Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike algemeen advies

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 20:01

Mwah, ik heb jarenlang met een HT gereden in NL, en op sommige technische stukken vrij hard ook, maar op een fully is toch wel een stuk prettiger hoor. Maar nodig is het niet. Vandaar mijn advies om bij een budget onder <€2500 voor een HT te kiezen. Met banden en een goede voorvork kun je veel oplossen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 jan 2021 20:26

Daarom was mijn advies ook " indien het budget het toelaat" het is namelijk inderdaad zo dat een HT van €2000 beter is dan een fully van dat budget?
Overigens mag ieder voor zich bepalen hoe spartaans hij (of zij) op de trails wilt rijden. Zoals ik ook al aangaf is een fully zo goed als altijd sneller op de trails.
En met de trent van tegenwoordig dat de vaste routes steeds uitdagender worden gemaakt, met wel een rock garden en drops, is vering erg prettig.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jan 2021 21:23

Volgens mij zijn we het gewoon eens hoor :-)

Daarom was mijn eerste advies om een yeti SB130 te kopen
:mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 17 jan 2021 22:01

De vraag is, wie rijdt die meer uitdagende trails met fameuze drops en rockgardens ook effectief, en hoe vaak rijd je ze? Je moet altijd de afweging maken voor welk 'werk' gebruik ik m'n MTB, en hoe vaak wijk ik van dat gebruikelijke werk af, en ga ik bijvoorbeeld naar iets extremer. Tuurlijk is een fully beter als je rockgardens en drops van een meter naar beneden knalt. Maar als je dat maar eens per jaar doet, en de rest van 't jaar door wat zandwegen ploetert dan is een fully echt geen goede keuze. Ik heb in de Alpen ook al eens DH trajecten gereden met een HT met 100 mm veerweg. Ideaal? Helemaal niet, maar dat was dan ook maar eens per jaar, Daar ga ik echt geen fully voor kopen om de rest van 't jaar met een tweetal nutteloze extra kilo's over boomworteltjes, slingerende single tracks en zandpaden te bollen.

Ik blijf erbij dat veringen heel fel overroepen zijn in onze contreien. Ik heb het zelf al ervaren, en ik rijd nu toch al zo'n 25 jaar MTB. En vermits NL nog platter dan Vlaanderen is, vermoed ik dat het gemiddelde MTB parcours daar niet veel spannender dan hier is.

Wil je overal heel comfortabel over dokkeren, dan is een fully uiteraard de beste keuze, op alle terreinen, zelfs op de weg. Maar als je 't over snelheid en performance hebt, dan is dat echt niet altijd de beste keuze.

lunitic
Forum-lid
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:41

lunitic 18 jan 2021 08:36

Bedankt weer. Het wordt mij steeds duidelijker naar wat voor soort fiets (specs) ik op zoek moet.

Nog wel twee vragen:

Voorvork - Is er nog een specifiek type wat jullie afraden of juist erg aanbevelen?

Remmen - Hier heb ik het nog niet over gehad maar dit is wel iets wat voor mij zeker belangrijk is. Ik heb nml geen al te beste ervaringen met schijfremmen (al dat gepiep en aanlopen). Maar goed, daar ga ik vast niet onderuit komen aangezien er vrijwel alleen nog MTB's met schijfremmen verkocht worden. Daarom mijn vraag ook hier... Is er nog een specifiek type wat jullie afraden of juist erg aanbevelen? P.S - de oude MTB die ik nu heb heeft Magura velgremmen... zonder gepiep ;)

Laatst was ik aan het wandelen in Herpen (MTB Parcours) en daar viel mij weer op dat van de MTB'ers die voorbij kwamen vrijwel iederen aanlopende en/of piepende remmen hadden.

Mvg

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 09:12

Voorvork: niet voor heel licht gaan. Dat is ook slapper, en dat merk je. Liever 34 dan 32 mm poten bijvoorbeeld

Remmen: als het nat is piepen ze. Met sintered blokjes nog iets meer dan met organische. Maar die laatste slijten dan weer veel harder.
Goed inremmen en goed schoon houden scheelt aanzienlijk.
Goed afgestelde remmen lopen niet aan.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 10:41

lunitic schreef: 18 jan 2021 08:36 Bedankt weer. Het wordt mij steeds duidelijker naar wat voor soort fiets (specs) ik op zoek moet.

Nog wel twee vragen:

Voorvork - Is er nog een specifiek type wat jullie afraden of juist erg aanbevelen?

Remmen - Hier heb ik het nog niet over gehad maar dit is wel iets wat voor mij zeker belangrijk is. Ik heb nml geen al te beste ervaringen met schijfremmen (al dat gepiep en aanlopen). Maar goed, daar ga ik vast niet onderuit komen aangezien er vrijwel alleen nog MTB's met schijfremmen verkocht worden. Daarom mijn vraag ook hier... Is er nog een specifiek type wat jullie afraden of juist erg aanbevelen? P.S - de oude MTB die ik nu heb heeft Magura velgremmen... zonder gepiep ;)

Laatst was ik aan het wandelen in Herpen (MTB Parcours) en daar viel mij weer op dat van de MTB'ers die voorbij kwamen vrijwel iederen aanlopende en/of piepende remmen hadden.

Mvg
Ik weet niet wat je budget is, maar in de lagere klasse weegt een veervork al snel 2 kg en meer. Vind ik persoonlijk echt niet aangenaam rijden. Dan veel liever een vaste vork van 700 gr. Dus, probeer een lichtgewichtje veervorkje te scoren, als het budget het toelaat tenminste.

Velgremmen zijn niet meer van deze tijd. Ze zijn lichter en gemakkelijker te onderhouden, maar bij intensief gebruik in vettige omstandigheden zijn schijven veel beter. Zowel qua remprestaties als naar levensduur toe. Ik heb eind jaren '90 eens een wedstrijd in de Ardennen gereden met V-brakes in zware omstandigheden. Nieuwe remblokken achteraan waren bij aankomst afgesleten tot op het ijzer. En onderwege maar draaien aan het stelschroefje op de remgreep. :D

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8928
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 10:52

Liever een iets zwaardere vork die stijf is dan een lichtgewicht slap exemplaar. Ik dacht altijd dat mijn SID worldcup top-of-the-bill was, maar die is vooral heel licht (en zo slap als een vaatdoek). Mijn Fox 34 is een paar honderd gram zwaarder, maar stuurt zo veel fijner.
Gewicht is verre van zaligmakend op de MTB, tenzij je enkel van plan bent om op brede paden heel hard omhoog te fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 11:22

53x11 schreef: 18 jan 2021 10:52 Liever een iets zwaardere vork die stijf is dan een lichtgewicht slap exemplaar. Ik dacht altijd dat mijn SID worldcup top-of-the-bill was, maar die is vooral heel licht (en zo slap als een vaatdoek). Mijn Fox 34 is een paar honderd gram zwaarder, maar stuurt zo veel fijner.
Gewicht is verre van zaligmakend op de MTB, tenzij je enkel van plan bent om op brede paden heel hard omhoog te fietsen.
Ik heb een Fox32 SC Factory gehad, stuurde super, merkte totaal niks op van slap zijn. En als jij van mening bent dat gewicht verre van zaligmakend is op de MTB, dan is dat oké. Ik heb naar mijn ervaringen toe (25j MTB op zowat alle denkbare terreinen) een andere mening. En dat is niet enkel op rechte paden en/of bergop dat ik die voordelen merk. ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12405
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2021 11:22

Met 85kilo zit je wel op het randje met 32mm poten.

@Jakkel mijn 2018 fox 32 factory is echt wel slap, op het randje voor mijn 80kg en omdat ik netjes rijd. De vering zelf is subliem!

Ik zou inderdaad voor 34mm kiezen als dat kan. Rockshox en Fox ontlopen elkaar niet zo heel erg. Nadeel kan wel zijn dat 100mm dan wat lastiger is, 120mm kan ook nog wel.

Ik heb zelf een hardtail, de volgende MTB gaat wel een fully worden denk ik. Maar wat ik leuk vind van een hardtail is dat het echt werken is en dat als je met een licht/semiclick 2.2 bandje gaat rijden je eigenlijk gewoon een gravel bike + hebt. Qua snelheid ontloopt dat elkaar niet zo erg, tenzij je uitersten op gaat zoeken.

De gravelbike van nu is de MTB van 15 jaar geleden.

Remmen, neem Hope, maar dit vind je niet op een complete fiets en dan dan wordt het snel een hoop geld.
Heb je het budget is dat wel de tip. Alhoewel de shimano en sram remmen vanaf XT niveau prima zijn (slx ook nog wel bij shimano)

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 12:02

Ik heb alvast niets gemerkt van een slappe Fox32 vork (en ik kwam van een Lefty). Misschien dat voor de iets zwaardere mens en op echt XC terrein het wel wat uitmaakt, maar daar kan ik niets over zeggen wegens geen ervaring mee.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 jan 2021 12:22

Persoonlijk ken ik de rijkunsten van TS niet, maar zelf ben ik nog steeds heel erg blij met mijn 15 jaar oude 26 inch full suspension. Mijn stuurmanskunsten zijn niet heel slecht, maar ik weet zeker dat een fiets zonder vering mij heel veel extra energie zal kosten op de parcoursen hier in het volledig vlakke noord Holland. Uiteraard kan het wel en zeker wanneer je de fiets als gravelfiets gaat gebruiken, maar voor de parcoursen hier zou ik dat geen amateur aanraden.

Plaats reactie