Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Fox remote lockout lever

bavomeister
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:28

bavomeister 09 aug 2020 13:56

Beste,

Begin deze week mijn nieuwe Canyon Exceed ontvangen. Vandaag eens gaan uitproberen en werkt perfect, tot op een smal padje een uitstekende tak van een haag links op m'n stuur tikt.

Niks aan de hand, paar schrammen op m'n arm maar gwn doorgaan. Kom ik een uur later thuis en wil de vering locken zie ik dat het kleine knopje (om te locken) afgebroken is. Moet dus daar bij die takken gebeurd zijn.

Nu mijn vraag: Is dit echt zo fragiel? Ik kan me niet inbeelden dat een paar tikken dat knopje zomaar kan afbreken, een mtb en al wat eraan hangt moet toch tegen een stootje kunnen?

Zie het niet echt zitten om na een week al een nieuwe te kopen. https://www.bike24.com/p2275506.html

Heb Canyon aangesproken in de hoop dat ze - aangezien hij nog geen week oud is - een nieuw systeem opsturen, maar betwijfel dit.

Zijn er hier mensen bij wie dit ook al voorgevallen is? En ik ben nieuw in de MTB wereld - is het een ramp dat ik m'n vering niet kan locken? Want op het eerste zicht stoort het me niet ontzettend hard, moest het de andere knop zijn wel natuurlijk.

Alvast bedankt voor de antwoorden/expertise.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 09 aug 2020 16:52

Normaal moet je goed je best doen om de shifter stuk te krijgen. Vergeet niet jij denkt dat het de tak is geweest, maar mogelijk iets anders. Anderzijds het moment (impact) van een korte klap ik groter dan langdurig grote druk. Je breekt je been namelijk niet zo snel als je van een hoog springt, maar wel als je plotseling van een stoeprand schiet.
Dus lijkt me geen geval van garantie, mochten ze het wel doen, dan is dat enorm aardig.

bavomeister
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:28

bavomeister 10 aug 2020 09:57

Was inderdaad wel een harde klap. Had me nog net kunnen rechthouden.

Vindt het gewoon vreemd dat als je blijft haken het zo snel afbreekt, was maar tegen 28-30 KPH aan het gaan op dat moment. Zal wel gewoon brute pech zijn vrees ik.

Maar het is dus geen probleem om zonder "firm" stand door te gaan? Of zou ik het beter asap laten maken?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 aug 2020 12:41

Stuur Canyon even een mail. Misschien krijg je gewoon een nieuwe uit coulance misschien niet.
En dan bestel je een nieuwe.

Ik rijd bv zelden lek. Maar als ik lek rijd ik het vaak met een splinternieuwe MTB band die dan meteen rijp is voor de vuilbak. Ook zo jammer :-)

bavomeister
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jan 2019 21:28

bavomeister 11 aug 2020 10:57

Had Canyon inderdaad al een mail gestuurd en ze hebben een afspraak met me gemaakt om de fiets binnen te brengen in hun Service Center te Leuven.

Top service!.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 11 aug 2020 11:12

Vering locken is met de huidige veersystemen eigenlijk niet nodig. Mijn voorvork lock ik letterlijk nooit; de achterdemper wil ik heel soms nog wel eens in standje firm zetten bij lange saaie klimmen op vlakke ondergrond. Een remote is dus in mijn geval volstrekt overbodig.
Maar ik zou zeker proberen via Canyon aan een nieuwe te komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 aug 2020 15:08

Nou ik vind zeker de Fox dusdanig goed en soepel veren dat ik juist de lockout weer vaker gebruik als bij mijn oudere 2013 lefty.

Overigens heb ik de fox lockout vervangen voor een RS twistlock. Mijn duimen houden een trigger niet veel langer dan 20min vol. Werkt perfect!

Plaats reactie