (UHR, Limburg) op de cyclocrosser gedaan. Gaat prima, maar het extra nut van een verende voorvork zie ik wel. Je komt er wel overheen, maar het kan soms net even meer controle geven.

Ik dacht dat verende vorken verboden waren bij crossfietsen, maar kan het eigenlijk niet terugvinden in de UCI regels, en Fox heeft schijnbaar ook een cross specifieke verende voorvork https://www.cxmagazine.com/fox-ax-adven ... ast-coming

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2021 07:50

Tnx! Is ook superleuk om te doen.

Wat betreft voorvork: toen ik na 10 jaar op een old skool hardtail in de markt was voor iets nieuws, heb ik lang overwogen voor een vaste voorvork te gaan. Uiteindelijk toch een examplaar met verende vork gekocht. Dat dit een goede keuze was bleek wel als ik weer eens per ongeluk mijn lockout aan liet staan. Door hobbels en remknippen verlies je druk onder het voorwiel, en dus controle (en dus snelheid).
Inmiddels is deze fiets ook vervangen door een volgeveerd exemplaar. Dat is fijner voor mijn rug, maar opent ook weer nieuwe mogelijkheden voor trail keuze.
Ik merk dat ik de tijd waarin ik een rondje rij nauwelijks meer interessant vindt. Net als de kleine zoek ik liever bewust de obstakels op. Ook dat kan op een starre fiets (zie dus die kleine), maar dan loop je snel tegen de limieten aan. Ook de kleine rijdt in de Franse downhill parks op een (gehuurde) volgeveerde fiets. En ik op de zelfde fiets als in Nederland (met een stuk dikkere banden), want dat gaat ook.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 19 jan 2021 09:06

lunitic schreef: 17 jan 2021 10:53 Beste Mountainbikers,

Graag zou ik jullie advies/mening willen mbt het aanschaffen van een mountainbike...

Het gaat mij dan niet direct om een specifiek merk/model of type... maar meer om wat voor soort MTB zouden jullie mij adviseren? En zijn er nog specifieke specs die jullie zouden aanbevelen?

Ik ben echt op zoek naar een allround MTB die ik als volgt ga gebruiken:

- Bossen / MTB Routes NL 50%
- Weg 40%
- Strand - Incidenteel
- 1x per jaar - Meerdaagse bikepacking trip door bv Ardennen, Vogezen, Eiffel

Ik ben 1.91m en 85kg.

Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail?
- XC of Trail MTB?
- Alu / Carbon?
- 26, 27.5, 29 inch?
- 1x of 2x groep?
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT?
- Wat voor soort voorvork?

Op basis van wat leeswerk kwam ik tot de volgende conclusies:

- Hardtail
- Trail MTB
- 2x 11 of 12)
- 29 inch
- Voorvork 120 a 150 mm, luchtvering
- Groep minimaal SLX

Wat denken jullie hiervan?

Ik ben benieuwd.

Beste Allen,

Bedankt voor de reacties en de discussies. 😊

Gebaseerd op mijn openingsvraag en jullie advies/reacties kom ik nu uit op het volgende:

Te maken keuzes:

- Full Suspension / Hardtail? --> HT (budget kwestie, en fully niet direct noodzakelijk voor mijn doeleinden)
- XC of Trail MTB? --> XC
- Alu / Carbon? --> geen directe voorkeur, is meer prijs en beschikbaarheids kwestie denk ik
- 26, 27.5, 29 inch? --> 29 inch
- 1x of 2x groep? --> 1x12 zou prima moeten zijn en heeft vrijwel dezelfde stapjes als bv 2x11
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT?  SLX of hoger, SRAM GX of hoger
- Wat voor soort voorvork? --> min 100mm veerweg en liefst 32/34mm poten, ivm mijn eigen gewicht

- Remmen? -- > het liefste XT kwaliteit of vergelijkbaar

Zoals ik al schreef is de fiets voor erbij. Super veel km’s zal ik er niet mee maken aangezien voornamelijk op de racefiets zit of ga hardlopen.
Het moet gewoon een kwalitatief goede fiets zijn en geschikt voor de dingen die ik er mee wil doen.

Maar de aandachts punten wbt groep, vork en remmen helpen mij zeker om een juiste keuze te maken.

