Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies wielen bij opbouwproject hardtail

De Windhazen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2020 20:22

De Windhazen 26 jul 2020 22:33

Beste fietsers,

Sinds een aantal jaren ben ik zowel op de weg als in het bos redelijk fanatiek aan het fietsen. Op dit moment ben ik bezig een nieuwe mountainbike voor mijzelf op te bouwen. Ik heb een frame uit het verre Oosten besteld samen met een vaste carbon voorvork.

Mijn doel is een snelle XC racer te bouwen. Ik woon in Appelscha en dit is dan ook waar ik voornamelijk fiets. Dit is een snel parcours. Ik had hiervoor een Cube Reaction GTC Race en deze weggedaan, omdat ik deze "te log en indirect" vond rijden. Ik reed vrijwel altijd met de lockout ingeschakeld, vandaar de keuze voor een vaste voorvork. Ik ben 22, 65kg en 1,77m. De fiets heeft dus niet veel te verduren. Comfort is ook niet iets wat voor mij belangrijk is. Snelheid des te meer.

De belangrijkste wensen op een rijtje;

- Budget 400eu (mag uiteraard iets meer of minder, liever minder :)
- Tubeless ready
- Goede naven, liefst met zo hoog mogelijk aantal aanzetmomenten. (Liefst ook een mooie ratel :) )

Nu ben ik zelf niet onbekend in de fietstechniek, maar ik leg deze keuze hier graag neer om te kijken of er hier mensen zijn met goeie ervaring met bepaalde wielen.

Groet, Fokke

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2020 07:25

Comfort is ook niet iets wat voor mij belangrijk is. Snelheid des te meer.
Jij bedoelt snelheidsbeleving.... anders had je wel een geveerde vork genomen.

Wielen: voor dat budget haal je de lichtste wielen uit chhina.
Less is bore

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 27 jul 2020 08:46

De keuze voor een vaste vork begrijp ik maar al te goed (heb ik ook gedaan). Qua performantie is dat de beste keuze als je geen al te geaccidenteerde trajecten rijdt.

Als je een leuke ratel wilt, dan zal je wel bij Dt Swiss moeten gaan shoppen (ratchet). Maar koop u zoals daniel1975 al zegt gewoon een Chinees setje, die naven en velgen zijn ook goed;

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2020 09:29

Naar mijn mening zit het overstappen naar een vaste vork in dezelfde hoek als de Brain van Specialized: op zoek naar vermeende efficiëntie die er in praktijk niet/nauwelijks is.
En met een vaste vork beperk je de inzet van een atb enorm.
Denk dan eens out of the box en kijk eens naar de gravelbike-hype. Waarschijnlijk sneller dan een atb met vaste vork. (Serieus advies!)
Less is bore

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 27 jul 2020 09:49

Je beperkt de inzet uiteraard, een gemiddeld wereldbeker XC rondje ga je niet met een vaste vork moeten rijden. Maar velen met een verende vork hebben die vering eigenlijk helemaal niet nodig met de trajecten die ze rijden. Kijk, de cyclocrossers rijden met 33 mm bandjes en zonder vering crossen als die van Namen. Dan weet je dat een 55 mm MTB band voor het meeste gebruik hier zeker ook volstaat. Ik vind m'n vaste vork hier in de Belgische kempen met z'n zandgronden leuker rijden dan m'n veervork. 750 gr, minder op de voorkant en bijzonder strak sturen. Plus, geen onderhoud meer en geen kans meer om ergens met een platte vork te staan. Ik heb meer dan 20 jaar met verende vorken gereden, sinds begin dit jaar een vaste vork. Echt, ik moet geen vering meer hebben.

Maar, iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken wat hij leuker rijden vindt. Ik geef gewoon mijn persoonlijke indruk mee.

De Windhazen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2020 20:22

De Windhazen 27 jul 2020 10:24

Bedankt voor de reacties.

De keuze voor de vaste vork is ook nog een gok voor mijzelf. Het stond al langer op mijn lijstje en nu dus wel gedaan. Mocht het niet bevallen druk ik er alsnog een verend exemplaar in. Gravel of cyclocrosser ook wel over nagedacht, maar houd het nu eerst bij de atb. Lijkt me voor de routes hier wel het meest geschikt.

De DT Swiss wielen zag ik ook voorbijkomen. Nog een suggestie welk Chinees setje ik het beste kan kopen?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 jul 2020 12:59

Zelf heb ik de Fulcrum Red Passion 3 wielen (maar dan 27,5), erg tevreden mee. Licht setje en mooie ratel (zeker na een periode van inrijden).

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 27 jul 2020 18:51

Ik heb Dt 240s naven met een 36t ratchet, dat klinkt leuk. Zeker als het vetgehalte erin wat minder wordt. Geen bel nodig, gewoon trappers tilhouden, ze gaan zo ook opzij. :D



lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 28 jul 2020 03:11

Hope pro's met ztr crest velgen laten bouwen.
Bombproof en niet te zwaar.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 jul 2020 07:31

Dan mag TS wat specifieker worden over zijn maximale budget, want voor 400,- ga je dit niet redden...

De DT Swiss naven horen niet (extreem) luid te zijn. Dan staan ze te droog. Hope geven wel meer geluid. WhiteIndustries ook. Maar ja, dan is 400 zeker niet genoeg!

Gebruikersavatar
Jonasipdevélo
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 apr 2019 06:46
Contact

Gebruikersavatar Jonasipdevélo 12 okt 2020 14:24

@De Windhazen, hoe bevalt de vaste vork? Voor welke wielen heb je uiteindelijk gekozen?

Plaats reactie