Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

MTB route Bentwoud

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 22 okt 2020 21:10

Onlangs is er een initiatief gestart om een (familievriendelijke) MTB route te realiseren in het Bentwoud.

We hebben contact gehad met vele belanghebbenden in het gebied en de reacties tot nu toe zijn (voorzichtig) positief.

zie ook: mtbbentwoud.wordpress.com.

Mocht je zin en tijd hebben om mee te denken laat het dan vooral even weten.. we kunnen wel wat hulp gebruiken!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Freek053
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2013 09:36

Freek053 28 okt 2020 14:46

Eerste tip, vertel er even bij waar Bentwoud ligt. Want ik had echt geen idee ;)
vrijwilliger Mountainbike Museum, Arnhem

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37362
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 okt 2020 15:47

Troost je: in vergelijking tot de regio Arnhem is het een vlak en modderig park ;-)
(Ligt tussen Zoetermeer en Boskoop).
Less is bore

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 17 jan 2021 08:17

Mooi initiatief! Heb sinds kort ook een MTB en het Bentwoud ligt op 5 minuten fietsen, dus dat zou een fantastische toevoeging zijn wat mij betreft!

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 20 jan 2021 08:13

Top dat je het een mooi initiatief vindt. We doen ons best om uiteindelijk iets leuks te creëren waar je zowel als beginner (jong of oud), met een kleine beurs als wat meer gevorderd lol kunt hebben, zonder dat het een racebaan gaat worden.

We moeten(en willen vooral ook) met veel andere gebruikers rekening houden, Dus dat is afstemmen en zorgen dat alles en iedereen aan boord is. Maar dat is wel een hoop georganiseer. uit contact met degene die aan de basis hebben gestaan bij andere routes, weten we dat je zo 3 jaar verder kan zijn voordat je kunt gaan bouwen.

Maar wie weet hebben we mazzel en kunnen we iets sneller doen.

We weten inmiddels dat er veel mensen zijn die graag op de mtb door het Bentwoud willen, Maar voorlopig trekken we er nog maar met een klein clubje aan. Hopelijk krijgen we in de loop van het jaar wel duidelijk of het een haalbare kaart zal worden of niet!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2021 20:11

Geinig, dat is bij mijn ouders in de achtertuin. Letterlijk! Mochten jullie nog een kleine tester zoeken, dan weet ik er nog wel eentje :mrgreen:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37362
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jan 2021 20:24

Ik ben bang dat het een duur grapje gaat worden. De klei ondergrond maakt het niet makkelijk om het jaarrond toegankelijk te houden, dus je zult met heel veel tonnen verhardingsmateriaal en vlonders aan de slag moeten vrees ik.
Sowiso zul je best wat kunstmatige TTF's moeten maken, want anders wordt het alsnog een vlakke polderracebaan. Wat overigens op zijn tijd best even leuk kan zijn.
Less is bore

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 21 jan 2021 10:50

Gemakkelijk is het niet. Dat weten we.

Het begint al met dat we willen proberen om geen andere recreanten te storen. In de verkenning hebben we iets geprobeerd te maken waarbij we minimaal aantal wandelpaden oversteken, en daar verder behoorlijk uit de buurt blijven (en dat zijn er echt heel veel in het Bentwoud) Zelfde voor de ruiterpaden. In de buurt van de modelvliegclub kan en wil je ook niet komen.

Dan blijft er opeens nog maar heel weinig over. Een groot deel daarvan is het natste gedeelte van het woud. Daar zou je inderdaad met vlonders kunnen werken, dat maakt de route direct ook anders dan de meesten. Maar goed.. het is duur, en je hoe zorg je ervoor dat dat veilig blijft op de lange duur. We lopen dus regelmatig rond te stappen (inderdaad stappen niet fietsen) om te kijken wat er waar zoal zou kunnen. En uiteindelijk willen we die ideeën delen met echte professionals. Die zijn echter ook niet gratis.

je hebt dus gelijk dat het een duur grapje gaat worden.

Fondsenwerving is dus wel een van de speerpunten. Dus als iemand die daar heel goed in is zich bij ons aan wil sluiten... die is van harte welkom!

