Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbike algemeen advies

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2021 09:28

Die vork en demper van VDP staan niet hard, die staan perfect voor hem afgesteld, jij vind dat hard, Als hij de maximale veerweg een aantal keren per ronde gebruikt en zelf tegen de begrenzers aangaat moet je het niet zachter gaan zetten.

Als ik mijn vrouw op mijn fiets zet staat de vering ook keihard omdat ze nooit die snelheden bereikt die ik doe en 20 kilo lichter is.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2021 09:36

Met die Salsa, hebben we het dan over deze:

Afbeelding

https://www.bicycling.com/bikes-gear/mo ... at-review/

Of over deze:

Afbeelding

https://gearjunkie.com/2020-salsa-cutthroat-bike-review

In ieder geval op uiterlijk al een vrij groot verschil voor een fiets met dezelfde naam van hetzelfde merk.... :roll:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 jan 2021 10:43

havana schreef: 20 jan 2021 09:24 Je maakt de fout te denken dat wat jij leuk vindt, iedereen leuk vindt.
Ik lees als enige wat ts zoekt. Dat is een breed georienteerde do it all bike. Die adviseer ik hem dus ook.

Heeft niks te maken met wat ik leuk vind, want dan raad ik 'm aan de schuur ook met 7 verschillende bikes te vullen

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 jan 2021 10:47

wasbeer2006 schreef: 20 jan 2021 09:28 Die vork en demper van VDP staan niet hard, die staan perfect voor hem afgesteld, jij vind dat hard, Als hij de maximale veerweg een aantal keren per ronde gebruikt en zelf tegen de begrenzers aangaat moet je het niet zachter gaan zetten.

Als ik mijn vrouw op mijn fiets zet staat de vering ook keihard omdat ze nooit die snelheden bereikt die ik doe en 20 kilo lichter is.
Edit: never mind
Laatst gewijzigd door Hendrik77 op 20 jan 2021 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 20 jan 2021 10:47

MarkVeenstra schreef: 20 jan 2021 09:36 Met die Salsa, hebben we het dan over deze:

Afbeelding

https://www.bicycling.com/bikes-gear/mo ... at-review/

Of over deze:

Afbeelding

https://gearjunkie.com/2020-salsa-cutthroat-bike-review

In ieder geval op uiterlijk al een vrij groot verschil voor een fiets met dezelfde naam van hetzelfde merk.... :roll:
Een S en XL. Zelfde fiets

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2021 11:39

Gave fiets

"Do it all" houdt alleen dan wel in al op binnen Nederland. (De weinige Gravelbikers die ik in Nederland op de UHR, toch niet echt het summum van een extreme trail, tegenkom gaan echt tragisch langzaam zodra het lastiger wordt dan een recht, breed bospad)

Met die Stoic heb je een fiets die niet fijn gaat zijn voor lange stukken asfalt; maar waar je daarbuiten zowat alles prima kunt rijden. Die 65 graden balhoofdhoek gaat je in Nederland een stuk minder hinderen op de trails dan die 71 graden hoek van die Salsa. Wat mij betreft dus veel meer een "Do it all fiets". (Met een iets minder extreme geo, dus meer richting XC, kom je overigens ook nog een heel eind, zeker als de mogelijkheid bestaat 2.5" of bredere banden te monteren)

Maar zoals ik al schreef, het is maar waar TS de focus op wil leggen en hoe belangrijk hij het vindt om ook op stukken die iets meer op mountainbiken lijken goed uit de voeten te kunnen. Als dat inderdaad voor een groot deel asfalt is, en bikepacken hoog op het lijstje staat, dan is die Salsa (of een andere fiets in die categorie) een veel betere keuze.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jan 2021 12:03

De initiële discussie ging eigenlijk over welk type MTB op de gemiddelde NL/BE heuvelrug, trail,... zowat het snelste en het meeste grip biedt.

Na 25 jaar MTB'en, op zowat alle soort parcoursen en ooit op redelijk aanvaardbaar niveau mag ik toch van mezelf zeggen, heb ik ook al redelijk wat MTB's gereden. Van een starre alu 26'er midden jaren '90 tot voorgeveerde HT's (alu, carbon, 26", 29"van 10 tot 14 kg...) tot nu een starre carbon 29'er. En mijn ervaring is dat ik op de gemiddelde NL/BE trail het beste af ben, naar snelheid en prestaties toe, met een lichte starre 29" MTB met banden op lage druk. De carbon frames van tegenwoordig hebben trouwens ook wel wat flex. Moest een geveerde al een fractie meer grip bieden, dan doet het meergewicht van een geveerde dat voordeel van grip teniet. Het gewicht van een MTB doet héél veel, naar wendbaarheid, acceleraties en handling. Een bijkomend voordeel van geen vering(en), buiten het lichter zijn, is ook dat je niks van onderhoud hebt. De marketing laat ons uiteraard geloven dat we allemaal veringen nodig hebben, de geldmolen moet immers blijven draaien.

