Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Geschikte mountainbike voor kind

elsvis
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2020 11:14

elsvis 19 nov 2020 11:20

Wij zijn geen fanatieke mountainbikers en beperken ons eigenlijk vaak tot af en toe een ritje in vakanties, met huur fietsen (ai, nu ben ik gelijk afgekeurd waarschijnlijk ;-) ). Mijn jongste geniet hier erg van. Ik ben eigenlijk benieuwd welke betaalbare fiets voor een kind geschikt is om af en toe een ritje te kunnen rijden. Ik las pas over Woombikes https://stip-kinderfietsen.nl/kinderfie ... m-fietsen/. Lijkt mij een geschikte fiets voor zowel thuis als een route door het bos. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 19 nov 2020 11:49

Ik kan je de fietsen van Decathlon aanraden. Voor 150 Eur vorig jaar een MTB voor de kleine gekocht incl verende vork. Verwacht daarvan overigens geen wonderen, maar moet zeggen dat de kwaliteit verder meer dan prima is voor dit geld.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 nov 2020 12:10

Ik weet niet hoe oud de kleine is, maar gewicht is meestal wel een dingetje. Vaak gaan kinderfietsen richting de 13-14 kg. Dat is alsof jij op een fiets van 40 kg zit..
Helaas zijn lichtere fietsen vaak ook duurder. Tweedehands zoeken dus! Een nieuwe goedkope fiets, dat zou ik niet zo snel doen.
Een verende voorvork voegt veel gewicht toe en is vaak niet nodig en/of van slechte kwaliteit. Mijn kleine fietst altijd met een starre vork (gestart met 4, nu 7 jaar oud), en begint, nu hij wat verder begint te springen en serieus snelheid begint te maken in de afdalingen, nu soms tegen de limieten van volledig star rijden aan te lopen; de eerste 2 jaar was dat nog geen probleem.
Draaishifters zijn vaak lastig voor kleine, niet zulke sterke handjes. Gelukkig koop je voor weinig geld een geschikte trigger shifter. Het goedkoopste voldoet dan al snel.
Een voorderailleur is dan helemaal lastig te bedienen. De praktijk wijst uit dat ze eigenlijk toch altijd op het middenblad fietsen (net zoals de grote mensen in het 3x9 tijdperk ;-) ). Kun je er net zo goed meteen een "one-by" van maken. Scheelt ook weer gewicht.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 nov 2020 13:48

Die Woom fietsen uit de link staat wel bekend als goed kinderfietsenmerk met lichte fietsen. Of dat ook voor mountainbike uitvoeringen goed is, weet ik niet.

Early rider is ook een goed merk met lichte fietsen
Canyon heeft nog iets in het assortiment zitten

Puky S-pro (hangt even af van de leeftijd van t kind natuurlijk of dat nog past).

En kort googlen laat zien dat cube en merida ook wel wat mountainbike opties hebben in 20 en 24 inch wielmaat, met starre voorvork en dikke banden. Specialized doet ook wel iets met kinderfietsen trouwens. Nu zit ik zelf naar (16) 18 of 20 inch te kijken.... dus misschien is mijn zoekgebied net even anders ;-)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

SiepSwinkels
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36

SiepSwinkels 19 nov 2020 13:56

Ik sluit me aan bij @marsman hierboven. Decathlon heeft voor rond de 200 euro een paar mooie opties als het gaat om kinder mountainbikes. Misschien niet de nieuwste technologiën maar super leuk om af en toe mee te fietsen zoals je zegt. Nadat je kind er een aantal jaar op heeft gefietst kun je fiets altijd nog voor een mooi bedrag verkopen en wellicht later (als je kind langzaam aan het uitgroeien is) een wat duurder model aanschaffen.

Naar mijn ervaring kun je voor dat geld bij de decathlon geen fouten maken!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 nov 2020 13:59

Zou ik dus niet doen. Voor het geld dat je betaald voor zo'n van verwarmingsbuizen gemaakte fiets heb je een leuke tweedehands. (Neemt niet weg dat je ook op een dergelijke fiets heel erg veel lol kunt hebben)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 19 nov 2020 14:22

Kijk eens naar Eightshot, het stoerdere MTB merk van Puky.

Maken serieus leuke fietsjes voor die kleintjes.

Mijn zoontje heeft de X-Coady 24 disc. Hij wilde perse een verende voorvork, zelf zou ik daar niet direct voor kiezen. Maar vergelijken met bijvoorbeeld de Cube van mijn dochter is dit echt een veel nettere fiets. Lichter, veel betere vork erin, netter afgewerkt, extra versnelling, echt een top fietsje.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1207
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 19 nov 2020 14:59

Ook mooi ..https://www.bike24.de/p1378034.html?menu=1000,173,182


Wel wat prijzig , maar www.bike24.de heeft ook meer keuze in lagere prijsklasse.

elsvis
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2020 11:14

elsvis 19 nov 2020 16:14

Bedankt voor jullie reacties. Dat wordt een avondje internetten zie ik al ;-)
Tweedehands is inderdaad wel een optie, alleen ben ik voor een mountainbike fiets toch wel graag er zeker van dat het ding nog echt goed in elkaar steekt. En weet niet of ik daar zelf nu echt zicht op heb ;-)

mimoza
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 24 nov 2020 16:26

wij hebben zelf voor mijn 6jarige zoon een bmc blast 20

kost wat, maar is kwalitatief, voldoende licht, lichtjes overkill

Hiervoor hadden we een decathlonfietsje, ook best ok, maar dit is echt dag en nacht verschil.

Collega zijn kind heeft een BMC blast 24 en een vriend van me heeft een Trek roscoe junior (denk ik)

hij beleeft er heel veel plezier op!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 nov 2020 19:10

marsman schreef: 19 nov 2020 11:49 Ik kan je de fietsen van Decathlon aanraden. Voor 150 Eur vorig jaar een MTB voor de kleine gekocht incl verende vork. Verwacht daarvan overigens geen wonderen, maar moet zeggen dat de kwaliteit verder meer dan prima is voor dit geld.
+1 Wat me ook aanspreekt is dat ze kinder mtb's verkopen zonder verende voorvork (zijn veel te zwaar en doen niks in de prijsklasse) en 1x. Simpel, licht en makkelijk te onderhouden.

mimoza
Forum-lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 24 nov 2020 20:14

Klopt, maar eens ze wat ouder zijn (zoon is 6 jaar), zijn versnellingen echt wel makkelijk.

Als je samen gaat fietsen, kan hij wat sneller fietsen zonder zich ‘dood’ te trappen.

Plaats reactie