Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Twijfels maatvoering huidige MTB

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 11 sep 2020 12:50

t2300 schreef: 11 sep 2020 12:38 Je hebt het over een power length van 15cm
Wat is dat? De berekende lengte vd stuurpen obv je lichaam bij de toptube van 61cm?
Lijkt me extreem lang, en pen van 15cm
Ik ben niet meer zo thuis in 26” geo, maar vroeger was een lengte van 11/12 normaal.
Als al bij de L een idioot lange pen nodig is, is dat bij huidige M al rond de 19cm
Dat is waanzinnig!
En dus een kansloze missie die op maat te zetten.
Zoals hierboven, is je binnenbeen wel correct?
Beetje onduidelijk wat ze bedoelen met power length in de Bike Fit app. Lijkt op het plaatje op de stuurpen, maar is mij inderdaad ook niet helemaal duidelijk. Binnenbeenlengte is nu 6x oopgemeten (79,80,81,81,81,82). Lijkt me voldoende maal gemeten om er vanuit te gaan dat 81 klopt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12637
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 sep 2020 13:12

Bij een MTB is het vaak niet heel lastig. Van 180 tm 190 heb je in 90% van de gevallen een L.
Tenzij je extreem afwijkende maten hebt.

Daarnaast een toptube uit een bikefitting laten komen voor een MTB is geen goed plan!
De nieuwe MTB,s gaan allemaal uit van hele korte stuurpennen, de bovenbuizen van nieuwe modellen zijn vaak 2 tot 3cm langer dan hun voorganger.

Daarnaast nog de stuurbreedte die ook zomaar 8cm totaal kan schelen per fiets, dus meet echt absolute maten bij een MTB en kijk wat de constructeur bedoeld heeft met het frame. Gaan geen pen van 12cm op een frame doen waar ze 7 aanraden en omgekeerd.

Welnu, je benen zijn behoorlijk kort voor je lengte, dat houd dus in dat je bovenlichaam weer langer is dan gemiddeld. Daardoor zou je dus best op een M passen gezien de drop en zadelhoogte maar met een langere stuurpen. Een redenatie kan ook zijn, neem een L want de bovenbuis is langer.

Dat is altijd de keuze. Ikzelf heb weer relatief lange benen en heb dit andersom een kleiner frame is prettig voor de reach, maar niet voor de drop.

BBL kan je zelf heel makkelijk meten. Doe een boek tussen je benen, trek dat zover mogelijk omhoog en meten maar...................

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 11 sep 2020 19:49

Bij twijfel tussen twee maten, de kleinste maat nemen.

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 28 sep 2020 21:30

jakkel schreef: 11 sep 2020 19:49 Bij twijfel tussen twee maten, de kleinste maat nemen.
Dat is niet meer. Huidige geometrie is de trend dat de fietsen langer worden, meer reach en een minder steile balhoofdhoek en juist weer een steilere zadelbuishoek. Veel mensen verwachten dat zo`n fiets niet een bocht om te krijgen is maar dat is niet zo. Eigenlijk zijn de Duitse merken(maar ook bij Orbea kun je beter de grotere maat nemen) iets behoudender met deze trend dus daar kan het soms beter zijn om wel voor die grotere maat te kiezen. Zo`n moderne fiets hoor je niet meer met een lange stuurpen te rijden maar wel met een breder stuur dan we 10 jaar geleden hadden.

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 29 sep 2020 01:08

Hartstikke bedankt voor alle reacties. Onderhand besloten om eerst eens met de gewone fiets met regelmaat te fietsen. Dit in verband met conditie, maar ook wel met een "blessure" aan de knie, waardoor ik het op de MTB momenteel maar een paar kilometer volhoudt. De huidige geometrie van de MTB helpt hier onwaarschijnlijk niet aan mee.

