Het grote domme vragen / MTB-beginner
Dank!
Voor 3 tientjes kan ik nu de boel (als het goed is) omzetten naar 1x10. Een grotere cassette kan eventueel later nog, die kosten trouwens ook heel weinig.
Voor 3 tientjes kan ik nu de boel (als het goed is) omzetten naar 1x10. Een grotere cassette kan eventueel later nog, die kosten trouwens ook heel weinig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heb je er een hardtail van gemaakt havana
Ik noem een triple wel eens een 1x plus aandrijving. In NL reed ik op de triple in het terrein 95% op het middenblad bij extreme omstandigheden naar de 1 of 3. Zoveel last van de triple heb je niet en de onderdelen zijn goedkoop.
Waarom de veelzijdigheid eraf halen? Je ziet nu dat je er steeds meer op fietst, straks gaat ie stiekum toch mee in de kerst of voorjaarsvakantie met het gezin naar de eifel. Dan is 1x10 weer niet toereikend.
Mocht je toch 1x12 gaan neem dan shifters en derrie,s XT en niet de shifters XTR en derrie slx.
Ik noem een triple wel eens een 1x plus aandrijving. In NL reed ik op de triple in het terrein 95% op het middenblad bij extreme omstandigheden naar de 1 of 3. Zoveel last van de triple heb je niet en de onderdelen zijn goedkoop.
Waarom de veelzijdigheid eraf halen? Je ziet nu dat je er steeds meer op fietst, straks gaat ie stiekum toch mee in de kerst of voorjaarsvakantie met het gezin naar de eifel. Dan is 1x10 weer niet toereikend.
Mocht je toch 1x12 gaan neem dan shifters en derrie,s XT en niet de shifters XTR en derrie slx.
Ik zou het persoonlijk ook laten voor wat het is.
Ik rijd nu zo'n 1.5 jaar met 1x12, 34- 10/51. Bereik is uiteraard super, vooraan nooit schakelen en toch kan je op elk terrein uit de voeten, van wind mee op het asfalt tot een offroad beklimming van 20% in de Alpen.
Maar wat ik een enorm nadeel vind in m'n vooral vlakkere offroad km's is het grote verschil in trapfrequentie door dat kleine bladje vooraan en dat de tandjes achteraan opgaan met twee tanden tussen elke versnelling. 34/14 is dikwijls net iets te licht terwijl 34/12 dan weer plots net te zwaar is. Met een groter blad vooraan zijn die verschillen niet zo groot. Voor de eerder vlakke ritten, die we in Nederland en het noorden van België toch vooral rijden, zou ik een groter blad vooraan (vb 42t) toch beter vinden. Eens de weggroepen van Shimano met 12 speed komen, dan gooi ik er een wegcassette op met kransen die met één tand opgaan in de zwaardere versnellingen. Dat gaat al een pak beter zijn.
Ik rijd nu zo'n 1.5 jaar met 1x12, 34- 10/51. Bereik is uiteraard super, vooraan nooit schakelen en toch kan je op elk terrein uit de voeten, van wind mee op het asfalt tot een offroad beklimming van 20% in de Alpen.
Maar wat ik een enorm nadeel vind in m'n vooral vlakkere offroad km's is het grote verschil in trapfrequentie door dat kleine bladje vooraan en dat de tandjes achteraan opgaan met twee tanden tussen elke versnelling. 34/14 is dikwijls net iets te licht terwijl 34/12 dan weer plots net te zwaar is. Met een groter blad vooraan zijn die verschillen niet zo groot. Voor de eerder vlakke ritten, die we in Nederland en het noorden van België toch vooral rijden, zou ik een groter blad vooraan (vb 42t) toch beter vinden. Eens de weggroepen van Shimano met 12 speed komen, dan gooi ik er een wegcassette op met kransen die met één tand opgaan in de zwaardere versnellingen. Dat gaat al een pak beter zijn.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik ook ik zou meer diversiteit in 12speed cassettes willen. In NL (behalve zuid limburg). Rij ik nooit op de 10 en op de 50 en mooie 11/42 met in het eerste deel maar 2 stappen ipv 3 zou ik meteen aanschaffen.
Ik rijd in NL gewoon met een 38 voor dat is al prettiger, ook een 36 gaat prima. Kleiner vind ik niet lekker je rijd dan zo vaak op de kleine kransje en dan gaan mijn dure spullen er wel heel snel aan
Ik rijd in NL gewoon met een 38 voor dat is al prettiger, ook een 36 gaat prima. Kleiner vind ik niet lekker je rijd dan zo vaak op de kleine kransje en dan gaan mijn dure spullen er wel heel snel aan
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Daarom is 11 sp ook nog niet achterhaald.