Dank.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12404
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2021 09:24

Prima samenvatting, je komt misschien iets tegen waar net iets niet op zit, vervangen is soms goedkoper dan je denkt. Bv fietsen dien voldoen:

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... onnyellow/

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... olnorange/

https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... sl-1052692

Er zijn er nog zat maar bv de Cube reaction race vind ik persoonlijk een hele leuke voor een redelijk bedrag.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2021 09:31

Duidelijk lijstje. Ik zou wel nog even kritisch kijken naar je gewenste rijstijl. Als dat niet per se "hard doorrijden op de Nederlandse trails" is, maar je mss ook eens wat vaker aan een extra sprongetje of dropje waagt, en je de fiets ook op iets heftigers in het buitenland in wil gaan zetten, dan zou ik opteren voor min 120 mm veerweg, boost standaard (noem je nergens in je lijstje, maar boost stelt je in staat bredere banden te monteren), 34 mm vorkpootjes en 68 graden balhoofd of zelfs nog iets minder. Meer trail dus (heet nu heel hip "downcountry")

Maar, dat hangt dus heel erg af van je gewenste rijstijl. Als je vooral wilt knallen, dan is een XC waarschijnlijk sneller (maar ook harder werken wanneer het meer technisch wordt)

PS: cube moet je wel passen. Naar wat ik begrijp (maar niet heb gechecked) bouwen ze fietsen met een vrij korte reach
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 19 jan 2021 11:33

lunitic schreef: 17 jan 2021 10:53 Beste Mountainbikers,

Graag zou ik jullie advies/mening willen mbt het aanschaffen van een mountainbike...

Het gaat mij dan niet direct om een specifiek merk/model of type... maar meer om wat voor soort MTB zouden jullie mij adviseren? En zijn er nog specifieke specs die jullie zouden aanbevelen?

Ik ben echt op zoek naar een allround MTB die ik als volgt ga gebruiken:

- Bossen / MTB Routes NL 50%
- Weg 40%
- Strand - Incidenteel
- 1x per jaar - Meerdaagse bikepacking trip door bv Ardennen, Vogezen, Eiffel

Ik ben 1.91m en 85kg.

Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail?
- XC of Trail MTB?
- Alu / Carbon?
- 26, 27.5, 29 inch?
- 1x of 2x groep?
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT?
- Wat voor soort voorvork?

Op basis van wat leeswerk kwam ik tot de volgende conclusies:

- Hardtail
- Trail MTB
- 2x 11 of 12)
- 29 inch
- Voorvork 120 a 150 mm, luchtvering
- Groep minimaal SLX

Wat denken jullie hiervan?

Ik ben benieuwd.


Ik ben 1.91m en 85kg.

Te maken keuzes:
- Full Suspension / Hardtail? HARDTAIL
- XC of Trail MTB? XC
- Alu / Carbon? BUDGETKWESTIE
- 26, 27.5, 29 inch? 29
- 1x of 2x groep? 2X MET OOG OP WEGGEBRUIK
- Welke duurzame groep? Deore, SLX, XT? OM HET EVEN, IS GEWICHTSKWESTIE
- Wat voor soort voorvork? IETS REBA ACHTIGS, OF ZELFS STAR

Op basis van wat leeswerk kwam ik tot de volgende conclusies:

- Hardtail JA
- Trail MTB NEE, XC
- 2x 11 of 12) IDD
- 29 inch IDD
- Voorvork 120 a 150 mm, luchtvering, NEE DUS: 100-110 OF ZELFS STAR
- Groep minimaal SLX ALLES VANAF DEORE IS PRIMA

maar mijn conclusie: koop een gravelbike. En dan met name een exemplaar waar je 50mm in kwijt kan en met een op mtb gebaseerde geometrie. Waarom? die routes die in NL mtn routes heten kun je met alles op 2 wielen rijden. Voor weggebruik wil je een dropbar (heb je offroad ook geen hinder van), voor weggebruik en bikepacking wil je geen zware verende voorvork.

Kijk naar iets als een BMC URS, of zelfs naar iets als de Koga Beachracer. Mijn favoriet op dit moment: Salsa Cutthroat. Ideale do it all fiets.

https://www.justpedal.nl/nl/off-road-gr ... -bike.html

Past zelfs een 2.4 29er band in, frame is gemaakt voor boost wielen, dus stijver te spaken, etc. Daarnaast alle bevestigingspunten die je wil voor bikepacking, dropper compatible voor als je eens wat meer technisch moet afdalen, etc. Toppertje.
Laatst gewijzigd door Hendrik77 op 19 jan 2021 11:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie