Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike algemeen advies

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jan 2021 13:51

jakkel schreef: 18 jan 2021 12:02 Ik heb alvast niets gemerkt van een slappe Fox32 vork (en ik kwam van een Lefty). Misschien dat voor de iets zwaardere mens en op echt XC terrein het wel wat uitmaakt, maar daar kan ik niets over zeggen wegens geen ervaring mee.
Ik ook van een zelfde lefty
Nog die kleur ook :winkthumb:

Er zat wel verschil in de modeljaren, toen ze die onderpoten aan de onderkant gehalveerd hebben is het erger geworden.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 16:08

scottwilko schreef: 18 jan 2021 12:22 Persoonlijk ken ik de rijkunsten van TS niet, maar zelf ben ik nog steeds heel erg blij met mijn 15 jaar oude 26 inch full suspension. Mijn stuurmanskunsten zijn niet heel slecht, maar ik weet zeker dat een fiets zonder vering mij heel veel extra energie zal kosten op de parcoursen hier in het volledig vlakke noord Holland. Uiteraard kan het wel en zeker wanneer je de fiets als gravelfiets gaat gebruiken, maar voor de parcoursen hier zou ik dat geen amateur aanraden.
Ik ben nu eigenlijk echt wel benieuwd welke soort trails jij rijdt met je 26" fully. En hoeveel weegt die?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 16:18

Alles wat ik in Nederland rij (Utrechtse Heuvelrug of Schoorl in 99% van de keren dat ik ga) is te doen op een starre hardtail.
Mijn zoontje (7) is daar het levende bewijs van, want die is niet anders gewend. Grote verschil is dat hij 25 kg weegt en ik...iets meer. En ondanks zijn lage gewicht loopt hij zelfs al tegen de limieten aan van een starre vork (als in minder grip in de bochten, minder controle over remknippen).
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 16:24

53x11 schreef: 18 jan 2021 16:18 Alles wat ik in Nederland rij (Utrechtse Heuvelrug of Schoorl in 99% van de keren dat ik ga) is te doen op een starre hardtail.
Mijn zoontje (7) is daar het levende bewijs van, want die is niet anders gewend. Grote verschil is dat hij 25 kg weegt en ik...iets meer. En ondanks zijn lage gewicht loopt hij zelfs al tegen de limieten aan van een starre vork (als in minder grip in de bochten, minder controle over remknippen).
En met welke druk rijd jij?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 16:27

Mathieu Van der Poel komt hier met z'n crossfiets met 32mm bandjes op de Kempense heuvelrug (ook mijn vaste stek) trainen. Die heeft massa's grip hoor! :mrgreen:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 16:49

1.5 en 1.6 op 2.25" Ralph/Ray combi, bij 80 kg. Vrij laag dus. De kleine rijdt nog veel lager met 24" bandjes (zo laag als gaat zonder om de haverklap snakebites te hebben). Hier zie je dat hij rond 5:55 bijna van de trail af stuitert omdat hij geen dempers heeft (aan de techniek ligt het niet).

Enneh, dat MVDP op zijn crossfiets goed in de rondte komt wil nog niet zeggen dat dempers dus nutteloos zijn he? Nino rijdt op zijn XC-fiets (wel full-sus) ook van paadjes af waar je als gewone fietser met een dikke enduro-bak moeite gaat hebben (en hard ook!), en dat wil ook niet zeggen dat je daar *dus* geen voordeel hebt met meer vering/slackere geo.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 16:57

53x11 schreef: 18 jan 2021 16:49 1.5 en 1.6 op 2.25" Ralph/Ray combi, bij 80 kg. Vrij laag dus. De kleine rijdt nog veel lager met 24" bandjes (zo laag als gaat zonder om de haverklap snakebites te hebben). Hier zie je dat hij rond 5:55 bijna van de trail af stuitert omdat hij geen dempers heeft (aan de techniek ligt het niet).

Enneh, dat MVDP op zijn crossfiets goed in de rondte komt wil nog niet zeggen dat dempers dus nutteloos zijn he? Nino rijdt op zijn XC-fiets (wel full-sus) ook van paadjes af waar je als gewone fietser met een dikke enduro-bak moeite gaat hebben (en hard ook!), en dat wil ook niet zeggen dat je daar *dus* geen voordeel hebt met meer vering/slackere geo.
Als crossers een voordeel zouden halen uit vering, dan zouden ze het ook monteren, maar dat doen ze niet. Dat zegt eigenlijk alles. ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 17:02

Geen idee of dat mag eigenlijk.
Maar volgens mij zegt dat helemaal niets. Of althans, ik snap niet welk punt je wilt maken.
Ik zag MVDP trouwens tijdens de XC worldcups vooral op een Lux rondrijden. Bij mijn weten is dat geen starre fiets. ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 17:10

53x11 schreef: 18 jan 2021 17:02 Geen idee of dat mag eigenlijk.
Maar volgens mij zegt dat helemaal niets. Of althans, ik snap niet welk punt je wilt maken.
Ik zag MVDP trouwens tijdens de XC worldcups vooral op een Lux rondrijden. Bij mijn weten is dat geen starre fiets. ;-)
Ik geef gewoon mee dat de gemiddelde MTB'er toerist niet de trajecten rijdt die de competitie UCI wereldbekerrijder wel rijdt. Maar dat veel gemiddelde MTB toeristen wel rijden met spul zoals de wereldbekerrijder rijdt. En ik zeg dat dat naar performantie en snelheid toe niet altijd nodig, nuttig is, omdat ze dus niet of heel zelden ooit die trajecten van de wereldbekerrijder rijden. Daarom dat ik dus zeg dat een MvDP hier op de MTB trajecten komt knallen met een starre cyclocrossfiets. Dezelfde trajecten waar sommige gasten hier met fully's rijden. :)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 17:24

Oh, eens dat veel fietsen die in de lage landen rondrijden "overforked" zijn. Maar een starre vork vind ik een slecht advies. Met 120-140mm vooraan, dikke vorkpootjes en een beetje flauwe balhoofdhoek kun je in Nederland een hoop lol hebben en ook nog eens een uitstapje naar een wat ruiger buitenland maken. (De dingen die ik in Frankrijk op mijn "downcountry" fullsus doe, zou ik nooit met een starre fiets kunnen. En dan ben ik in de bikeparks meestal degene met de minste veerweg op mijn fiets.)

Afhankelijk van je budget zou ik voor hardtail of full-sus gaan. Dat laatste is wel prettig voor m.n. langere ritjes.
Dat je op een lichte fiets met weinig tot geen vering hard kan zal best, maar ik zou voor een MTB veel meer kijken naar rijstijl en beoogd inzetgebied; maximale gemiddelde snelheid over een uur knallen is veel minder relevant voor de meesten (en ik gok ook voor TS)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 18 jan 2021 18:53

53x11 schreef: 18 jan 2021 17:24 Oh, eens dat veel fietsen die in de lage landen rondrijden "overforked" zijn.
Voilà, dat bedoel ik dus. En dat grip en dergelijke meer op de gemiddelde heuvelrug echt niet te lijden hebben onder star rijden. ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 18 jan 2021 18:58

Dat laatste ben ik dan weer niet meer je eens (zie ook filmpje van de kleine dat ik plaatste), maar het wordt wel erg wellus / nietus zo, dus laten we het maar hierbij houden ;-)
Ben benieuwd of TS al wat verder is in zijn besluitvorming.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie