Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoge Ginkel dicht?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2020 14:03

Nee_Nee schreef: 09 dec 2020 12:26 Hebben jullie een glazen bol?

Wie weet is met deze kleinst mogelijk ingreep een groot probleem uit de lucht gehaald en zijn grotere ingrepen voorkomen.

Kan het zijn dat er soorten van de rode lijst van de bedreigde diersoorten zich dusdanig ontwikkeld hebben dat er ingegrepen moest worden. Als je er in dat geval bij vertelt waar precies en wat precies, dan bereik je precies het omgekeerde, want dan staat het volgende weekend de brigade natuurfotografen de boel te vertrappen om de laatste foto van het laatste plantje of diertje te kunnen schieten
Dus we sluiten iets af, wat ogenschijnlijk niet logisch is en communiceren dan niet omdat mogelijk een andere groep dan de verstoring overneemt... :?

Om begrip te hebben voor deze afsluiting (want is zo'n beetje het rustigste deel) lijkt het mij wenselijk om te vertellen waarom het dicht is.
Less is bore

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 dec 2020 15:07

JoostG schreef: 09 dec 2020 10:12

Het zou eens verfrissend zijn wanneer een natuurbeheerder het bos dicht gooit voor de wandelaars en alleen openstelt voor gravelaars/MTB-ers. Waarschijnlijk bereikt de rel, die dan ontstaat, zelfs het kabinet.

Of we gaan beseffen dat we in een druk landje wonen, waar iedereen gebruik wil maken van natuur en we meer rekening houden met elkaar. De hondenbezitter gaat weer beter op zijn hond letten, de fietser houdt altijd rekening met de andere recreanten en de wandelaars beseffen dat zijn niet het alleenrecht hebben op de natuur.
Hier in België net hetzelfde. Sinds corona loopt het op vele plaatsen de spuigaten uit. Het probleem is dat de meeste natuurbeheerders ook wandelaars zijn, dus... de wandelaar krijgt haast altijd voorrang.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 dec 2020 15:34

De wandelaar is heilig omdat het de meerderheid is/recht van de sterkste. Net als met automobilisten vs. wielrenners krijgen die laatste altijd de schuld, terwijl ik dagelijks toch heel wat slechte chauffeurs tegen kom op de autoweg.

Iets als Decathlon-wielrenner vind ik best leuk begrip hoor, net als de Corona-fietsers op de weg. Daar moeten ook gewoon grappen over gemaakt (kunnen) worden, maar wat hele wij tegen zij wat nu overal speelt in onze maatschappij begint wel een beetje vervelend te worden. Als je het internet mag geloven doet niemand ooit iets fout en ligt de schuld altijd bij de ander.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 09 dec 2020 16:27

jakkel schreef: 09 dec 2020 15:07
JoostG schreef: 09 dec 2020 10:12

Het zou eens verfrissend zijn wanneer een natuurbeheerder het bos dicht gooit voor de wandelaars en alleen openstelt voor gravelaars/MTB-ers. Waarschijnlijk bereikt de rel, die dan ontstaat, zelfs het kabinet.

Of we gaan beseffen dat we in een druk landje wonen, waar iedereen gebruik wil maken van natuur en we meer rekening houden met elkaar. De hondenbezitter gaat weer beter op zijn hond letten, de fietser houdt altijd rekening met de andere recreanten en de wandelaars beseffen dat zijn niet het alleenrecht hebben op de natuur.
Hier in België net hetzelfde. Sinds corona loopt het op vele plaatsen de spuigaten uit. Het probleem is dat de meeste natuurbeheerders ook wandelaars zijn, dus... de wandelaar krijgt haast altijd voorrang.
Inderdaad hier ook veel verhalen in de media over roekeloze woestelingen op de MTB die arme, onschuldige wandelaars belagen.
Volgens mij heeft een en ander ook te maken met het verbod op georganiseerde tourtochten in het bos.
Deze haalden wandelaars en fietsers toch wat meer uit elkaar, terwijl nu iedereen overal en altijd zijn plaatsje opeist.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 09 dec 2020 17:01

De makke zit hem wat mij betreft in het feit dat MTB en wandelpaden vaak door elkaar heen lopen. Je kruist altijd wel wat. En ik ben redelijk voorzichtig, maar in volle vaart ziet een aanstormende MTB-er richting je kinderen er heel indrukwekkend uit. En ik kom toch ook nog wel eens regelmatig wandelaars tegen die over de MTB paden kuieren.