Een 36 vooraan is prima bij een 1x setup, Sunrace cassettes zijn prima, schakelen goed met Shimano, zijn goedkoper en lichter dan een SLX cassette en, wat ik wel belangrijk vind, de grootste 6 kransjes zitten op 2 spiders, wat bij de SLX cassette niet het geval is.
Gaan ook tot 50tands.
Ik heb een Boost passing met 36 voor en 11/40 achter en voorheen ook met Sunrace cassettes gereden, ging uitstekend!
Bij 11/40 zijn de stappen tussen de kransjes ook kleiner zoals wasbeer al aangeeft.
Een 36 vooraan is prima bij een 1x setup, Sunrace cassettes zijn prima, schakelen goed met Shimano, zijn goedkoper en lichter dan een SLX cassette en, wat ik wel belangrijk vind, de grootste 6 kransjes zitten op 2 spiders, wat bij de SLX cassette niet het geval is.
Gaan ook tot 50tands.
Ik heb een Boost passing met 36 voor en 11/40 achter en voorheen ook met Sunrace cassettes gereden, ging uitstekend!
Bij 11/40 zijn de stappen tussen de kransjes ook kleiner zoals wasbeer al aangeeft.
Ik vind vooral de combinatie klein tandwiel vooraan en twee tanden verspringen achteraan per versnelling slecht. Het verschil is te groot bij de gangbare versnellingen. Met een groter tandwiel vooraan heb je minder grote verschillen.
Neem nu 34/12 = 5.94m per omwenteling/crank. Als ik één versnelling lichter schakel (34/14) dan leg ik per omwenteling/crank 4,79 m af. Onmiddellijk een verschil van 1,15 m.
Neem een 42/15 (vergelijkbaar met 34/12)= 5.87m per omwenteling/crank. Als ik met die 42t één versnelling lichter schakel met twee tanden verschil (42/17), dan leg ik 5,18m af. Dat is 0.69m verschil.
Neem nu 34/12 = 5.94m per omwenteling/crank. Als ik één versnelling lichter schakel (34/14) dan leg ik per omwenteling/crank 4,79 m af. Onmiddellijk een verschil van 1,15 m.
Neem een 42/15 (vergelijkbaar met 34/12)= 5.87m per omwenteling/crank. Als ik met die 42t één versnelling lichter schakel met twee tanden verschil (42/17), dan leg ik 5,18m af. Dat is 0.69m verschil.
Op mijn gravel een 1x11sp. Prima, mis de kleinere stapjes wel.
Mijn MTB was na 7jr toe aan veel nieuws. Wegdoen kan, door de ervaring met de 1x11 op de gravel, gekozen voor een 2x12 XT met 26-36 vooraan 10-45 achter.
Dus mijn advies, 1x10 proberen en dan terug naar 2x10
Mijn MTB was na 7jr toe aan veel nieuws. Wegdoen kan, door de ervaring met de 1x11 op de gravel, gekozen voor een 2x12 XT met 26-36 vooraan 10-45 achter.
Dus mijn advies, 1x10 proberen en dan terug naar 2x10
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Terug naar 2x10 kan niet, is nu 3x10
Ik heb ook een gravelracer, daar 1x11. Miste de kleine stapjes wel met mijn 11-32x maar na switch naar 11-28 stukken beter.
Ik heb ook een gravelracer, daar 1x11. Miste de kleine stapjes wel met mijn 11-32x maar na switch naar 11-28 stukken beter.
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Ik moet wel een beetje gniffelen om al die Nederlandse one-by'ers met hun schotels achter.
Zelf sinds vorig weekend ook de conversie 3x10 naar 1x10 gemaakt, maar godzijdank gewoon de 11-34 achter en dus fijne stapjes zwaarder en lichter.
Mocht ik ooit nog wat extremers gaan doen dan liggen de triple onderdelen er zo weer op.
Zelf sinds vorig weekend ook de conversie 3x10 naar 1x10 gemaakt, maar godzijdank gewoon de 11-34 achter en dus fijne stapjes zwaarder en lichter.
Mocht ik ooit nog wat extremers gaan doen dan liggen de triple onderdelen er zo weer op.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Tja, MTB's en gravels worden nu eenmaal standaard met grote cassettes geleverd. Een mountainbike dient normaal ook om in de bergen te rijden hé.ridefreeordie schreef: ↑06 nov 2020 11:42 Ik moet wel een beetje gniffelen om al die Nederlandse one-by'ers met hun schotels achter.
Zelf sinds vorig weekend ook de conversie 3x10 naar 1x10 gemaakt, maar godzijdank gewoon de 11-34 achter en dus fijne stapjes zwaarder en lichter.
Mocht ik ooit nog wat extremers gaan doen dan liggen de triple onderdelen er zo weer op.
Ik heb op m'n gravel/'trage wegfiets' de 11-42 ook vervangen door een 11-26. Maar voor m'n huidige MTB (Shimano 12-speed) bestaat er nog niets met kleinere tandwielen.