Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Ervaringen upgrade kit SRAM Etap MTB

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 08 jan 2021 10:28

Hoe zit het eigenlijk met batterijpalletje issue waar ik bij de 11s etap wel wat zaken over las ?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2021 11:04

Bij de etap zijn bij mij alle batterijen afgebroken, maar dan vervolgens lijm je het en blijft het gewoon goed.
Het zit bij mij al bijna drie jaar gelijmd beter dan een nieuwe accu.

De accu die ik begin vorig jaar kocht is niet overigens gebroken. Misschien geluk, Misschien toch iets aangepast.
En het gebeurt alleen op de achterderrie.

Bij de AXS red nog niet meegemaakt of gehoord.

De inval opening in de derrie is net iets te klein, er staat teveel spanning op en bij het minste of geringste tikje breekt het.

Bij de MTB derrie zit de baterij ook beter beschermd.

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 23 jan 2021 22:21

Ik heb recent mijn canyon lux cf 8 'omgebouwd' van x01 mechanisch naar xx1 axs. Ik heb direct de shifter en derailleur verwijderd en verkocht op MP. Dat maakt dat deze upgrade 500eur gekost heeft, of dat in verhouding staat is voor ieder persoon verschillend, ik vind het gewoon leuk. Omdat ik niet gereden heb met de vorige set-up kan ik je niet vertellen of het qua performance heel veel scheelt, wel kan ik een vergelijk maken met mijn vorige mtb met shimano xt di2.

- installatie is heel eenvoudig; als je youtube op kan starten en een schroef aan kan draaien zit die er binnen een half uurtje afgesteld en wel op
- de looks zijn super clean, er verdwijnt weer een kabel
- de geometrie van de shifter vindt ik niet super, shimano is voor mij beter. De sram shifter kan je wel upgraden voor 20 eur met een rocker paddle
- sram schakelt super snel, precies en soepel. Je hoort het nauwelijks, op het geluidje van de motor na. Maar ik vind het wel leuk klinken.
- sram heeft iets minder feedback dan shimano, je voelt iets minder de ketting op het tandwiel 'vallen'. Vind ik erg prettig.
- batterij kan ik nog niks over zeggen, en duurzaamheid ook niet
- je hebt nooit meer last van uitgerekte kabels of een derailleur die je moet afstellen. Iig niet met gereedschap, je kan heel eenvoudig afstellen met de shifter.
- je kan makkelijk instellen wat de derailleur doet als je de shifterpaddel ingedrukt houdt, bijv. In 1 keer van groot naar klein schakelen....of 3 bladen tegelijkertijd.

Mijn advies; als je het geld er aan wil uitgeven...super upgrade waar je geen spijt van krijgt. Als je de 500 euro het allerbeste wil besteden...wellicht is een vork of wielen dan een betere bestemming...

Succes

Giantico
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 24 jan 2021 08:18

Volgend mij kosten die setjes 750€? Zo een upgrade set!

Frankw1981
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22

Frankw1981 24 jan 2021 23:25

Klopt idd, maar als je een gelijkwaardige derailleur (x01 of xx1) zoals ik verkoopt op marktplaats dan krijg je daar wel 250-300 eur voor (nieuw). Dus dan is de upgrade ~500 eur.

Plaats reactie