Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hybride pedalen voor trail bike

bert s.
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2012 23:39

bert s. 13 jan 2021 00:16

Hoi,
Wat zijn goede hydride trail pedalen. Voor mijn tochten in Zuid Limburg maak ik gebruik van normale spd XC-pedalen (Shimano XT) welke goed bevallen. Echter voor mijn vakanties naar de Alpen heb ik liever spd pedalen voor het omhoog fietsen maar als het spannend wordt op een trail wil ik graag switchen naar platform. De hybride pedalen van Shimano zijn volgens mij meer voor tracking.
Met sportieve groeten Bert

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 13 jan 2021 01:20

Wat je bedoelt met tracking? spoorzoeken? geen idee. Maar de XT-pedalen voor klik en platform functioneren prima voor jouw doel. Mijn tip: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ls-p50756/
Helaas, 4 jaar geleden kostten ze (zien er hetzelfde uit) de helft.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 jan 2021 07:55

Mij lijkt het niets, zo'n hybride pedaal. De helft van de keren zit de verkeerde kant boven, en het platform is beperkt, waardoor je relatief weinig grip hebt. Met plaatjes onder je schoenen op een platform omlaag lijkt me helemaal een slecht plan.
Ik wissel platform en clipless af op mijn MTB, en zowel klimmen met goede(!) platforms + bijbehorende schoenen gaat heel goed (veel meer grip dan je zou verwachten), maar afdalen op hele spannende plaatjes met clipless gaat ook heel goed (als het erg stuitert is het wel prettig dat je vast zit, en je bent sneller los dan je denkt, als dat moet).

Zelf heb ik gekozen voor clipless met een kooi/platform (Time speciale) voor wanneer ik clipless rij. Mijn reden daarvoor was dat als ik op een ongewenst moment zou uit klikken (steile klim ofzo), het makkelijker is om een stukje niet ingeklikt te blijven rijden). Maar ik heb vanaf de zomer met flats gereden (crankbrothers stamp) en was verbaasd over hoe makkelijk dat wende. Het dwingt je zeker om meer te blijven staan en dynamischer en dus beter te rijden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

bert s.
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2012 23:39

bert s. 16 jan 2021 21:25

Bedankt voor de reacties,
Ik heb gekozen voor de Shimano XT PD-T8000 Clipless/Platform Pedals en de als schoenen Shimano SH-ME701 MTB. De blauwe versie hiervan zijn momenteel bij bike-component.de in de aanbieding voor €101 ipv €167😉

Plaats reactie