Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike algemeen advies

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2021 15:29

Ik denk niet dat er op de UHR heel veel verschil zit in een HT, Fully of starre MTB. Dat scheelt echt niet meer dan een paar tientallen aan seconden per uur.

Nu hangt het niveau zowel sturen als fysiek ook samen met wat de beste fiets is.
Kan de keuze voor een starre superlichte MTB echt begrijpen. Maar ik neig een lichte voorkeur te hebben naar een fully zowel qua fun als snelheid. Rijd nu nog op een hardtail en deze verondertselling doe ik ook na het rijden met diverse personen met diverse fietsen, waar verlies ik op welke type fiets.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jan 2021 16:42

wasbeer2006 schreef: 20 jan 2021 15:29Ik denk niet dat er op de UHR heel veel verschil zit in een HT, Fully of starre MTB.
Dat houd ik maar gemakshalve op een vergissing. Het is wel een mooie voorzet voor de vragensteller die het topic gestart is. Leen/huur drie fietsen bij de Cubestore, een hardtails, een fully en een starre en rijdt de route Leersum eens volle bak.
Minister De Jonge zegt het zelf: "ga na het testcentrum en ga testen"

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jan 2021 16:47

Nee_Nee schreef: 20 jan 2021 16:42
wasbeer2006 schreef: 20 jan 2021 15:29Ik denk niet dat er op de UHR heel veel verschil zit in een HT, Fully of starre MTB.
Dat houd ik maar gemakshalve op een vergissing. Het is wel een mooie voorzet voor de vragensteller die het topic gestart is. Leen/huur drie fietsen bij de Cubestore, een hardtails, een fully en een starre en rijdt de route Leersum eens volle bak.
Minister De Jonge zegt het zelf: "ga na het testcentrum en ga testen"
Dat zou inderdaad wel wat duidelijkheid scheppen. Wel dezelfde banden en dezelfde drukwaardes hanteren. Soort banden en bandendrukken doen immers heel veel aan de rijbeleving.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2021 17:00

Volgens mij heeft "Fiets" zo'n test gedaan op Amerongen met een Crossfiets, een hardtail en een full-sus. Zou leuk geweest zijn als ik de uitslag nog wist :oops:

(ik gok dat hou beter de berijder is, hoe dichter de tijden bij elkaar gaan liggen. De mindere goden zullen denk ik flink trager gaan op de crossfiets)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jan 2021 17:30

Een crossfiets mag je eigenlijk niet gaan vergelijken met een MTB. Smaller (ander) stuur en vooral, bijna de helft aan banddikte. Als je een vrij correct vergelijk wilt maken tussen de drie soorten MTB's, dan zou je eigenlijk drie dezelfde MTB's qua onderdelen en klasse met elkaar moeten gaan vergelijken. Met als enigste verschil, eentje zonder vering, eentje met enkel voorvering en een fully. Want pakweg een high-end fully van 9.5 kg, die zal het uiteraard wel beter doen dan een starre MTB van 13 kg.

Ik ken alvast persoonlijk enkele bekende ex-crossers. En die beweren alvast wel sneller te zijn met een crossfiets dan met een MTB op de heuvelrug hier.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 20 jan 2021 18:05

https://www.youtube.com/watch?v=v9miQCB93aw

Hier heb je een dergelijke vergelijking...

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jan 2021 18:59

JDW schreef: 20 jan 2021 18:05 https://www.youtube.com/watch?v=v9miQCB93aw

Hier heb je een dergelijke vergelijking...
Dat is inderdaad een mooie vergelijking. Maar deze trail is in de Forest of Dean (vergelijkbaar met de Ardennen) met constant uitstekende boomwortels, een rockgarden, lange klims en afdalingen,... . Daar zijn zelfs DH tracks te vinden. Is niet meteen vergelijkbaar met een heuvelrug (restanten van zeeduinen met dikwijls mul zand).

Voorkeuren zijn uiteraard allemaal wat persoonlijk. Ik wil gewoon meegeven (heb ik al enkel keren gezegd), dat HT's, zelfs zonder voorvering in de meeste contreien in Vlaanderen/NL gewoon voldoen als het op prestaties en snelheid aankomt. Ik heb die vaste vork in m'n fiets heel bewust gestoken. Na een half jaartje heb ik m'n Fox veervork verkocht omdat het mij hier echt wel beter bevalt zo'n starre vork. Heel veel mensen rijden hier met 'overforked' MTB's rond. En dan kan je beter voor een vaste vork opteren. Zeker in de goedkopere reeksen bespaart het je heel wat gewicht op de voorkant. En met de juiste bandenspanning gaat dat sowieso beter rijden op de meeste trajecten hier.

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 07 feb 2021 17:46

jakkel schreef: 20 jan 2021 18:59
JDW schreef: 20 jan 2021 18:05 https://www.youtube.com/watch?v=v9miQCB93aw

Hier heb je een dergelijke vergelijking...
Dat is inderdaad een mooie vergelijking. Maar deze trail is in de Forest of Dean (vergelijkbaar met de Ardennen) met constant uitstekende boomwortels, een rockgarden, lange klims en afdalingen,... . Daar zijn zelfs DH tracks te vinden. Is niet meteen vergelijkbaar met een heuvelrug (restanten van zeeduinen met dikwijls mul zand).

Voorkeuren zijn uiteraard allemaal wat persoonlijk. Ik wil gewoon meegeven (heb ik al enkel keren gezegd), dat HT's, zelfs zonder voorvering in de meeste contreien in Vlaanderen/NL gewoon voldoen als het op prestaties en snelheid aankomt. Ik heb die vaste vork in m'n fiets heel bewust gestoken. Na een half jaartje heb ik m'n Fox veervork verkocht omdat het mij hier echt wel beter bevalt zo'n starre vork. Heel veel mensen rijden hier met 'overforked' MTB's rond. En dan kan je beter voor een vaste vork opteren. Zeker in de goedkopere reeksen bespaart het je heel wat gewicht op de voorkant. En met de juiste bandenspanning gaat dat sowieso beter rijden op de meeste trajecten hier.
Heel veel mensen rijden ook om elk worteltje heen wat op de route boven komt.
Als dat de intentie is kun je inderdaad prima zonder vering. Wil je af en toe ook wat ruigers opzoeken zoals Amerongen , Hoge Ginkel, Kwintelooijen of Nijmegen dan ben je denk ik beter af met minimaal een verende vork.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 07 feb 2021 20:17

guzzi schreef: 07 feb 2021 17:46

Heel veel mensen rijden ook om elk worteltje heen wat op de route boven komt.
Als dat de intentie is kun je inderdaad prima zonder vering. Wil je af en toe ook wat ruigers opzoeken zoals Amerongen , Hoge Ginkel, Kwintelooijen of Nijmegen dan ben je denk ik beter af met minimaal een verende vork.
Ik rijd alvast niet mooi rond elk worteltje heen, en dat gaat ook. ;)

Plaats reactie