Hoe je het onderhoud (duurzaam) kunt organiseren ook, maar daar hebben we ideeën over. Maar ook hier is het weer belanghebbenden opzoeken, betrekken en enthousiasmeren.


Wat wel fijn is, is dat we mensen ontmoeten die soms sceptisch (niet pro mtb) zijn, maar wel bereid zijn om vanuit hun perspectief mee te denken. En verder krijgen we ook echt wel positieve geluiden.

Zoals je ziet is het allemaal nog erg prematuur, maar voorlopig hebben we ook al echt wel een aantal hobbels genomen.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

J-JBol
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 aug 2019 16:41

J-JBol 22 jan 2021 07:48

Wat mij laatst opviel tijdens een rondje Bentwoud is dat er heel veel voetgangers gewoon over het asfalt (fiets)pad wandelen en de puin wandel paden een stuk minder gebruikt lijken te worden. Wellicht is dat iets om aan te dragen in de "onderhandelingen"? Ik weet dat de openbare weg geen racebaan voor de fiets is, maar het geeft wel irritatie als je door de hoeveelheid wandelaars meer aan het slalommen dan aant fietsen bent. Ik kreeg de neiging om dan maar het puin pad te nemen af en toe. Ik heb die neiging weten te onderdrukken hoor😉. Maar ik bedoel maar voorzien al die wandelpaden echt in een behoefte van een grote groep of is er misschien ruimte om een deel ervan om te turnen tot MTB/cross paden?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 27 jan 2021 08:55

Je hebt wel gelijk dat wandelaars het hele gebied gebruiken. volgens de bordjes mogen ze dat ook. Ik herken ook wel wat je zegt. vaak lopen ze ook nog aan de verkeerde kant (namelijk rechts) van de weg waardoor ze vaak ook nog schrikken als je ondanks een vriendelijk belletje etc. er langs komt. Het is nu gewoon erg druk.

Overigens.. de wandelpaden zelf worden gewoon gebruikt.

Ons eerste idee was om te kijken of we gebruik konden maken van de paden die er al zijn. Dat idee kon direct op de nodige weerstand rekenen. Als het duidelijk is dat je daar de handen niet of heel moeilijk op elkaar kan krijgen, dan is het zonde van de energie om daar tijd in te steken.

Nu is echt alles er op gericht om, als het zo is dat we echt wat mogen realiseren, het verkeer zoveel mogelijk te scheiden. Als we iets niet willen op dit kleine stukje, dan zijn het wel Nijmeegse toestanden.

We kregen nu al berichten dat de wildrijders nogal wat irritatie opwekken. Dat is helemaal vervelend want dat draait het sentiment de verkeerde kant op.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37362
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jan 2021 11:50

Lang leve de gravelfietsen vrees ik?
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jan 2021 13:34

Voetgangers hören toch rechts te lopen...

Ik weet, en ken ook hele discussies in hardloop groepen, over links lopen om verkeer aan te zien komen en dus voor je eigen veiligheid.

Maar als fietser heb ik ze toch echt liever rechts. Lopen ze links, jou tegemoet komend, en komt er ook fietsverkeer je tegemoet, kom je in een deadlock situatie terecht.
De wandelaar is zich niet bewust van (voor hem) achteropkomend verkeer, voetgangers stappen zelden tot nooit de berm in (so far voor het argument links lopen voor je eigen veiligheid).

Meestal gaat 't goed, en is 't wat geven en nemen, beetje inschatten en anticiperen. Maar rechts lopen is voor de doorstroming eigenlijk altijd beter.

Route door 't bentwoud maken.., zou je dan niet her en der een bruggetje over een ander pad kunnen leggen? En misschien zal je toch al wat eerder op een gravel/Cross parcours uitkomen... Dan kan je de oppervlakte wat beperkt houden, minder interventie met andere functies. Misschien plek voor pumptrack, wat leuke jumps/hindernissen en kids parcours.
Dan is het misschien wat meer gericht op trainen, oefeningetjes of beginners ipv een lekker mtb tochtje maken. Dus andere doelgroep, andere insteek zelfs. Maar wellicht is dat wel makkelijker realiseerbaar.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie