Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

To boost or not to boost

Hbblaauw
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:43

Hbblaauw 15 okt 2020 11:29

Vraagje van een beginner, wat is nu het verschil tussen een boost achterwiel en voorwiel, en een gewoon achter- en voorwiel?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 okt 2020 11:35

Bredere naven = stijvere wielen
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Hbblaauw
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:43

Hbblaauw 15 okt 2020 11:38

Thx! Dus het zit hem puur in de naven. Weer wat wijzer geworden 😄

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 15 okt 2020 11:57

amclassic-fan schreef: 15 okt 2020 11:35 Bredere naven = stijvere wielen
Dat, en leidt tot:
Increased stiffness and durability of the wheel
More efficient and precise steering
Better geometry for short-base frames
Bigger and more rigid points for the steering tube
More choices in terms of flat-teeth chain ring
More tyre travel, allowing you to mount wider sections
A 29" wheel gains 20% lateral stiffness
A 27.5" wheel gains 14% lateral stiffness
The offset of the chain increases the space between the tyre and the chain, allowing the fitting of tyres of more than 2.5"

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 okt 2020 12:33

En uiteindelijk maakt het niet zo gek veel verschil, zeker als beginner zal je er niets van merken.
Ik zou er zeker een fiets niet voor laten staan.

Hbblaauw
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:43

Hbblaauw 15 okt 2020 13:14

20 12:33
Citeer
Meld dit bericht
En uiteindelijk maakt het niet zo gek veel verschil, zeker als beginner zal je er niets van merken.
Ik zou er zeker een fiets niet voor laten staan.


Boost (zoals ik het lees) is toch juist een verbetering tov standaard? Maar de MTB die ik besteld heb, heeft een boost frame? (Schrijft Wilier site) 110 FX Wilier MTB

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 15 okt 2020 13:58

Mijn virtuele fietsen zijn de laatste jaren onwaarschijnlijk veel stijver geworden. Door carbon werden ze stijver. Door steekassen werden ze stijver en nu boestwielen. Worden ze nog stijverder.
In de praktijk merk ik er niks van

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 okt 2020 14:21

Slaat boost niet vooral op het frame? Met daarmee de aanpassingen aan het wiel.
Maar vooral meer ruimte voor hele dikke banden (60+ mm breed)? Waar aan rubber weer wat meer draaiend gewicht zal moeten meegaan ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 okt 2020 14:34

Nee_Nee schreef: 15 okt 2020 13:58 Mijn virtuele fietsen zijn de laatste jaren onwaarschijnlijk veel stijver geworden. Door carbon werden ze stijver. Door steekassen werden ze stijver en nu boestwielen. Worden ze nog stijverder.
In de praktijk merk ik er niks van
Ik vind het totaal gewoon beter. Steekassen en asymetrische carbon velgen. Veel stijver mwaa vooral overal stijf en niet een onderdeel die het niet is. Veel meer de totale balans die beter is.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 okt 2020 16:01

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Hbblaauw
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 08 jul 2020 22:43

Hbblaauw 15 okt 2020 16:10

De specificatie van Wilier 110 FX spreekt inderdaad enkelt over boost fran
Me, en niets over wielen.....

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 15 okt 2020 19:00

Leuk marketing gepraat dat de wielen stijver worden, maar dan moet er wel een specifieke boost naaf zijn. Zover ik weet zijn die er niet heel veel. De meeste boost naven zijn gewoon exact dezelfde als de normale exemplaren, met extra brede eindkapjes. Indien er wel specifieke naven zijn, dan geloof ik wel dat de wielen stijver kunnen worden doordat de spaken een kleinere hoek maken.

Plaats reactie