Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hulp bij kiezen MTB (hardtail)

pinobird
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 mar 2010 16:53

pinobird 08 jan 2021 10:46

Ik ben aan het rondkijken voor een MTB. Heb een shortlist gemaakt van:
  • Trek x-caliber 9 (Alu)
  • Cube Reaction Pro (Alu)
  • Specialized Chisel (Alu)
  • Specialized Chisel Comp (Alu)
  • Merida Big Nine 700 (Alu)
  • Cube Reaction C:62 Pro (Carbon)
  • Cube Reaction C:62 Race (Carbon[)

Qua afmontage is de Merida top alleen twijfel ik of 1x12 niet prettiger is dan de 2x12 op de Merida. Qua prijs zouden dan ook de twee carbon Cubes in de buurt komen.

Gewicht is voor mij niet echt een ding, wel kwaliteit van de gebruikte materialen en onderdelen.

Mijn budget is maximaal € 2000,- maar het hoef niet op ;) En.... hopelijk zijn de modellen nog verkrijgbaar want ik zag her en der al dat er geen voorraad meer is.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen dat ik kan gebruiken bij het maken van mijn keuze.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jan 2021 17:51

In je lijstje wordt slechts een Merida genoemd.... De keuze tussen one by twelve en two by twelve hangt zeker ook af van je capaciteiten. Het is handig om de fietsen aan de hand van een hyperlink direct te kunnen vinden. Er zijn duizenden fietsen, ook in deze prijsklasse. Ik weet die niet uit mijn hoofd (wie wel?).

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 jan 2021 19:57

De keuze is nu 8 fietsen.
Wat zou je eerste stap zijn om je lijst half zo lang te maken??
Misschien kan de beschikbaarheid je lijstje al meer dan halveren om het overzichtelijk te maken.

Waarom is gewicht geen ding?
Zeker bij een mountainbike is gewicht wel een ding volgens mij. Op een mountainbike ben je continu aan het sturen, remmen en aanzetten.
Ik ben verre van een wereldfietser maar schrok toen ik de zwaardere fiets van een vriend probeerde. En voor de goede orde: ik fiets normaal op een fiets van 8 a 9 honderd euro.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 08 jan 2021 22:44

Zo’n lichte Cube C:62 race met 1x12 XT en fox voorvork, vraagprijs onder € 2.000,- Zie jij andere fietsen in dit rijtje die beter bij de tijd zijn of waarmee je meer plezier kan hebben? Ik zou het wel weten!

pinobird
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 mar 2010 16:53

pinobird 09 jan 2021 12:50

Beide bedankt voor jullie reactie. Ik ga kijken of ik de lijst kan verkleinen en zal dan ook linkjes toevoegen. Ik neig nu idd ook naar de Cube C62 race maar de Merida heeft nagenoeg dezelfde specificaties maar is dan aluminium.

Naar mijn idee wordt gewicht pas echt een ding als je zelf afgetraind bent. Je kunt naar mijn idee beter 5 kilo afvallen dan 1500 gram op een fiets besparen (beide is nog beter).

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 09 jan 2021 13:46

Dat is ook zo. Als je zelf niet afgetraind bent en je gaat ook niet op de limiet fietsen, dan maakt het allemaal weinig uit. Heb je ook geen ambities in die richting dan zou ik misschien wel gewoon de goedkoopste kiezen.

cimecaron
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:00

cimecaron 09 jan 2021 23:10

Heb zelf sinds kort de Cube Reaction C:62 Race. Goede prijs kwaliteits verhouding gaf voor mij de doorslag. Hou er rekening mee dat Cubes momenteel slecht verkrijgbaar zijn. Bij lokale fm's was het al helemaal een kansloos verhaal. Bij de grotere winkelketens zoals Mantel komen er wel mondjesmaat MTB's binnen. Ik heb de mijne uit Duitsland gehaald. Zag een winkelketen die het model in mijn maat nog op voorraad en het was niet ver over de grens.

SpeedonWheels
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 dec 2020 15:40

SpeedonWheels 11 jan 2021 09:29

pinobird schreef: 09 jan 2021 12:50 Beide bedankt voor jullie reactie. Ik ga kijken of ik de lijst kan verkleinen en zal dan ook linkjes toevoegen. Ik neig nu idd ook naar de Cube C62 race maar de Merida heeft nagenoeg dezelfde specificaties maar is dan aluminium.

Naar mijn idee wordt gewicht pas echt een ding als je zelf afgetraind bent. Je kunt naar mijn idee beter 5 kilo afvallen dan 1500 gram op een fiets besparen (beide is nog beter).
Je gaf al even aan dat je twijfelde tussen 1x12 of 2x12. Zelf ben ik afgelopen jaar overgestapt van 3x9 naar 1x11 en dat bevalt echt enorm. Ik mis mijn voorbladen en derailleur echt nooit, het scheelt onderhoud en kosten en ik vind het heerlijk dat ik tijdens het rijden niet aan schakelen op mijn voorblad hoef te denken.

Mocht je verder twijfelen tussen fietsen kun je als vuistregel aannemen dat het frame (en misschien de voorvork) prioriteit heeft. Dit zijn de onderdelen die je hoogstwaarschijnlijk niet zal gaan vervangen, dus zorg dat deze goed zijn op de fiets die je kiest. Wat wielen, banden, groepset, zadel en stuur betreft: mocht je over 1 of 2 jaar een upgrade willen maken dan kan je deze onderdelen (relatief) goedkoop vervangen.

Succes met de zoektocht en veel fietsplezier gewenst!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo 2009

pinobird
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 mar 2010 16:53

pinobird 11 jan 2021 11:11

Dank allemaal voor jullie bijdragen. Heb er voldoende aan gehad om een besluit te nemen. Met een leuke korting via een fietsproject kan ik de https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... bonnwhite/ aanschaffen.

Denk dat die het gaat worden.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 11 jan 2021 14:22

Prachtige fiets. Gefeliciteerd.

Plaats reactie