Over enkele weken/maanden eens kijken wat we gaan doen met MTB/wielrennen, maar dan moet eerst die blessure weg zijn.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 sep 2020 16:00

guzzi schreef: 28 sep 2020 21:30
jakkel schreef: 11 sep 2020 19:49 Bij twijfel tussen twee maten, de kleinste maat nemen.
Dat is niet meer. Huidige geometrie is de trend dat de fietsen langer worden, meer reach en een minder steile balhoofdhoek en juist weer een steilere zadelbuishoek. Veel mensen verwachten dat zo`n fiets niet een bocht om te krijgen is maar dat is niet zo. Eigenlijk zijn de Duitse merken(maar ook bij Orbea kun je beter de grotere maat nemen) iets behoudender met deze trend dus daar kan het soms beter zijn om wel voor die grotere maat te kiezen. Zo`n moderne fiets hoor je niet meer met een lange stuurpen te rijden maar wel met een breder stuur dan we 10 jaar geleden hadden.
Ja, dat is de marketing, de theorie. Zelfs met de gewijzigde geometrie toestanden is bij twijfel een kleinere maat nog steeds de beste optie. De kleinere maat van eenzelfde type, merk is sowieso korter, lichter en beter te sturen dan de grotere variant. Dat van die kortere stuurpennen klopt, maar dat neemt niet weg dat een langere niet meer zou kunnen. Ik heb mijn 70 mm exemplaar ook vervangen door een 100 mm, stuurt super hoor.

Kijk naar MVDP, die rijdt ook niet met een 80 mm stuurpennetje hoor.

Afbeelding

Afbeelding


Edit: 70 mm stuurpen ipv 80 mm
Laatst gewijzigd door jakkel op 29 sep 2020 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 29 sep 2020 18:51

Is het niet: bij twijfel de kleinere kiezen als je competitief en de grotere als je meer recreatief wil fietsen?
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 sep 2020 19:52

Veen schreef: 29 sep 2020 18:51 Is het niet: bij twijfel de kleinere kiezen als je competitief en de grotere als je meer recreatief wil fietsen?
Een kleinere fiets heeft een kortere bovenbuis, dus dan zit je wat korter en rechter. De balhoofdbuis is wel wat korter, maar met een spacertje extra is dat ook opgelost. Je kan echt wel veel doen met een stuurpen (lengte en hoek) en spacers .

guzzi
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 feb 2018 21:22

guzzi 29 sep 2020 21:09

jakkel schreef: 29 sep 2020 16:00
Kijk naar MVDP, die rijdt ook niet met een 80 mm stuurpennetje hoor.

Afbeelding

Afbeelding


Edit: 70 mm stuurpen ipv 80 mm
Canyon staat er om bekend dat ze niet groot vallen Dus dat kan ook de reden zijn dat M v d P een langere stuurpen heeft.
Het is een feit dat de huidige geometrie meer vertrouwen geeft wat gunstig is voor de snelheid. Op een vlakke route speelt dat allemaal minder maar op bv Nijmegen of Amerongen gaat dat al een rol spelen. Alles wegzetten als marketing kan maar ik zou toch niet terug willen naar 26`` om maar een voorbeeld te geven. Anderzijds hebben we hier een relatief vlak land en moeten we niet overdrijven zoals met veel Engelse merken.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 29 sep 2020 21:55

Ik heb ook niet gezegd dat alles marketing is, maar uit ervaring kan ik wel zeggen dat veel dingen marketing zijn. ;)

Eneuh, Schurter rijdt ook met 100 mm hoor. Ja, dit is 100mm.

Afbeelding

mhalmingh
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2020 20:15

mhalmingh 27 okt 2020 19:28

Enkele weken later en de MTB er weer eens bijgepast. Zadel op hoogte geplaatst, verder niks veranderd. Even benieuwd wat jullie mening is omtrent de afstelling. Naar mijn idee kom je met een extra spacer al een heel eind. Wellicht een iets langere stuurpen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 27 okt 2020 19:50

Dit is een 26 inch MTB, volgens mij zit je wel erg kort.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie