Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Vraag over speling as trek fuel ex 8

Scoupy
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jun 2020 23:03

Scoupy 02 aug 2020 00:02

Hoi,

Ik ben op zoek naar een 2de hands mtb en had een mooie trek fuel ex 8 uit 2012 gevonden op mp. Volledig xtr afgemonteerd en in zeer nette staat. Had alleen geleerd van mijn vorige aankopen (speling op trapas, speling op as voorwiel πŸ˜…) dus nu goed gecheckt. Blijkt er een flinke speling op de achteras te zitten.

De fiets laten staan maar zou nog gaan achterhalen of het te repareren zou zijn.

Nu mijn vraag aan jullie; wat zou het ergste kunnen zijn dat er aan de hand is? Als het in het wiel zit dan is het de vraag of het te repareren valt voor een redelijk bedrag. Als het in het frame zit dan is het sowieso geen optie meer.

Wat raden jullie aan? Laten staan of het risico nemen om de speling te (laten) repareren met korting op de verkoopprijs? Bedankt alvast! :like:

Ow en kleine subvraag; als je een vering locked hoort hij dan helemaal niet meer te veren of hou je altijd een beetje vering?
β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”
Race - Trek 5500 OCLV 120 - Full Dura Ace
Gravel - Silverback Syncra 2 Full Carbon
β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 02 aug 2020 06:20

Lager afstellen van het achterwiel.
Kost niet veel.
Als er echt iets stuk is kan het meestal wel vervangen worden.
Anders een andere achterwiel zoeken op marktpaats
Gr Roos

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 aug 2020 12:51

Scoupy schreef: ↑02 aug 2020 00:02 Nu mijn vraag aan jullie; wat zou het ergste kunnen zijn dat er aan de hand is? Als het in het wiel zit dan is het de vraag of het te repareren valt voor een redelijk bedrag. Als het in het frame zit dan is het sowieso geen optie meer.
...
Ow en kleine subvraag; als je een vering locked hoort hij dan helemaal niet meer te veren of hou je altijd een beetje vering?
Speling op de as kan toch niet in het frame zitten? Ergste kan dus zijn dat het wiel niet goed is, sterker nog... ergste kan zijn dat je de hele naaf moet vervangen. Maar zoals boven gezegd, waarschijnlijk zit de speling op de lagers en is het nog makkelijker.

De vering op slot zetten kan verschillend uitpakken, ligt beetje aan de vork. Een goede vork hoeft zo goed als geen vering over te houden. Maar er zijn er genoeg die toch wel wat vering blijven houden.

Scoupy
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 jun 2020 23:03

Scoupy 03 aug 2020 18:52

buddo schreef: ↑03 aug 2020 12:51
Scoupy schreef: ↑02 aug 2020 00:02 Nu mijn vraag aan jullie; wat zou het ergste kunnen zijn dat er aan de hand is? Als het in het wiel zit dan is het de vraag of het te repareren valt voor een redelijk bedrag. Als het in het frame zit dan is het sowieso geen optie meer.
...
Ow en kleine subvraag; als je een vering locked hoort hij dan helemaal niet meer te veren of hou je altijd een beetje vering?
Speling op de as kan toch niet in het frame zitten? Ergste kan dus zijn dat het wiel niet goed is, sterker nog... ergste kan zijn dat je de hele naaf moet vervangen. Maar zoals boven gezegd, waarschijnlijk zit de speling op de lagers en is het nog makkelijker.

De vering op slot zetten kan verschillend uitpakken, ligt beetje aan de vork. Een goede vork hoeft zo goed als geen vering over te houden. Maar er zijn er genoeg die toch wel wat vering blijven houden.
Bij een normale fiets zit alles achterop gewoon vast, bij een fully heb je verschillende bewegende delen. Vandaar die gedachte van mij maargoed zoveel verstand heb ik er niet van.

Had ook al begrepen dat als vering niet het juiste onderhoud op tijd krijgt dat dit ook niet ten goede komt van de vering/lockout. Ik heb iig besloten de fiets te laten staan. Mijn vorige fiets al iets te snel gekocht zonder kennis en daar moest de trapas vervangen worden.

Bij een tweedehands fiets weet je het natuurlijk nooit maar wil hem nu iig kopen zonder speling ergens. Bedankt voor jullie antwoord iig!
β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”
Race - Trek 5500 OCLV 120 - Full Dura Ace
Gravel - Silverback Syncra 2 Full Carbon
β€”β€”β€”β€”β€”β€”β€”

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 aug 2020 08:05

Scoupy schreef: ↑03 aug 2020 18:52 Bij een normale fiets zit alles achterop gewoon vast, bij een fully heb je verschillende bewegende delen. Vandaar die gedachte van mij maargoed zoveel verstand heb ik er niet van.
Ook bij een fully is de as een onderdeel van het wiel en niet van het frame. Als jij schrijft dat er speling op de as zit, dan zit het dus in het wiel.
Of wellicht bedoel je dat er "ergens speling lijkt te zitten". Dan liggen natuurlijk alle opties open...

Het vervangen van een trapas zou mij niet tegenhouden bij een tweedehandsje. Het wordt inderdaad wat anders als de vering al jaren niet onderhouden is... dat kan kostbaar zijn. Maar als er wel service is gedaan/geweest, dan moet de eigenaar dat weten.

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 04 aug 2020 22:39

Bij een fully als een ex kan speling in de achterbrug heel goed lijken op speling in de naaf. Check dus goed wat het is. Een achterwiel reviseren hoeft niet zo veel te kosten en een nieuw achtetwiel is zo gekocht. Als de lagers in de brug rot zijn, gaat daar meer geld in zitten, met name in de arbeid.
Nu heeft de ex ABP en dus gaat het vrij makkelijk zijn te bepalen of het de achterbrug is of de.naaf.

Plaats reactie