Over zuiver comfort heb ik het niet. Dan ben je uiteraard het beste af met een fully.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 jan 2021 12:57

Kijk en nu komen we bij een volgend belangrijk punt en dat is stuurmanskunst. Wanneer dat niet aanwezig is, dan is vering absoluut de verstandiger keuze. Een geveerde fiets is nu eenmaal veel meer vergeving gezind dan een starre fiets. Deze corona tijd wordt er ook regelmatig op internet gewezen op de stuurmanskunsten van de fietsers in de bosgebieden. Of eigenlijk het overschatten daarvan door grote groepen fietsers.
Ook ik behoor tot een groep die in meerdere jaren wel wat stuurmanskunsten heb opgebouwd, maar zal op een starre fiets absoluut geen lol beleven in het bos. En daardoor zou het voor mij ook gevaarlijker zijn en zeker langzamer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2021 13:18

Snelheid boeit mij niet. Op een racer niet, en op een MTB al helemaal niet. Het gaat mij om de fiets te kiezen waarop ik het meeste plezier beleef. Op de UHR trails heb ik met een HT, fully en een gravelracer gereden en van deze drie levert een fully voor mij verreweg het meeste plezier op.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 jan 2021 13:35

Hendrik77 schreef: 20 jan 2021 10:47

Een S en XL. Zelfde fiets
Thanks.., ik las snel iets over een redesigned model.
En vond ze dusdanig verschillend van uiterlijk, dat ik dacht met 2 hele andere modeljaren oid te maken te hebben.

Kan je nagaan hoe vastgeroest je kunt zijn dat een model fiets er altijd zo ongeveer hetzelfde uit ziet, en alleen in grote maten eventueel een dranghek wordt.

Terwijl er in dit geval, zo lijkt het dan toch, daadwerkelijk anders ontworpen is voor de kleine maat tov de grote maat. (hoek seatstays, aansluiting schuine buis/bovenbuis, en met die 2 de algehele vorm van het frame).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jan 2021 13:57

scottwilko schreef: 20 jan 2021 12:57 Kijk en nu komen we bij een volgend belangrijk punt en dat is stuurmanskunst. Wanneer dat niet aanwezig is, dan is vering absoluut de verstandiger keuze. Een geveerde fiets is nu eenmaal veel meer vergeving gezind dan een starre fiets. Deze corona tijd wordt er ook regelmatig op internet gewezen op de stuurmanskunsten van de fietsers in de bosgebieden. Of eigenlijk het overschatten daarvan door grote groepen fietsers.
Ook ik behoor tot een groep die in meerdere jaren wel wat stuurmanskunsten heb opgebouwd, maar zal op een starre fiets absoluut geen lol beleven in het bos. En daardoor zou het voor mij ook gevaarlijker zijn en zeker langzamer.
Nu heb je 't plots over meer lol hebben op je fully. Over het 'lolgehalte' en comfort heb ik het nooit gehad. Ik heb steeds gereageerd op de gegevens prestaties en snelheid. En als je sneller bent op je fully dan op een HT, dan zal je toch niet zoveel stuurmanskunsten bezitten (volgens uw theorie alvast toch). :mrgreen:
Laatst gewijzigd door jakkel op 20 jan 2021 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 jan 2021 13:58

havana schreef: 20 jan 2021 13:18 Snelheid boeit mij niet. Op een racer niet, en op een MTB al helemaal niet. Het gaat mij om de fiets te kiezen waarop ik het meeste plezier beleef. Op de UHR trails heb ik met een HT, fully en een gravelracer gereden en van deze drie levert een fully voor mij verreweg het meeste plezier op.
Dat kan ik volledig begrijpen. Mij boeit snelheid wel, sneller rijden levert mij meer plezier op dan comfortabel rijden. Ik word dit jaar 50, dat kan in de toekomst wel veranderen, maar voorlopig vind ik het nog leuk... zolang het lijf het nog toelaat. :mrgreen:

Plaats reactie