Het is gewoon te vol. Helemaal nu iedereen op de fiets gesprongen is in deze bijzondere tijden. Dat gaat wringen. Als MTB-ers trek je dan al snel aan t kortste end. Ik snap t wel.

Ik heb een vriend die aan motorcross doet. Die zouden ook heel graag een paadje op de Heuvelrug krijgen. Dat wordt pas een next level discussie.... :lol:
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 dec 2020 22:40

Qua wandelaars is het nu natuurlijk ook kneiterdruk. De keren dat ik dit jaar het bos in geweest ben (3-4x ofzo) stonden de auto's tot tientallen meters buiten de daarvoor bestemde parkeerplaatsen opgesteld. Kan er zelf stiekem wel een beetje om lachen, denk dat er hier (Lingebos) op een gegeven moment meer auto's dan bomen stonden. Werd dus ook door de eerste wandelaar (oud mannetje met een zure kop) aangesproken dat fietsers niet welkom waren in het bos.

Ach, volgend jaar zie je ze niet meer. Tot die tijd maar op de weg of Zwift. Leuke MTB routes zijn hier toch niet en met de auto naar de Heuvelrug en Veluwe sla ik wel een jaartje over.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 dec 2020 23:51

ypuh schreef: 09 dec 2020 15:34 De wandelaar is heilig omdat het de meerderheid is/recht van de sterkste. Net als met automobilisten vs. wielrenners krijgen die laatste altijd de schuld, terwijl ik dagelijks toch heel wat slechte chauffeurs tegen kom op de autoweg.

Iets als Decathlon-wielrenner vind ik best leuk begrip hoor, net als de Corona-fietsers op de weg. Daar moeten ook gewoon grappen over gemaakt (kunnen) worden, maar wat hele wij tegen zij wat nu overal speelt in onze maatschappij begint wel een beetje vervelend te worden. Als je het internet mag geloven doet niemand ooit iets fout en ligt de schuld altijd bij de ander.

Je slaat de spijker op z’n kop!! Dat is precies het ptobleem!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

sandermtb
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2020 18:49

sandermtb 23 dec 2020 19:53

Wat ik gelezen heb ( kan het nu niet meer terug vinden helaas) is dat er mtbers buiten de route aan het rijden waren en er een zwanger paard in het gebied loopt. Heeft extra ruimte nodig. Dus hopen dat het binnenkort gewoon weer open gaat. Blijft een mooie route

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 dec 2020 06:46

Lijkt me vreemd, mtb’ers houden zich namelijk altijd aan de regels. Het is de schuld van de wielrenners, gravelbikers, wandelaars en Peter R de Vries.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 24 dec 2020 07:37

De wandelaar gaat voor de fietser, de fietser gaat boven de auto. Helaas is niet iedere automobilist en iedere fietser / mountainbiker mee met die ongeschreven regel. Als je op een wandelaar aan komt dan attendeer je je fietsgroep, verlaag je de snelheid tot ongeveer 10 km per uur, kondig je jezelf netjes aan en kijk je hoe je met zo min mogelijk overlast kunt passeren. Om eerlijk te zijn, ik ken er heel weinig die het doen. En als ze bij mij in het wiel zitten vragen ze zich af waarom ik nooit een sneer krijg van een wandelaar.

Beetje off topic want Hoge Ginkel kom ik nooit, wel op andere plaatsen waar we niet altijd hand in hand door het kleine lapje bos gaan.

Zelfs op een vaste route is dit de juiste manier. En attendeer de mensen met een net gesprek op het feit dat ze op een vaste route zitten.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 jan 2015 12:03
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contact

MTB Heuvelrug 24 dec 2020 11:51

Hoge Ginkel
Vanwege de toegenomen recreatiedruk zijn we met de terreineigenaren in gesprek over de toekomst van de route Hoge Ginkel. De druk is in zo’n korte tijd dusdanig toegenomen dat niemand hierop heeft kunnen anticiperen. Afsluiten van de route was de enige optie om de rust terug te laten keren. We kijken of we een oplossing kunnen vinden.
link: Website

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2020 14:14

Ik blijf het nog steeds een half verhaal vinden. Amerongen lijkt mij veel drukker, en het eerste deel wat overlapt met Leersum is gewoon open.
Het rustigste stuk van de Ginkel-route is juist dicht imho.
Less is bore

Plaats reactie